Hjälp jag håller på att bli headhuntad....

BusBarro

Trådstartare
Jag fick ett samtal från en gammal kollega för några veckor sedan, han hade ganska nyligen startat ett företag (dotterbolag till ett stort etablerat företag) behövde nu snart anställa en som sköter administrationen och ekonomin och frågade om jag var intresserad. Min första känsla var att jag inte var intresserad men sen har tanken mer och mer grott i mig att det skulle vara väldigt roligt att få byta bransch och utmanas mer i mitt arbete.
Jag har funderat mycket och igår var jag där för att träffa dem.

Jag träffade då han som ringde mig (han är operativ chef) och den högsta chefen. Jag har tidigare sagt att jag har 3 månaders uppsägningstid och kommer troligtvis inte bli släppt tidigare från mitt nuvarande arbete. Det tyckte högsta chefen inte om men den operativa chefen hade inga problem med det, bättre med rätt person tyckte han...
I alla fall, mötet slutade med att de skulle återkomma till mig med besked inom 1-2 veckor. Det pratades lite löst om lön och de nämnde ett visst spann de tänkt sig emellan. Jag sa inget då för att jag kände att det är bättre vi tar det när de bestämt sig om de vill erbjuda mig jobbet eller inte. Men den lönen de pratade om är jag inte intresserad av att byta jobb för, jag vill endast byta jobb om jag kan få en bra lönehöjning från det jag har idag.
De har för övrigt inte annonserat denna tjänst utan jag är den enda tillfrågade...

För mig är det bara bra om de väntar 2 veckor innan de hör av sig... För jag har en utbildning jag ska gå 3 v i december (har fått tjänstledigt från mitt nuv. jobb) och detta har jag inte berättat. Det bästa för mig vore om jag kan börja där 1 januari.

Då är frågan:
1. Hur gör jag när de ringer och ev ebjuder mig jobbet o frågar när jag kan börja?
2. Hur förhandlar jag upp lönen till en bra nivå?

MVH Frida
 
Jag fick ett samtal från en gammal kollega för några veckor sedan, han hade ganska nyligen startat ett företag (dotterbolag till ett stort etablerat företag) behövde nu snart anställa en som sköter administrationen och ekonomin och frågade om jag var intresserad. Min första känsla var att jag inte var intresserad men sen har tanken mer och mer grott i mig att det skulle vara väldigt roligt att få byta bransch och utmanas mer i mitt arbete.
Jag har funderat mycket och igår var jag där för att träffa dem.

Jag träffade då han som ringde mig (han är operativ chef) och den högsta chefen. Jag har tidigare sagt att jag har 3 månaders uppsägningstid och kommer troligtvis inte bli släppt tidigare från mitt nuvarande arbete. Det tyckte högsta chefen inte om men den operativa chefen hade inga problem med det, bättre med rätt person tyckte han...
I alla fall, mötet slutade med att de skulle återkomma till mig med besked inom 1-2 veckor. Det pratades lite löst om lön och de nämnde ett visst spann de tänkt sig emellan. Jag sa inget då för att jag kände att det är bättre vi tar det när de bestämt sig om de vill erbjuda mig jobbet eller inte. Men den lönen de pratade om är jag inte intresserad av att byta jobb för, jag vill endast byta jobb om jag kan få en bra lönehöjning från det jag har idag.
De har för övrigt inte annonserat denna tjänst utan jag är den enda tillfrågade...

För mig är det bara bra om de väntar 2 veckor innan de hör av sig... För jag har en utbildning jag ska gå 3 v i december (har fått tjänstledigt från mitt nuv. jobb) och detta har jag inte berättat. Det bästa för mig vore om jag kan börja där 1 januari.

Då är frågan:
1. Hur gör jag när de ringer och ev ebjuder mig jobbet o frågar när jag kan börja?
2. Hur förhandlar jag upp lönen till en bra nivå?

MVH Frida

Säg exakt vad som krävs för att du ska skriva på. Inklusive startdatum och lön. Erbjuder de det så bör man gå vidare, annars blir man ganska bränd. Så fundera ordentligt och var rak, öppen och tydlig.
 
Säg exakt vad som krävs för att du ska skriva på. Inklusive startdatum och lön. Erbjuder de det så bör man gå vidare, annars blir man ganska bränd. Så fundera ordentligt och var rak, öppen och tydlig.

Tycker du jag ska ringa nu och säga det eller avvakta och se om de erbjuder mig tjänsten?
 
Håller med ovanstående. Jag blev headhuntad till mitt nuvarande jobb, vilket såklart ger rätt bra förhandlingsläge. Jag var inställd på att kräva en viss lön om jag skulle skriva på, och hade övat in vad jag skulle säga flera gånger om för att känna mig trygg i förhandlingen. Sedan när dom erbjöd en lön över det blev jag rätt paff och skrev bara på :p

Jag tycker som det sagts innan, vänta tills dom hör av sig. Erbjuder dom jobbet säger du att du är intresserad, att du vill X i lön och kan börja 1 januari.
 
Jag tror också det är bättre att avvakta, men se till att ha funderat klart innan de ringer. Däremot kanske du har fler frågor om jobbet för att fundera klart?

Då avvaktar jag :)
Jag är rätt säker på att jag vill ha det här jobbet, om det löser sig med lön och startdatum.

Håller med ovanstående. Jag blev headhuntad till mitt nuvarande jobb, vilket såklart ger rätt bra förhandlingsläge. Jag var inställd på att kräva en viss lön om jag skulle skriva på, och hade övat in vad jag skulle säga flera gånger om för att känna mig trygg i förhandlingen. Sedan när dom erbjöd en lön över det blev jag rätt paff och skrev bara på :p

Jag tycker som det sagts innan, vänta tills dom hör av sig. Erbjuder dom jobbet säger du att du är intresserad, att du vill X i lön och kan börja 1 januari.

Får jag fråga vad du hade övat in att säga? :)
Jag tycker det är jättesvårt att förhandla lön. Denna tjänst innehåller arbetsuppgifter som jag gjort förr men också en del helt nya. Jag blev tillfrågad om denna tjänst för att min gamla kollega tycker jag gjorde ett så bra jobb på mitt tidigare arbete så han vet ju vad jag går för. Men tycker fortfarande det är svårt att veta hur man ska lägga fram det här med lön. O_o
 
Åh så spännande! Jag blev headhuntad till mitt nuvarande jobb och det var en speciell känsla att bli kontaktad och att dom så gärna ville jag skulle komma till dom :) Vi pratade lön på första mötet och jag hade en summa jag absolut inte gick under men så drog blivande chefen till med mer än det så jag var supernöjd!

Håller med de andra gällande att avvakta. Har dom redan bestämt sig för att dom vill ha dig så är du i ett lättare förhandlingsläge :)

Jag tycker också det är svårt att prata lön. Hade mitt första lönesamtal i början av sommaren och jag hade övat in mina argument för varför jag var värd den höjningen jag skulle begära. Jag la mig högt och sen möttes vi på halva vägen så jag blev väldigt nöjd!

Lycka till!
 
Får jag fråga vad du hade övat in att säga? :)

Absolut! Jag tänkte trycka på att jag har arbetat hos två konkurrerande bolag till dom (vilket dom såklart redan vet, varför jag headhuntades), och har flera framgångsrika projekt i bagaget. Eftersom några av mina senaste projekt går väldigt bra så har jag också fått goda karriärmöjligheter på mitt nuvarande jobb. Att byta arbete just nu måste därför innebära en löneökning för min del, därför har jag X i anspråk.
 
Absolut! Jag tänkte trycka på att jag har arbetat hos två konkurrerande bolag till dom (vilket dom såklart redan vet, varför jag headhuntades), och har flera framgångsrika projekt i bagaget. Eftersom några av mina senaste projekt går väldigt bra så har jag också fått goda karriärmöjligheter på mitt nuvarande jobb. Att byta arbete just nu måste därför innebära en löneökning för min del, därför har jag X i anspråk.

Tack! Det var jättebra argument. :)

Följdfråga, hur ska man veta vad som är rimligt löneanspråk? Jag vet inte riktigt vad det blir för titel på tjänsten men jag kan tänka mig att det går under Ekonomiadministratör med ett övergripande ansvar.
 
Tack! Det var jättebra argument. :)

Följdfråga, hur ska man veta vad som är rimligt löneanspråk? Jag vet inte riktigt vad det blir för titel på tjänsten men jag kan tänka mig att det går under Ekonomiadministratör med ett övergripande ansvar.

Ta fasta på vilka ansvarsområden du har. Det är stor skillnad på ekonomiadministratör och ansvarig ekonomi & administration, så på så vis kan titeln vara viktig. Man kan hålla uppe lönen genom att påtala vilket ansvar som ligger på sitt bord.

Svårt att veta såklart, men om jag vore då så hade jag tagit den lönen jag har idag och lagt på några tusenlappar. Förutsatt att det nya jobbet inte innebär mindre ansvar, såklart. Sen kanske dom accepterar det och då blir det ju kul för dig, eller så förhandlar dom men då lär du ändå handla över vad du har nu.
 
Imorgon har det gått två veckor sedan jag var där och de har fortfarande inte hört av sig. Känns ganska konstigt faktiskt. Det var ju de som ringde mig. Jaja, jag får ha is i magen helt enkelt och avvakta... :crazy:
 
Imorgon har det gått två veckor sedan jag var där och de har fortfarande inte hört av sig. Känns ganska konstigt faktiskt. Det var ju de som ringde mig. Jaja, jag får ha is i magen helt enkelt och avvakta... :crazy:
Kan du inte kolla med din tidigare kollega? Du kan ju låtsas som om de inte är de enda som frågar. Ang lönen har jag två sätt att tänka: 1. Vad skulle du tycka att det var värt om det var någon av dina kompisar som fick tjänsten? Och 2. Hur skulle en man vilja ha det? Lägg dig lite högre och skriv en lista på varför du ska ha så bra, för att ha något att förhandla med.
 
Kan du inte kolla med din tidigare kollega? Du kan ju låtsas som om de inte är de enda som frågar. Ang lönen har jag två sätt att tänka: 1. Vad skulle du tycka att det var värt om det var någon av dina kompisar som fick tjänsten? Och 2. Hur skulle en man vilja ha det? Lägg dig lite högre och skriv en lista på varför du ska ha så bra, för att ha något att förhandla med.

Jag tog mod till mig och ringde :nailbiting:
De vill att jag börjar 1 feb och lön osv ska vi prata på fredag. Nästan i hamn känns det som! :D
 
Vad roligt lycka till! (såg att jag svarat tidigare men vad jag svarat på vete tusan :D )

Blev headhuntad från förra arbetet. När det kom till att förhandla om lön så lade jag mig högre än vad jag hade på dåvarande jobbet och förberett motivering till varför.

Gick mycket enklare än vad jag hade förväntat mig.
 
Det blev inte riktigt det samtalet jag hade tänkt mig idag.

Han ringde och berättade att de har fått en information på koncernnivå som de ännu inte visste om de berörde dom. Så han bad om att få återkomma inom ett par veckor när han visste vad det skulle innebära för dem.
 
Nu är det klart. Jag kommer börja där 1 feb. Jag har inte skrivit på papperna än dock, hoppas få göra det inom någon vecka.
Jag känner mig så sjukt genomrutten just nu, jag har inte berättat någonting för min nuvarande arbetsgivare än och jag har svårt att se min chef i ögonen... :(
Jag har dock nämnt det för några av mina kollegor och det enda jag vill är att säga upp mig nu...
Hade ni vågat säga upp er innan ni skrev på för det nya?
 
Nu är det klart. Jag kommer börja där 1 feb. Jag har inte skrivit på papperna än dock, hoppas få göra det inom någon vecka.
Jag känner mig så sjukt genomrutten just nu, jag har inte berättat någonting för min nuvarande arbetsgivare än och jag har svårt att se min chef i ögonen... :(
Jag har dock nämnt det för några av mina kollegor och det enda jag vill är att säga upp mig nu...
Hade ni vågat säga upp er innan ni skrev på för det nya?
Skriv på först! Alla gånger!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
558
Senast: seahawk
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 740
Senast: Mois
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 850
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp