Hjälp!! juver...

L

Lisaaa__

Min d-ponny (sto) har varit svullen i sitt juver ungefär i 2veckor. Igår betedde hon sej konstigt i ridningen, så fort jag skulle börja trava kickade hon mot skänkeln vilket hon aldrig gjort förut. När jag gick in var honlite öm vid juvret och la bak öronen. Drog ner längst juvret och spenarna och ur kommer en vit grå vätska. Hon har ståt på gräs nu i ca 3-4 v. Tog bort henne från det i förrgår för hon blivit sp tjock. Tror hon att hon ska få föl? Hon är 11år och haft föl 4ggr tidigare. senast var somaren 2005. Red henne idag igen, samma sak så fort jag klämnde åt med skänklarna la hon bak öronen och kickade. Longerade först gick bra hon gick i fn form så det verkar ju inte vara det. Kan dem bli så hät strax innan brunst? Att dem inte vill att man ska klämma dem med skänklarna mot magn aex? Hon har inen feber varken i går eller idag. Har inte tänkt så mkt på att hon varit svullen förut eftersom dem tydligen lätt kan blir det nu av alla insekterna men nu när hon börjat reagera så här börjar man ju undra:/ Vi som ska tävla på fredag å allt. Alla svar är jag mkt tacksam för!! tack :)

Sv: Hjälp!! juver...

Hej
Det låter som du har en ljuverinflammation som är på väg att bryta ut. Dom ömmar då på ljuvret och det är svullet samt att vätska kan komma när du "mjölkar". Dock brukar dom även ha hög feber. Min häst har när hon var yngre fått ljuverinflammationer i samband med betesläpp. Att hon kickar när du lägger till skänkeln är säkert att hon då sätter bakbenen under sig och klämmer det svullna ljuvret.
Lite knepigt att hon inte har feber,,,,
Tycker du skall ringa en veterinär och fråga om råd, vid ljuverinflammation är det penicillin som gäller.
Lycka till
/B

Okej. ska kontaka vet imon om hon i´nte blir bättre. hennes temp var bara 37,4 idag. Annars tror hon att hon är dräktig, så hon är skendräktig? Hon är absoult inte dräkig. Vi som ska tävla på fredag å allt:/ jag som sett fram imot det...

Jag tror de e juver inflam...min häst hade de o hon blev typ sån...ring vet..

Ska bara säga att hon är precis som vanligt i ridningen igen. Hon är fortfarande svullen runt juvret men ston kan tydligen få vätska i där nu på sommaren när dem går på bete, i alla fall ston som fått föl.

Mvh

Liknande trådar

Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 348
Hästvård heter det verkligen juver på hästar? :idea: hur som helst..... igår när ja borsta av karisma under magen kände ja att hon hade...
Svar
4
· Visningar
2 132
Senast: Ylva86
·
Övr. Katt Hej Min honkatt (stallkatt) fick en unge den 27/6 så ungen är nu nästan fyra veckor. I lördags märkte jag att kattungen inte gått upp...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: tictac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!