Hjälp! Klippa klor på valp!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Enyas_Matte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 4 503
E

Enyas_Matte

Våran valp på fyra månader tycker INTE om att få klorna klippt. Hon drar undan tassen hela tiden, och då vågar man ju inte klippa ifall man klipper i pulpan. Jag håller alltid med ena tummen över klon och sen resten under tassen, men hon drar ändå. Och jag vill ju inte klippa när hon gör så eftersom hon inte trivs med situationen.
Vad ska jag göra? Idag höll jag fast henne och då fick hon panik. Så jag började från början. Höll henne i knäet och masserade tassarna och klorna tills hon var helt lugn när jag gjorde det på alla fyra, och sedan släppte jag henne.
Ska jag fortsätta göra såhär - massera och ta i klorna tills hon är bekväm med det och sen börja klippa? Eller hur ska man göra?
Vill inte få fram ett beteende så att det blir en mardröm varje gång klorna ska klippas! :(

Tacksam för svar.

Sv: Hjälp! Klippa klor på valp!

Jag gjorde som så med min hund att jag lärde honom att ligga ner på sidan blick stilla och lade en korvbit framför nosen på honom. Sen fick han inte ta den förrän jag sa varsågod. Började med att vänta några sekunder innan jag sa varsågod och utökade till minuter. Sen tog jag helt sonika fram klosaxen och började klippa när han låg där och stirrade på korvbiten.

Vet inte hur många hundar detta funkar på, men en matglad golden gick på tricket i alla fall! :D

Fortsätt som du gjort nu, och lägg klosaxen brevid när du grejar. Lite närmare för varje gång.

Ett tips är också att byta grepp, håll en tumme under trampdynan på den klo du ska klippa och liksom "tryck fram" den, och resten av handen runt. Det ger ett väldigt bra grepp!
(Jag har väldigt tråkigt så jag tog en illustrerande bild :angel:
DSCN9714.jpg
)

Okej! Tack så mycket! :D
Hon har så fruktansvärt mycket päls också (ca 3 cm utanför där tassen slutar) så det gäller att hitta klon i processen också..

Mina hundar har också päls på tassarna, men den kan man "vika tillbaka" och hålla undan med pekfingret om man tar det grepp som squarepants visade.

Om hunden är tillräckligt stor så föreslår jag att låta den stå upp när du klipper klor och hålla upp tassarna ungefär som om det var hovar på en häst (antar att du har någon koppling till hästar eftersom du är med här på buke..).
Det har hjälpt mig oerhört mycket då min unghund en period blev sjövild (skrek, bet och sprattlade som fan) vid kloklippning. Med den tekniken hölls hon ganska lugn och idag kan jag utan problem klippa henne när hon ligger på soffan eller i bädden och sover. Hon bryr sig inte längre.

Tills ni fått ordning på det kan du fila klorna, de flesta hundar accepterar det betydligt bättre, och du slipper både råka pulpklippa, och att klorna växer sig för långa.

En kalasövning för sånt här är Eva Bodfälts "ryggsäcken"!

Sätt dig ner på huk eller mot en vägg med böjda knän och ta valpen mellan dina ben, valpens rygg ska vara mot din mage, så du blir valpens ryggsäck. Korsa armarna framför hunden och håll emot om den sprattlar, så fort den slappnar av så händer något bra, en godbit, en boll kommer fram med ett "varsågod".

Hunden kommer på nolltid att lära sig att denna ställning betyder "relaxa". Då är det bara att jobba vidare, lyft och håll en tass, sprattlar valpen håller du kvar och "kramar om den", slappnar den av så släpper du och belönar.

Vidare, håller i tassen och klotången, sprattlar håller kvar, slappnar av belöna osv. På bara ett gånger kommer du och valpen att ligga och softa på detta sätt, och klippa klor är en baggis.

Jag hade jätteproblem med att klippa klorna på min hund, tillslut bad jag veterinären om sedering.
Han blev helt panikslagen vid kloklippning och det fanns inte en chans i världen att kunna klippa.
Vi sederade honom tre gånger, min sambo höll honom och min bonusdotter klippte medans jag gav godis efter varje klippt klo.
Fjärde gången provade vi utan sedering, med samma koncept som ovan, det fungerade helt suveränt bra.
Med sederingen insåg han att det inte var farligt och även om han inte tycker att det är det roligaste som finns så finner han sig i att klippa klorna nu.
Emellan kloklippningarna höll jag på mycket med tassarna och klorna.
När jag köpte honom när han var sex månader fick man inte ens röra tassarna men nu är det inga problem alls.

Tack så mycket för alla svar! Har fått jättemånga tips nu :)

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
621
Senast: MJLee
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 710
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 342
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 423
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?