Hjälp! Jag kan inte rida längre!

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har ridit sedan 1974 och jag trodde i min enfald att jag något sånär behärskade denna ljuva konst, men efter att ha blivit fotograferad har jag med tårfyllda ögon och mycket missmod konstaterat att jag kan inte rida!

Jag sitter i stolsits!

Jag står på tå när jag rider lätt!

Jag rider med enhandsfattning och håller händerna helt fel!

Nu går all ridning åt till att koncentrera mej till fullo på lodrät sist och hälarna NER samt att hålla händerna rätt!

Tack FrittePower för att du har öppnat mina ögon ( det var hon som var den obarmhärtiga fotografen)

Kan man lära gamla ryttare att sitta?

Sv: Hjälp! Jag kan inte rida längre!

Självklart kan man lära om!

Jag hade en likadan insikt som dig för ett par år sen när jag bytade häst, kunde inte rida min nya häst:o Min gamla hade ju anpassat sig till min krattiga ridstil och var väldigt förlåtande, den nya var precis tvärt om. Jag har aldrig trott att jag har varit nån expert men ändå trott att jag satt hyfsat snyggt men fy tusan:crazy: Har fått träna massor, mycket sitsträning och min tränare har jobbat mycket med att jag ska plocka isär hjälperna och inverka på rätt sätt.

Har du någon du tränar för? Kanske har du en sadel som inte passar dig? (Med tanke på stolsitsen) Byta stigbyglar?

Träna på att slappna av i sitsen och skänkeln, träna mycket magmuskler och balans samt om du inte har någon, hitta en tränare som kan hjälpa dig! :laugh:

Självklart kan man lära om!

Jag hade en likadan insikt som dig för ett par år sen när jag bytade häst, kunde inte rida min nya häst:o Min gamla hade ju anpassat sig till min krattiga ridstil och var väldigt förlåtande, den nya var precis tvärt om. Jag har aldrig trott att jag har varit nån expert men ändå trott att jag satt hyfsat snyggt men fy tusan:crazy: Har fått träna massor, mycket sitsträning och min tränare har jobbat mycket med att jag ska plocka isär hjälperna och inverka på rätt sätt.

Har du någon du tränar för? Kanske har du en sadel som inte passar dig? (Med tanke på stolsitsen) Byta stigbyglar?

Träna på att slappna av i sitsen och skänkeln, träna mycket magmuskler och balans samt om du inte har någon, hitta en tränare som kan hjälpa dig! :laugh:

Jag har alltid skyllt sitsen på mina trasiga höfter, men det får ju varaq någon måtta på eländet! Jag ska hitta en tränare, man blir ju så bekväm när man bara rider själv! Att ha någon som påpekar fel och brister är tydligen en förutsättning för att komma framåt i ridningen:crazy:

Är det ngt problem för dig att du rider som du gör? Alltså, är det något som inte fungerar för dig?

Såg att du skriver i senare inlägg om "trasiga höfter". Just stolsits är lätt att få när man har höftproblem eftersom man undviker att vinkla höten "utåt/bakåt". Var försiktig rek jag som är lite i samma sits. Skolsadel skulle jag rekommendera.

Senast ändrad:

Är det ngt problem för dig att du rider som du gör? Alltså, är det något som inte fungerar för dig?

Såg att du skriver i senare inlägg om "trasiga höfter". Just stolsits är lätt att få när man har höftproblem eftersom man undviker att vinkla höten "utåt/bakåt". Var försiktig rek jag som är lite i samma sits. Skolsadel skulle jag rekommendera.

Skolsadel????? Vad är det? Jag har hört att det inte är bra att rida i stolsits, att det kan vara skadligt för hästen?:confused:

Är det någon som vet? Om det är ok att rida så är det ju bara händerna och hälarna jag måste träna in igen!

Du är inte ensam!

När min kompis filmade mig i somras så funderade jag i princip på att sälja hästen till någon som kan rida + skjuta mig själv i huvudet.

Jag har dålig hållning på marken (går lite framåtlutad så man ser smalare ut, I know, I'm psycho).
Har MYCKET svårt för "fram med bröstet, bak med axlarna".
Sen fick jag rida de minsta hästarna på ridskolan + de yngsta... det var då jag började låta mig framåt för att inte sitta på deras ryggar (oxå dumt).

Har lätt för att bli hård i handen å banka på med skänkeln...

My god efter den där videofilmen :crazy:

MEN, nu kan det ju bara bli bättre iaf ;)

lycka till du med!!! :banana:

Jag vet precis hur det känns. När man förtvivlat undrar varför man håller på? Man rider och rider i år ut och år in, och det känns som om det aldrig blir bättre.
Drömmarna man hade försvinner i dimman och så sitter man där med hälen upp och överlivet fram. Igen.

Jag läste i ngn tråd här för längesedan att någon annan med "ond höft" använde en sadel som heter Startrekk Espaniola (googla). Min dotter hade i den vevan börjat intressera sig för Akademisk Ridkonst och hade testat en sådan när hon var på praktik + blivit helt såld! Sadeln införskaffades och - ja - den funkar även för mig och "onda höften". Jag skulle också säga att det är "svårt" att sitta i stolsits i en sådan sadel. Men - det är en sadel gjord att SITTA i. Inte lämplig för hoppning alltså!

Jag skulle tro att det är skadligare för hästen om du sitter spänd och i obalans och försöker rätta till en massa saker samtidigt. En detalj i taget. Jag gör samma resa!

Jag känner igen mej. Jag har ridit ännu längre än vad du har gjort och trodde mej oxå behärska den ädla ridkonsten.:angel:
Men när jag sen får se foto på mej å hästen. Ja då vill jag bara sjunka genom jorden..:confused:
Men skam den som ger sej, bara att ta nya friska tag å komma igen!
Kan jag så kan du! Kämpa vännen! :bow:

Det är ju bättre att se sina egna brister än att tro att man är himla duktig och alla skrattar bakom ryggen på en eller hur?!

Nu vet du ju vad som behöver förbättras och kan jobba på det.

Jag brukar försöka filma mina ridpass emellanåt, dels för att med egna ögon se det som tränaren säger (det tar liksom bättre när man ser hur illa det ser ut :o) dels för att se förbättringar från gång till gång.

Jag har ridit sen -86 och jag har fortfarande en bit kvar tills jag är nöjd så det är bara att kämpa på :)

Köp en sadel som du klarar av att sitta i är mitt råd. Utan en sadel som fungerar kan man inte komma till bra ridning.

Jag kan tipsa om Sensation ride, jag tror att den är omöjlig att sitta fel i och suverän för smärtande kroppar.

Du ska inte tänka hälarna ner, du ska tänka att du ska ha balansen där du möter sadeln så kommer resten automatiskt. Bli en sådan där docka med en tyngd i botten, oavsett hur mycket man puttar på den så ställer den sig alltid upp, din tyngd är ditt underliv och nedre delen av magen, benen ska bara vara där och vara långa så kommer resten automatiskt. Ridning ska inte vara en kamp, det ska var avslappnat så sluta tänka och känn istället.

Om hästen försvann under dej så ska du stå rakt upp på hela foten med lätt böjda knän, där har du den optimala sitsen som kan inverka på hästen.

Köp en sadel som du klarar av att sitta i är mitt råd. Utan en sadel som fungerar kan man inte komma till bra ridning.

Jag kan tipsa om Sensation ride, jag tror att den är omöjlig att sitta fel i och suverän för smärtande kroppar.

Du ska inte tänka hälarna ner, du ska tänka att du ska ha balansen där du möter sadeln så kommer resten automatiskt. Bli en sådan där docka med en tyngd i botten, oavsett hur mycket man puttar på den så ställer den sig alltid upp, din tyngd är ditt underliv och nedre delen av magen, benen ska bara vara där och vara långa så kommer resten automatiskt. Ridning ska inte vara en kamp, det ska var avslappnat så sluta tänka och känn istället.

Om hästen försvann under dej så ska du stå rakt upp på hela foten med lätt böjda knän, där har du den optimala sitsen som kan inverka på hästen.

Tack så JÄTTEMYCKET! Denna förklaring säger ju allt! Så ska jag göra i fortsättningen, tack igen:bow::bow::bow::bow:

Hej!

Jag har själv tvingats inse att jag inte kan rida. Mitt uppvaknande skedde då jag bytte ridinstruktör och nu, efter lite mer än 1 år har jag äntligen börjat få ordning på mej så pass att min rara häst accepterar att jag sitter där uppe..

Jag har dock förmånen att ha en riktig läromästare till häst- hon accepterar ingen klumpig ridning, men gör jag rätt går hon som en gud- helt utan diskussion!

Min förra häst accepterade det mesta i min dåliga ridning, liksom hästarna på jobbet, som mest var tacksamma om ryttaren in drog i munnen konstant.. Det är svårt med häst som kräver mer- men ack så nyttigt och lärorikt.

Att inse att man inte kan rida är första steget mot att lära sej:-)
Du har precis klivit in på en mycket spännande väg, med stora utmaningar. Belöningen i slutändan kommer vara enorm, men vägen dit är ofta kantad av motgångar. Att lära rätt från början är svårt, att lära om nåt som är felinlärt är 10.000 gånger svårare (det är så många gånger man behöver upprepa en rörelse som man lärt in fel från början- för att få den rätt).

Lycka till!

/ Lavinia, som slåss vidare med händer som fladdrar och tygeltag som går bakåt..

Varsågod! Det har hjälpt mej så enormt mycket att tänka så här och de jag har visat det för säger, jaha :confused: sen när de testar :idea: när de inser var de brukar ha balansen :o och när de inser var de ska ha balansen :D

Allt blir så mycket enklare och ridningen blir så mycket roligare :laugh:

En duktig instruktör i centerad ridning tror jag är vad du söker! ;) Jag började i min naiva tro att jag bara var lite ringrostig rida för en sådan och fick börja om från början, men nu 2 år senare så har vi gått från de stora problemen till att finlira på smådetaljer, sista lektionen upptäckte jag hur mycket jag påverkade när jag la huvudet på sned, när jag rättade upp huvudet så rättade jag upp hela sidan och fick helt plötsligt en stabil yttersida och en perfekt öppna i ett par steg. Och då pratar vi om en upprättning på någon cm... :D

Jag har ridit sen 1970:crazy: och har insett att jag har haft min peak;) Jag jobbar på med träning, men tvingas förstå att jag blir inte smidigare, inte modigare, inte snabbare i reaktionerna, inte känsligare för min häst.

Men jag har fortfarande roligt, och då får det gå i alla fall!

Jag har ridit sedan 1974 och jag trodde i min enfald att jag något sånär behärskade denna ljuva konst, men efter att ha blivit fotograferad har jag med tårfyllda ögon och mycket missmod konstaterat att jag kan inte rida!
Det är nog inte så illa som du tror. Lite detaljer att jobba med bara.

Nu går all ridning åt till att koncentrera mej till fullo på lodrät sist och hälarna NER samt att hålla händerna rätt!
Tack FrittePower för att du har öppnat mina ögon ( det var hon som var den obarmhärtiga fotografen)

Självklart. Se till att du har någon på marken i början som håller koll på dig i början.

Tänk inte ner med hälarna, då skapar du en onaturlig ställning och onödig spänning. Ledade stigbyglar uppfattar jag att man har lättare att få ner hälen på, ett naturligt sätt. "STigbygeln ändrar sig efter foten, foten ändrar sig inte efter stigbygeln" Hälen åker ner naturligt om man rider avslappnat och utan spänningar. :)

Jag sitter i stolsits!

Jag står på tå när jag rider lätt!

Jag rider med enhandsfattning och håller händerna helt fel!

Ja fy vad man mår dåligt när man inser alla sina fel!
Jag blir då och då helt knäckt av att jag inte får till det. När jag blir rädd, vilket jag blir OFTA, eftersom jag i grunden är rädd för att rida (eh... hur lät nu det...:o) så lutar jag mig fram och det är ju ingen höjdare på en travare som gillar att försöka smita i väg fooort! Och när hon gör så blir jag ju då rädd och hon ökar och jag blir mer rädd, tappar balansen och gör ALLT fel! Då finns det inte långt kvar till tårarna och "Jag ska fanimig börja samla på frimärken för DET skulle jag nog klara av!" :cry:

Jag blir så frustrerad liksom, jag försöker göra allt rätt, men att hålla reda på allt är svårt. Händerna rätt, hälarna rätt, sitta rakt, och upprätt och GAAAAHHH!!! :D Och det värsta av allt, det där med blicken, se vart du rider!!! Det är ju nästan svårast!!! :eek: "Titta upp, titta inte på hästen, det kan du göra i stallet" :rofl::o

Träningen förra veckan gjorde mig jättefrustrerad, jag fick en massa instruktioner och när jag rättade till en sak så tappade jag resten kände jag. Men så några dagar efter började det falla på plats! Om jag koncentrerar mig stenhårt på att inte falla fram för att jag blir rädd så kommer det ju hur mycket som helst med bara där!

Stolsits däremot, DET har jag också men vettefan hur jag ska bli av med den så att säga? Det har jag inte lärt mig ännu, har så många andra brister så man får börja nånstans kanske:angel:

Lycka till!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka