Hjälp! Kattmamman vill inte längre ha sin ungar

B

Benin

För ca 3 v sen fick en katthona 4 ungar på en gård jag jobbar på. Men sen försvann hon o ungarna skrek o sen hittade vi henne i en gödselbrunn. Hon levde, men efter det så brydde hon sig inte om sina ungar. Självklart tog jag ju hand om de små hungriga liven, och upplever nu småbarnstiden på nytt med mat var fjärde timme... men jag behöver lite råd. De får nu modersmjölksersättning (svindyr) bara. Jag tror att de är 2-3 v gamla. När ska de börja äta annan mat? Avmaskning? Vaccinering? Hur ska dom bo? Ska de träffa andra katter? Är det nåt speciellt jag bör tänka på när de är uppfödda med nappflaska?
Jag är tacksam för alla tips. Mvh Jenny

Sv: Hjälp! Kattmamman vill inte längre ha sin ungar

jag har en katt mamma som nyss fick kiseungar, ca 4 veckor sedan, hon tog hand om de jättebra i början, men nu har hon skitigt i dom i nån vecka. vi har get upp med att försöka tvinga dit henne och tar nu hand om dem själva. vi ger dem vanlig majs välling som är till bebisar, råd av veterinär, den är till för känsliga magar. det är viktigt att kolla dem noga så de inte får förstoppning, de får det mkt lätt när mammman inte slickar rent dem där bak.
hoppas allt går bra med dina!:bump:

Vid ca 4 veckors ålder kan du börja introducera torrfoder för kattungar. Jag rekommenderar R.C.,det är bra balanserat foder. Lite dyrt, men mättande:)
När mamman inte slickar rent sina ungar där bak, kan du göra det med en ljummen bomullstuss!

Mvh Findus och Molly

Mjölkersättning är betydligt nyttigare än majsvälling. Majsvälling är öht. inte balanserat för kattungar och innehåller inte tillräckligt med protein, taurin eller rätt vitamin- och mineralbalans. Du bör även börja ge dem fast föda tex. köttfärs för snart kommer de behöva betydligt mycket mer näring än majsvällingen kan erbjuda.

Tror på Sol, ersättning är utfomat speciellt för kattungar.

Köttfärs är också bra, men ge inte bara det som basfoder när de blir äldre. Om de inte är så bra på att tugga än, kan man blöta upp torrfoder i vatten, och gärna blanda det med det köttfärs(om man väljer torrfoder, det finns ju fler alternativ, som jag absolut inte dissar), då kommer de att gilla torrfodret, annars kanske de bara vill ha köttfärs sen:laugh:! Har träffat på katter som bara äter tonfisk! Hur nyttigt är det;)

Mvh Findus och Molly

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 850
Senast: Amk
·
Övr. Katt Har en honkatt och en hankatt, båda kastrerade på 2 respektive 3 år. Vi har haft båda sen de var kattungar, men honkatten föddes upp på...
Svar
3
· Visningar
1 484
Senast: Cornelia
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 113
Senast: Beckie
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 849
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar