Hjälp, jag behöver en mirakelkur!

Sv: Hjälp, jag behöver en mirakelkur!

Hej!

Ja, han står stilla då jag håller på men lyfter benet och visar att han har ont i det. Jag har inte tagit prov på mag-tarmströrning men det är inte helt omöjligt att han har det då han har stått på en hel del penecillinkurer under 1 års tid. Jag ska testa kuren med fiskolja och celestona och ingen benlinda på natten. Ska också byta spånet mot halm i boxen under en tid. Hjälper inte det kör jag koppasrsulfatbehandlingen sen måste han utredas om han har mag-tarmstörning, förändrade levervärden eller annat...

Det började med att han fick rasp precis där benskyddet satt, på utsidan av kotan på vb där efter har det gått ned på sidan vid karlleden och upp mot hasen.

Flera veterinärer har faktiskt föreslagit Virkon S 1% lösning. Fast bara badda på var tredje dag max 2 veckor. Det kan slå ut hudens egen bakterieflora så man måste vara försiktig med det...

Bigganl-jag har inte Hästfocus, dyker du på den där artikeln får du gärna höra av dig-tack.

Skillingaryds Hästsalva funkar bra också, den tar jag på en liten begynnande mugg på andra sidan av benet och det börjar redan se bättre ut, tyvärr hjälper det inte på det stora angreppet.
Superbra hästsalva är också bra.

PMa gärna om du vill ha fler tips och infall, jag har lärt mig detta innan och utan nu känns det som...

Just de där levertesterna har jag också gjort, visade ingenting på min.

Men som sagt, vill du ha fler tips så PMa, vi bytte som sagt taktik helt och satsade på att bygga upp hästen i stället.

...förresten Virkon S reagerar han inte på med smärta...så det gör nog inte ont

prova tvätta med descutansvamp eller hibiscrub. det är sånt man tvättar sig med innan operation, ska funka utmärkt har jag hört!

Hej!
Det började med att han fick rasp precis där benskyddet satt, på utsidan av kotan på vb där efter har det gått ned på sidan vid karlleden och upp mot hasen.

Precis på samma sätt började det på min häst och det är än idag där det är kvar lite, men det har jag under kontroll. Sen gick det upp i alla småsår längs hela benet så hon såg ut som om jag hade filat henne med en fil längs hela benet...

De som jag bollat med fram och tillbaka har en teori om att det är en kombination av svamp, dåligt imunförsvar och konstiga behandlingar som har gjort att min häst fick så konstig reaktion. På kliniken tyckte de inte att själva muggen var så farlig, mängden, det var just det att den var så envis som var det konstiga.

Be en veterinär ta skrapprov och kolla vad det egentligen är. Skabb ger mugg/rasp/män- och svansklåda/ -besvär och kan bara konstateras med hudprov.

...ytterligare en grej jag har glömt att skriva...vi har tagit prov på skabb, vilket jag har Bukefalosanvändarna att tacka för! Det visade inget men man vet ju tydligen inte helt säker ändå...Vet. var väldigt noggrann då hon tog provet och skrapade med rakblad mm för hon sa att det kan vara lurigt med sådana där prov.

Ja, precis så är det, vet tycker inte det ser så farligt ut men det är konstigt att det är så envist. Han fick ett rivsår i karlleden i våras också, då raspen blossade upp, men det bara läkte och försvann, konstigt....

På samma ben hade han också fått ett slag/spark på senan och blev halt:cry:

Jag trodde då att han var halt pga av muggen men var då inne på klinik och de konstaterade att de var senan och han fick vila i liten box en vecka, stå på Fenadyne och sättas igång försiktigt. Jag flyttade honom här hemifrån till en kompis för att kunna rida på raka, platta grusvägar i 4 veckor och där efter kunde jag rida som vanligt.

Nu är han inte halt, har tävlat i hoppning och gått felfritt och varit superduktig men jag vill så hemskt gärna få bort det här eländet och sluta med alla antibiotikakurer.

Jag tror helt klart att immunförsvaret inte är det bästa hos honom just nu efter alla behandlingar, han måste byggas upp.

Pratade precis med ATG veterinär och han sa att jag kunde pröva kopparsulfatlösning också. (Jag har pm:at dig)

JUST DET.....

Varför håller man på och behandlar SYMTOMET och inte orsaken...??

Ge hästen probiotika, aloevera júicy eller nåt som går på MAGEN och därmed IMMUNFÖRSVARET...behandla gärna utsidan, men det lär inte bli bättre förrän insidan repat sig...

Ja, jag håller på att undersöka vad jag ska ge honom invertes för att bygga upp immunförsvaret. :confused:

För övrigt visar han inga symptom på något, är glad och pigg, äter bra, bra avföring och jättefin glansig sommarpäls.

I våras då han fick Ottomaxsalva av en vet. blev han helt förstörd på benet. Då sa en annan vet. att jag inte skulle göra något med muggen/raspen förutom att smörja med Helosan. Det blev faktiskt bättre och det var fint och torrt väder.

Sen har det regnat och regnat och han har gått lindad om vart annat. Det har blivit värre både med och utan linda. Utan linda stora svarta, hårda krustor som spricker, med linda fint och rosa med lite krustor men läker inte...

Jag är ganska säker på att vädret ligger bakom lite utav problemet.

...ytterligare en grej jag har glömt att skriva...vi har tagit prov på skabb, vilket jag har Bukefalosanvändarna att tacka för! Det visade inget men man vet ju tydligen inte helt säker ändå...Vet. var väldigt noggrann då hon tog provet och skrapade med rakblad mm för hon sa att det kan vara lurigt med sådana där prov.

Det var ju skönt. Då återstår en massa behandlingar av alla de slag men tänk på vad som kommer inifrån.

Jag har haft mycket gott resultat med solskyddsalva (Helosan Sol). Finns någon undersökning som visade att vissa örter i samband med sol gav muggproblem (har dock inte någon länk kvar p.g.a. datorhaveri)

Efter försök med allt det du beskrivit som inte fungerade något vidare för mig heller, så hjälpte följande till slut väldigt bra på min häst:
Tvätt med hibiscrub, torka och smörja in med en blanding av helosan, parafinolja och trimediazin (samma som hippotrim fast i pulverform). Men om det har effekt beror naturligtvis på om det är samma bakterier som du har.

Lycka till!

Du kan som sagt ge nån form av probiotika..du kan ge Aloe Vera juice du kan ta bort typ betfor/melass om du har det i foderstaten...det man KAN lägga om med förutom en massa salvor o tjafs är VitKålsblad. Självklart är det svårare med läkning om det skall regna o vara blött o lerigt varenda dag, men jag är tämligen säker på att det kommer inifrån...all skit ska UT...

Jag fick från mina vettar en blandning på SVAG jodopaxlösning i paraffinolja....behövde inte använda den men den sägs ha varit kanonbra. Om hästen är inne så bandagera inte, spola helst bara av benen så dom blir rena, inget pill....Jag har låtsats som att det inte "finns", ju mindre du joxar, ju bättre läker det.

Jag antecknar alla tipps och råd jag får av er här på Bukefalos. Ni ska veta vad min lista är lång men jag är tacksam för all hjälp :bow:! Sen sitter jag och försöker hitta samband, verkan och behandling som "dr House" ;) Symptom, diagnos, behandling, sjukdomshistoria, medicinsk historia....

Nu ska jag börja med:

Fodertillskott, rejält med vitaminer och något för magen.

Byta från spån till halm.

Smörja med fiskolja och bara linda benet om det är skitväder.

Bara tvätta benet om det är jättesmutsigt.

Lägga på Celestona Valerat 2 ggr/dag.

Ser jag inte det minsta resultat på en vecka ska jag testa med kopparsulfatlösning som enl. ATG vet. skulle kunna funka också men han ville att jag skulle börja med salvan först. Sen får jag börja ersätta fodret, testa andra produkter, uppsöka vet. tills jag hittar rätt...

Min häst har haft problem med mugg och rasp från och till men nu senast sen april. Har snart prövat allt och lagt ner fyrsiffrigt belopp på vet.! Surfar nu runt och undersöker allt som finns på internet om hudåkommor på häst... Läste b l a på SVA att regnskållor kan även drabba vita ben med krustor och om man tar bort dem så lossar håren i en penselliknande form och efterlämnar en liten krater som blöder och varar. Precis så ser det ut!

Jag har skrivit här om mugg förut och i vintras fick jag faktiskt bort all mugg...när det frös ute.

Vet du något bra, har hört om regnskållor på ben eller har du en teori om varför det inte kan läka ut?

Min stackars häst har så ont:cry:

Har du testat med grönsåpa tidigare?. det har funkat super för oss, funkar inte på alla hästar,, men vorre ett försök iaf!

Ska jag lägga på minnet om någon av hästarna får det nån gång;)

Undra om Lacto Bakterier skulle funka, hjälper till att återställa balansen i tarmfloran på stressade/tävlingshästar osv.

Håller med martha om att hästen behöver hjälp med att förbättra tarmfloran.
Speciellt om hästen fått många pencillinkurer så är det inte konstigt att hästen är känslig och får tillbaka muggen.
Sen undrar jag också om hästen har det stressigt i sin vardag osv,blir den uppstressad av tävling osv?
Då är det ännu viktigare att stödja tarmfloran.
Sen om vi skall tänka på utsidan så provade jag nyligen Probolja på min ena häst ,ett litet avelsto som fick ilsken mugg i regnvädret.
Proboljan säljs till exem och mugg och den mjukar fint upp muggen och sugs upp fint av huden,dessutom håller den flugor borta från den redan irriterade huden.
Funkade kanon på min häst,antagligen va hon lite nedsatt pga fölungen och åkte på mugg.
Hon fick även lite Aloeverajuice för magen vilket hon tycker är mums mums.:p
Muggen läkte fint när jag kom på att använda Proboljan.Den verkar mjuka upp samtidigt som den lindrar.
Och det sa bara slurp så sögs oljan upp av huden .:bow:
Rekommenderar den varmt,skitbra även mot fästingar och insekter,samt klåda i svans och man osv,borde ju funka på lurviga ben också.Häst alltså:rofl:

Sen om hästen har störd tarmflora så kan man ju köra det gamla hästgubbeknepet och ge skit(färsk)från frisk häst.
(gammalt knep att snabbt förbättra tarmfloran med rätt bakerieflora,eftersom den friska hästen har rätt sammansättning)
Man tar färsk skit från frisk häst blandar i petflaska och försöker hälla i hästen,den lär inte uppskatta drycken ;)men finfint för magen.:D

Varför inte göra som man gjorde förr med garanterad bondepraktis. Pissa på såren så läker det inom ett par dagar!!!

Ni tjejer får väl utveckla tekniken. Ha ha !!!

Salt är en annan väldigt beprövad metod med 100% garanti. Allt utifrån urgammal bondepraktis.

Varför inte göra som man gjorde förr med garanterad bondepraktis. Pissa på såren så läker det inom ett par dagar!!!

Ni tjejer får väl utveckla tekniken. Ha ha !!!

Salt är en annan väldigt beprövad metod med 100% garanti. Allt utifrån urgammal bondepraktis.
:eek::eek::eek:
Ja den metoden skulle ju säkert göra succe!:rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka