Hjälp =)! Jag och ponnyn vill börja med AR

Hallonsoda

Trådstartare
Hej!

Det känns som om jag vill göra en liten revolution med pållen just nu. Har varit inne på diverse sajter (nån jättekänd på engelska och Dag Nätterquists) och kommit fram till att det bästa sättet för hästen att gå på är med bakbenen under sig och med nacken som högsta pungt. Jag har även kommit fram till att jag måste börja träna med Nh med hästen, jag vill bli med kompis med han helt enkelt, på hans vilkor. Jag vill även börja rida honom mer samlat och med nacken som hösta pungt. Hästen är en ponny som gått upp till FEI dressyr och är väldigt fint skolad inom den vanliga dressyren. Ärlig och gör sitt bästa. Dock har han genom livet ridit som dom flesta dressyrhästar rids, bakom hand.

Kingen är så ärlig, när jag försöker ber honom om mer samling på längre tygel. Gör som han tror han ska, böjer 3:e halskotan. Han vill mest bara vara till lags. Jag har verkligen ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att lära om honom, nästan i grunden. Det enda jag börjat med är att få upp han i handen lite, och ha han på den tygellängd han själv vill ha (jag har blivit tillsagd av tränare att korta upp tygeln och sen hålla hela huvet i handen, ibland). Det känns faktist bättre att rida med en högre och mer eftergiven hand. Men både jag och Kingen är skolade i den vanliga "banka och slita så blir det bra"- dressyren. Åh jag vill så gärna bort från den! Jag vill utvecklas tillsammans med hästen, inte mot den tills den gör som jag säger lixom. Har ingen aning om vad akademisk ridkonst innebär mer än nacken som högsta pungt och obruten rad av kotor och sånt, men det är det jag vill åt. Min häst ska kunna bära sig naturligt med mig på ryggen, och vi ska ha ett partnerförhållande. Pungt.

Jag vill gärna ha lite hjälp från er som hittat, eller försöker hitta dit. Vet ni några bra tränare i Sthlms-trakten (PM:a mig :D), boktips eller vad som helst för klassisk ridkonst?

Till saken hör kanske att min ponny är 15 år, har ANLAG för hjorthals och har en sådan (även om han i hela sitt liv har gått i en härlig bakomhand form :crazy: ) Och har ganska svårt för att bygga muskler. Han är även ganska högstäld och högmankad :D!

Finns det några snälla därute som jag skulle kunna bolla idéer med?
 
Sv: Hjälp =)! Jag och ponnyn vill börja med AR

Som jag fattat det är det lite olika hur vi hittar den information vi behöver. Det vanligaste är helgkurser, och en del bor tillräckligt nära en utbildad instruktör för att kunna åka och ta regelbundna lektioner. Många har vänner ikring sej som de kan utbyta idéer och erfarenheter med mellan kurstillfällena. Det förekommer också, i liten utsträckning, kurser på redan skolade hästar och praktik hos instruktörer på deras gård och annat.

Annars läser man, kolla i FAQ:en ovan så får du boktips, samt tips om länkar på internet. Bläddra också bland äldre trådar på detta forum, men fördjupa dej inte i detaljer för då är risken stor att du mest blir förvirrad istället. Vi skriver det bästa vi kommer på för stunden när vi skriver, men vi är ju inte fullkomliga. ;) Det finns också videos, men de är inte med på FAQ:en, tror jag.

Mitt bästa tips till dej är att du ska ta med dej din häst på kurs så fort du kan. Vill du kan du gå som fotfolk (utan häst) på en kurs först, billigare och lättare att snabbt få en plats, för att bilda dej en preliminär uppfattning och kunna ställa frågor direkt. Hem och testa och tillbaka med hästen på nästa kurs.
Kurser hittar du bl a på http://www.geocities.com/ridkonst/, som ett första tips.
Och så att läsa allt du kommer över och begrunda.
En av de saker som jag själv är glad över i den akademiska skolan är att man lär sej att tänka själv. Vi får alltid veta hur och varför i allting. Med tiden förstår man såpass att man kan börja lösa lite problem själv. Kärnan är såpass intuitiv, naturlig och logisk.
LYCKA TILL!
 
Sv: Hjälp =)! Jag och ponnyn vill börja med AR

Ett tips är väl att gå in på www.stalln.se där det finns både lite information om Akademisk Ridkonst och tränare, i Stockholm.
 
Sv: Hjälp =)! Jag och ponnyn vill börja med AR

Ett till tips är att boka in helgen i mitten av maj och åka på Ridkonstens Vänners årsträff i Tranemo. Där kommer du att hitta en massa likasinnade och se diverse olika varianter på dressyr. Smörgåsbord helt enkelt. Det är billigt att vara med, dessutom kan du säkert samåka med någon dit!

Läs mer på Ridkonstens Vänners hemsida
 
Sv: Hjälp =)! Jag och ponnyn vill börja med AR

Åh ni är så underbara som hör av er! Jag ska se om bibloteket kan vara snällt och skicka efter böcker åt mig, och så får man väl övertala mamma att åka på dyra kurser :angel: ..

Det är så mycket att ta in!

Återigen, TACK ni som har hört av er!
 
Sv: Hjälp =)! Jag och ponnyn vill börja med AR

Får man lov att komma med ett tips till, som är lättillgängligt och billigt och mycket informativt? Tror inte den kommit med i FAQ:en än, nämligen. Katrin Wallberg har gjort en jättefin artikelserie i Stallmagasinet, och nu i vinter har den häftats ihop och sålts i sin helhet för en hundralapp. Vänd dej till Stallmagasinet. Hon beskriver saker och ting relativt konkret. Gå även in på hennes hemsida för mer konkret information, finns på FAQ:en. Hoppas att "reklamen" är tillåten!
 
Sv: Hjälp =)! Jag och ponnyn vill börja med AR

För att komma till rätta med att han går med 3:e kotan högst kan du prova "dadde sitsen" Skriv sedan och tala om om den fungerade. Det har jag funderat på!
Lycka till med din nya väg!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 153
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 971
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 777
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 282
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp