HJÄLP! Konstigt beteende! Varför gjorde hästen så?

frittan

Trådstartare
Idag hände något konstigt i stallet. Två av hästarna var i en av vinterhagarna och betade, betat där ca 1 timme. De har varit där några ggr i veckan också och betat.

Gick ut för att ge ena hästen sin betfor. Betforn hade jag blandat som vanligt. Serverade betforn i en spann som tidigare använts som vattenspann. Hästen åt glatt men efter halva maten var uppäten börjar hästen flema och fortsätter och fortsätter med det. Vill inte äta mer och börjar stampa och krafsa med hoven.

Hästen lägger sig ner och rullar och ligger sedan någon sekund på sidan och "flämtar". När jag gick nära så ställde sig hästen upp men fortsatte flema och krafsa.

Tog ut hästen ur hagen, gick en bit med den. Precis som vanligt. Ställde in hästen i stallet. Åt lite hö, slickade på saltstenen och stod och tiggde mat som vanligt.

Släppte i sommarhagen igen. Drack vatten och åt gräs som vanligt.

Vad hände?? Varför gjorde hästen så? Den andra hästen började också flema lite....

Sv: HJÄLP! Konstigt beteende! Varför gjorde hästen så?

Kan det ha råkat trilla i något äckligt i betforhinken?

Kanske en sån där vidrig illaluktande insekt (vad de nu heter...)?

Kan det ha råkat trilla i något äckligt i betforhinken?

Kanske en sån där vidrig illaluktande insekt (vad de nu heter...)?

Jag tittade i hinken men hittade ingenting, men kanske möjligt att det var så, och han fick den i munnen kanske. Men varför skulle han rulla sig och så då? Jag blev jätterädd :(

Jag tycker det låter som en kolikkänning. Exakt så beter sig mitt sto vid känningar (längesedan nu tack o lov). Flemande och krafsande är ett säkert tecken på henne.

Att dessutom vilja rulla stärker min tro ännu mer.

Jag tycker det låter som en kolikkänning. Exakt så beter sig mitt sto vid känningar (längesedan nu tack o lov). Flemande och krafsande är ett säkert tecken på henne.

Att dessutom vilja rulla stärker min tro ännu mer.

Men den andra hästen började ju också flema och ha sig?

Idag hände något konstigt i stallet. Två av hästarna var i en av vinterhagarna och betade, betat där ca 1 timme. De har varit där några ggr i veckan också och betat.

Gick ut för att ge ena hästen sin betfor. Betforn hade jag blandat som vanligt. Serverade betforn i en spann som tidigare använts som vattenspann. Hästen åt glatt men efter halva maten var uppäten börjar hästen flema och fortsätter och fortsätter med det. Vill inte äta mer och börjar stampa och krafsa med hoven.

Hästen lägger sig ner och rullar och ligger sedan någon sekund på sidan och "flämtar". När jag gick nära så ställde sig hästen upp men fortsatte flema och krafsa.

Tog ut hästen ur hagen, gick en bit med den. Precis som vanligt. Ställde in hästen i stallet. Åt lite hö, slickade på saltstenen och stod och tiggde mat som vanligt.

Släppte i sommarhagen igen. Drack vatten och åt gräs som vanligt.

Vad hände?? Varför gjorde hästen så? Den andra hästen började också flema lite....

Berätta lite om hästarnas fria tillgång till friskt rent vatten i deras vinterhage.

Även tacksam för att höra lite mera ingående om hur du blandar din betfor som vanligt.

Främst min första fråga är intressant att få svar på.

Berätta lite om hästarnas fria tillgång till friskt rent vatten i deras vinterhage.

Även tacksam för att höra lite mera ingående om hur du blandar din betfor som vanligt.

Främst min första fråga är intressant att få svar på.

Vinterhagarna används sommartid med av alla de hästar som inte går på bete. Jag hade dagsfärskt vatten som jag ställt ut till dom någon timme tidigare...

Jag blandar betfor med rikligt med vatten. Och innan servering häller jag av det mesta vattnet då min häst inte gärna äter soppan som blir :p

Din häst kan ha fått en lättare släng av foderstrupsförstoppning.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 448
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 350
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka