Hjälp - kan man rädda mitt minneskort?!

Jonaz

Trådstartare
Jag vänder mig till Buke och hoppas att någon kan ge mig ett råd.
Ena minneskortet till min kamera (Nikon D40) där jag tagit en massa kort som jag inte vill bli av med vägrar att samarbeta med mig. Den säger direkt att jag ska formatera kortet, men om jag gör det kommer jag ju att förlora bilderna. Det vill jag verkligen inte, men jag inser att om jag måste göra så, så får det bli så.
Vad som hände var att jag la över bilder till datorn från det andra minneskortet, vilket gick bara bra, och sen när jag skulle stoppa in det andra så får jag upp i skärmen på kameran att kortet måste formateras.
Jag lyckades få upp bilderna i datorn till slut, men det ser inte bra ut. Här kommer två exempel. Tror man att det finns någon chans att rädda bilderna?
Alla tips mottages mycket tacksamt!

DSC_2374.jpg

DSC_3294.jpg

Sv: Hjälp - kan man rädda mitt minneskort?!

Jag väljer att saxa in mitt svar från en annan tråd i ämnet!
Jag räddade filer från ett USB-minne som tappat styrfilerna förra veckan. Det enda som hände så snart man försökte öppna minnet vara att datorn ville formatera det.

Hittade ett program som heter EASEUS Data Recovery Wizard. Med hjälp av det lyckades jag hitta alla filer på minnet. Nackdelen var väl att den inte räddade mappar utan alla filer döptes till fil0001, fil0002 osv. efter filnamn.

Ett kanske dumt förslag från en okunnig . Fungerar det att titta i kameran använd kabeln.

För mig funkar det att titta i kameran, men bilderna finns inte vare sig jag använder kabel eller stoppar minneskortet i datorn.

Tack alla för svar!!
Jag har sent omsider lyckats rädda mina bilder, och är så himla glad! Då jag sitter på Mac kunde jag inte använda de program som jag fick tips om, men googlade lite och hittade PhotoRec, som är gratis och passar de flesta operativsystem. Nu ser mina bilder ut så här i stället:

f0139463.jpg

f0020935.jpg

Bör jag slänga mitt minneskort nu, eller går det att formatera och få att funka igen? Eller är det värt några hundralappar att slippa oroa sig?
Tack igen för hjälpen!!

Omformaterade vårt minneskort före jul och det höll bara någon dag innan det gav upp igen. Med facit i hand hade jag köpt ett nytt på en gång - men man är ju snål.

Bör jag slänga mitt minneskort nu, eller går det att formatera och få att funka igen? Eller är det värt några hundralappar att slippa oroa sig?
Tack igen för hjälpen!!

Hej, jag skulle börja från början, ta bort partitionetabellen och allt och börja om och skapa en ny partition och sen köra en full formatering (ej quick format) så att alla skadade sektorer kollas. Är det en skadad sektor i partitionstabellen är det inte bra (verkar vara det som du råkat ut för). En scandisk med sektor koll kan vara bra också.

Liknande trådar

Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 980
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 741
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler Min dator mår synnerligen obra. Den har mått bra tills igår kväll, då jag satt och surfade och skulle ladda in lite bilder från...
Svar
2
· Visningar
1 208
IT & mobiler Ja, alltså vi körde in mitt minneskort till digitalkameran direkt i syrrans laptop och sparade massa bilder från hennes dator på mitt...
Svar
11
· Visningar
3 202
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama