hjälp!! knottinvasion

P

puppe

Nu blir jag snart galen:mad:
Här finns så mycket knott att man knappt kan vara ute själv. Det hjälper inte med mygg spray och de härjar HELA dagen inte bara skymning och gryning.... Och de finns tom inne i stallet
Vår eksemponny lider:cry: Imorse när jag gick ut till dem hade han skrapat hela ansiktet blodigt och ena ögat rann. Han går med täcke dygnet runt ,ute alltis huva ,men ibland på natten.
Har ni snälla någon ett bra tips på vad jag kan göra? Kan veterinären ha nån form av medel som stillar klådan?
Nån annan med så här mycket knott( De är de små:devil: som knappt syns en och en, men känns desto mer)

Sv: hjälp!! knottinvasion

Då är det troligtvis Svidknott, villket egentligen INTE är en knott. Vanlig knott håller nästan alltid till vid rinnande vatten, men svidknotten härjar vid varmt, vindstilla väder, gärna på något ställe med vatten...tex strandtomter, vattensjuka marker, bete nära vatten osv osv osv. Det är ärligt talar ingen lätt match att försvara sig mot dom eftersom dom anfaller i hjordar. Många gånger har vi tagit in hästarna under dagen bara för dom bli alldeles tokiga av svidknotten. stallet är egentligen det bästa stället, trots dom kanske är där inne med. Men dom är nog mer ute i hagen.

Har nåt liknande här, fast olika sorter som kommer i strömmar hela dagen i princip. Ibland syns de inte, ibland ser man stora moln ovanför hästarna, ibland ser det ut som små mygg som flyger in i ögon och öron på en när man är ute, och så vidare.

För 2 år sen var september och oktober HELT HEMSKA månader när hästarna (som precis hade flyttat hit då) vandrade omkring i hagarna och kunde inte slappna av för fem öre. Stallet var inte färdigbyggt då, så de fick klara sig ute trots "invasionen". Jag själv kunde inte vara ute utan heltäckande kläder och något på huvudet, för de bet och sved i hårbottnen och på händerna etc. Helt förjäkligt, och jag var lite nervös att det alltid skulle vara så på höstarna på min nya gård.

Lyckligtvis var det inte alls så förra året och även om det är "mycket" nu så är det inte i närheten av hur det var 2006. Så det var nåt särskilt det året, vet inte vad. De små sattygen som flyger omkring här nu svider sällan, och även om hästarnas svansar rör sig rätt mycket så är det inte så illa att de vandrar och ser stressade ut.

Jo det är just svidknotten. Och nog svider de alltid:devil: Och kliar.
Tidigare på dagen var här rätt ok, men nu till kvällen var det tjocka svarta moln igen. Suck.
Får väl härda ut tills det blir vinter och kallt.

Ja så här mycket har här inte varit tidigare heller. Det är helt sjukt mycket.
Man blir speciellt stressad själv då jag ser hur eksemponnyn lider. Stackarn. Fjordingen verkar inte bry sig alls lika mycket, även om han inte har nåt skyddande täcke ens. Och de är verkligen överallt,öronen,och i manen säkert hundratals. Usch....

Det är insekterna som gör att man blir glad at hösten är här :)

Här är det knappt några insekter alls nu, men så är det kallt istället :P

Nu fattar jag inte riktigt:confused: Är kanske trött!?
Men menar du att du är glad över att det är höst och knott:devil: är här??? Fattar nada......
Men om inte du har knott där du bor ska du vara innerligt glad,spelar ingen roll om det är kallt...

inte så mycket knott, men det svärmar mygg!! :( i massor! kom nu i samma takt som högtrycket som ligger nu.
gott och ont :/
j'kla insekter *devil*

Det är lika hos mig också:mad: Det verkar som att de kommer på hösten för i sommras var har inte mycket insekter alls.

Våra hästar har varit mkt beskymrade, vandrat runt och helt hystriskt piskat med svansarna....
Men efter behandling med switzh så blev det lungt i hagen, inte en svans som rör sig.

Så ibland är man glad att det finns kemikalier:angel:

Här är det också gräsligt mycket knott:eek:. Håller på att bli vansinnig av att vara ute. Våra hästar vandrar och vandrar dom med.

Hoppas det bli riktigt kallt snart så dom försvinner

Mmmm... Det är nog inte alla som går omkring och längtar efter snö efter en sån usel sommar vi hade iallafall:rofl::rofl: Men då vet de inte hur det är att ha eksemhäst heller.
Längtar efter kallt väder.:banana:

Likadant här...massor med knott och mygg, exem hästen som knappt kliat sig på hela sommaren är desperat och jag med!:eek: Verkar nästan som det finns lika mycket inne som ute...

Men jag tvättar man och svans flera ggr i veckan med bakteriedödande schampo och det verkar hjälpa...flugtäcke inne som ute och massor av flugmedel. Måtte det bli höst och kallt snart!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka