HjÄlp Jag Har Blivit RÄdd!!!!!

kingkong

Trådstartare
Rädslan har kommit lite smygande. För några veckor sedan när jag ledde en unghäst till hagen slet denna sig och sprang över mig, så som jag såg det sedan så jagade denne mig och jag vart livrädd, den stod ju å fäktade med frambenen i luften, gömde mig i stallet och lät en annan ta över :angel: . Jag gjorde inget konstigt med hästen alls, den blev liksom inte rädd för något heller :confused: fick en knäpp bara-antar jag. Nu vågar jag inte knappt gå nära nån annan häst än min egen. ta tex idag skulle hämta in en gammal goding från hagen, han la öronen bakåt lite å ville inte gå framåt- inget konstigt med det,men, då kommer minnet av unghästen fram å jag blir rädd, knäpper loss hästen å går in i stallet på darriga ben :( Hur gör man för att övervinna sin rädsla nu då :confused: :confused: Om b- ponnyn i stallet viftar lite på svansen när man går på säkert avstånd bakom får jag för mig att hon kommer att sparka om jag inte flyttar mig. HJÄLP jag överför ju mina negativa energier till alla hästar jag kommer nära, dom känner ju att jag blir osäker. OBS JAg var inte osäker när jag ledde den där unghästen- förrän den slet sig förstås :crazy:

Sv: HjÄlp Jag Har Blivit RÄdd!!!!!

Ta det lugnt, gör bara det du känner att du klarar av så tror jag att rädslan kommer att försvinna så småningom.

Känner igen det där...

Men för mig gäller det mer ridningen. Så fort hästen taktar lite, slänger med huvudet, eller att det går lite för fort i galoppen får jag för mig att den ska börja skena och jag ska tappa kontrollen... :crazy:

Har ingen aning om varför heller!! :confused: Det är nu efter mitt uppehåll det har blivit så. Innan var jag aldrig så harig!!

Jag hoppas verkligen det går över... Lycka till till dig!!

Det bästa är nog att bara ta det lugnt. Du behöver väl inte hantera alla andras hästar. Börja med det du känner dig säker på. Försök att inte hamna i situationer där du blir rädd. Känner du att du kan hantera din häst utan att bli rädd så gör bara det. Det tar tid att bearbeta rädslan när den väl kommit. Man får ta en liten bit i taget. Ocj när man väl är rädd, försök att lugna ner dig. Andas djupt och fundera på om du verkligen behöver vara rädd, det är svårt, men väl värt att försöka.

Finns där ingen i stallet som kan hjälpa dig? Någon som du ha förtroende för och som kan följa med dig i vardagliga sysslor i stallet ett tag. Ju fler gåner man övervinner sin rädsla, ju bättre blir det...

Jag vet så väl hur det känns. Inte nog med att man är rädd, man ska gärna skämmas lite för det oxå.

Men nu är det så här att jag tror inte att det finns någon som inte bryr sig om att man har blivit översprungen och trampad på av en häst. Jag tror att alla tänker efter en extra gång efter en sådan upplevelse. Samma sak gäller med att trilla av, det kan ju inte finnas någon som tycker att det är kul ;)

Det finns alltid ett par hästar som är lite värre än andra att hantera och ibland så kan det faktiskt vara lönande att tala om att:
-Jo det är så att jag tycker faktiskt att det är lite obehagligt, efter det som hände....

Lycka till.....

Försök att hantera andra hästar som är tryggare ett tag så du blir mer säker igen.
Eller ha ngn med dig som hjälper till när du ska hantera hästen.

Julle skrev:
Känner igen det där...

Men för mig gäller det mer ridningen. Så fort hästen taktar lite, slänger med huvudet, eller att det går lite för fort i galoppen får jag för mig att den ska börja skena och jag ska tappa kontrollen... :crazy:

Har ingen aning om varför heller!! :confused: Det är nu efter mitt uppehåll det har blivit så. Innan var jag aldrig så harig!!

Jag hoppas verkligen det går över... Lycka till till dig!!
exakt så är jag med! Det är ritkigt jobbigt

Så har jag varit...Jag tog det lugnt, kände jag att det "gick för fort" för min smak, ja då saktade jag av. Även om min häst var välriden och snäll så hade han ibland väldigt bråttom.

Kan ni inte longera innan ni rider? Det tröttar ju ut lite...

Skönt att höra att det inte bara är jag som har blivit "harig". Har ridit i 28 år men efter jag fick barn för 4 år sedan har jag fått jättedåligt självförtroende och är osäker när jag rider min Stora femåring (fullblod med mkt liv i).Gammeltanten kan slå knut på sig själv och på backen är jag inte ett dugg rädd för någon häst (även hingsthantering). Hos mig beror mkt av rädslan oxå på att jag ska göra fel på något sätt i inlärningen då jag har ridit samma gamla tant i 12 år och nu ska upp på en unghäst. Men jag skyndar långsamt och är den första att erkänna när jag inte klarar av något och tar då HJÄLP av kunnig person.

En del av min rädsla kommer av att jag själv utbildade min häst, kände honom utan och innan. När jag sedan ska rida någon annan så tycker jag att det känns jobbigt.

Numera rider jag sällan, men ska jag rida ska det vara en snäll häst.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar