Hjälp, jag behöver en mirakelkur!

T

tello

Min häst har haft problem med mugg och rasp från och till men nu senast sen april. Har snart prövat allt och lagt ner fyrsiffrigt belopp på vet.! Surfar nu runt och undersöker allt som finns på internet om hudåkommor på häst... Läste b l a på SVA att regnskållor kan även drabba vita ben med krustor och om man tar bort dem så lossar håren i en penselliknande form och efterlämnar en liten krater som blöder och varar. Precis så ser det ut!

Jag har skrivit här om mugg förut och i vintras fick jag faktiskt bort all mugg...när det frös ute.

Vet du något bra, har hört om regnskållor på ben eller har du en teori om varför det inte kan läka ut?

Min stackars häst har så ont:cry:

Sv: Hjälp, jag behöver en mirakelkur!

När vi fått mugg på våra så lägger jag lökomslag. Vet inte om du prövat det? brukar funka väldigt bra. Jag fick tipset av en skolkamrat för 15 år sedan som i sin tur fått det av en gammal hästgubbe.

Originalreceptet lyder:

Hacka gul lök vilken lägges direkt mot muggen och lindas om med gasbinda. Låt verka över natten. Ta bort omslag, tvätta inte och smörj framförallt inte med något. Upprepa några nätter i följd.

Gör du på detta vis så behöver du helst fyra armar för att få löken att stanna kvar när du lindar. Så jag gör så här:

I matberedaren mixar jag ner ett helt gäng med skalad gul lök, så att den blir riktigt mosig. Sedan tar jag bomull som finns att köpa veckad/på rulle. Drar ut en bit som då ska motsvara en padd ungefär. Jag blöter sedan "padden" med vatten och vrider ur den hårt. Därefter applicerar jag lökmoset på padden så att det motsvarar att det hamnar över muggen, lägger om padden samt lindar med vanligt stallbandage och gör sedan precis som ovan.
Men på morgonen skrapar jag av lökgojset som kan lukta ganska illa samt sköljer padden ordentligt samt hänger på tork. Är den inte alltför grisig så går den att använda igen -så blir inte kostnaden för bomull så hög.
Kan tänka mig att en frottéhandduk nog kunde ersätta bomullspadden, men är kanske svårare att få att ligga bra runt benet. men fräschare då man kan tvätta i maskin...

Har hört de som tvättar mugg med Vircon -S och tycker att det funkar. Själv har jag inte provat.

Om du inte får bort muggen efter att behandlat runt en vecka med lök varje natt så skulle jag nog tagit ett svabbprov på hästen för att se om det är så att den även har svamp i såren och inte bara bakterier.

Gira :banana:

Tänkte precis föreslå samma sak. Kanske inte så snällt men effektivt.

Sara

Eftersom du inte vet med säkerhet vad det är totton har kan jag berätta vad vi gjort mot dessa åkommor (mugg och regn skållor)!

Mot mugg, ganska kraftigt angrepp på vita arab ben efter att solen tydligen bränt honom där...Helosansalva i två veckor två ggr om dagen och hålla benen hyfsat torra....= borta! (För de som tycker att vanlig Helosan inte kan hjälpa...jojomänsan, det gör det. Har även hört andra som haft framgång med detta.)

Mot regnskållor på kroppen lite här och var hade vi ett schampo som vi köpte på apoteket...Vetriderm K-Hex schampo! Vi tvättade några ggr och regn skållorna försvann på kanske två-tre veckor.

Viktigt är, vad jag fått veta, att inte pilla bort mugg skorpor eller skållorna. Håll totton torr även här. regn skållor kan vara bökigt att bli av med och skall dessutom vara smittsamt...men att det skulle sitta bara på benen är konstigt...

Hoppas att det löser sig!

Nej, lök har jag inte prövat och aldrig läst om någonstans...

I höstas hade hästen mugg på höger bak och prövade då: Virkon S, Fucidin, Celestona Valerat, Hippotrim, Helosan, Salsyvase 2%, Soccatil vet. olja mm. Sen frös det och allt försvann...

Nu i våras dök det upp på vänster bak och har nu prövat
Salsyvase2%, koksaltomslag, Helosan, Idomin, Inotyol, Olivolja, Ottomax (Distr.vet skrev ut, inte att rekommendera då min häst fick mer ont och blev röd och irriterad i huden).

ATG Veterinären vill nu att jag ska smörja med Celestona Valerat igen och ev. sätta in Hippotrim.

Raka bort all päls, så det blir lättare att hålla torrt och rent.
Har du provat streptocillin salva (rec belagd)?
Jag tar bort lösa skorpor, inte pilla hål!

min häst hade så grov mugg och rasp att det fick behandlas med pencilin, sedan på med zinkpasta som torkade ut det sista och sedan blev det vips bra :)

I något nummer av Hästfocus läste jag om en mirakelkur. (tror det var en veterinär som tipsade, men det är jag inte helt säker på) Leta i tidningarna från vinter/vår om du har möjlighet. Om jag hittar det själv kan jag PM:a.

Just nu håller jag på med salsyvase som jag tar på då han kommer in från hagen (måste ha dem inne för här har det regnat i typ 3 veckor snart) sen tar jag försiktigt med en luskam och kammar bort det som blivit upplöst. Där efter torkar jag av med papper, smörjer med streptocillin och lindar hela benet med bommul och vet.flex men det kommer hela tiden nya krustor i alla fall...svullnaden går ju dock ned. Känns som jag måste linda då hagen blivit lite lerig p g a regnet. Sprayar då och då med Virkon S också. Tvättar benet med Lactacyd och vatten ibland. Streptocillinet har jag kört i 3 dagar innan dess tog jag Helosan istället men då var han inte svullen och dessutom var det bättre väder.

Fick tips om kopparsulfatbehandling i 3 dagar, ska tydligen funka bra, någon annan som prövat?

Tre Ess hästsalva har fungerat jättebra mot mugg och liknande tycker jag. Kan bli lite kladdigt i håren, men annars en väldigt bra salva. Verkar även göra att insektsbett (även efter fästingar) inte kliar så mycket. Lycka till!

Hej

Det var någon som rekommenderade att använda Virkon S och jag funderar lite själv på om jag skulle våga använda det, men isåfall skulle jag nog ta och linda runt för om jag inte minns alldeles fel så får det absolut inte komma i kontakt med slemhinnor etc GIFTIGT.
Virkon S är ju till för att rengöra djurstallar etc och skulle man våga ta det på en häst som inte har päls kvar och som är grisskär i skinnet?? skulle inte det göra ont på hästen??
Jag vet faktiskt inte om det har blivit mugg eller om det är på gång han har inga sår eller krustor ännu.
Slutligen vill jag bara säga att vi var rädda och trodde att vår häst hade fått ringorm (vilket den tack o lov inte hade) och då var det en VETERINÄR som sa angående ringorm DETTA FÅR JAG INTE SÄGA TILL DEJ MEN VIRKON S ÄR DET ENDA SOM JAG VET FUNKAR BRA.
Jag skulle bara vilja veta om det gör ont på hästen och hur skall jag späda det. En del säger att EMU olja är väldigt effektivt och en del rekommenderar vanlig matolja som man skall ta ända upp till knäna för att skydda. Kramar

Hade en del problem med min hästs rasp för ett par år sen. Ingenting hjälpte tyckte jag.
Provad då detta med BRA resultat, det blev bra på en vecka (såren läkte ihop och det blev torrt och fint). Inte kommit tillbaka sen dess.

Tvättade med ljummet vatten och mild tvål (barnängens oparfymerade). Torkade torrt med handduk och lät lufta en stund.
Smorde på tunt lager Fyra Ess hästsalva, smorde in i huden noggrannt.
Tog en kompress och kladdade in rejält med samma salva, la över raspen/muggen. Bomull runt benet och lindade med elastisk självvhäftande linda.
Lät sitta ett dygn (till nästa dags insläpp då). Tog av, tvättade och gjorde om.
Efter ett ar dygn med sånt här omslag blev det klart bättre, slutade då med omslaget men smorde med salvan på kvällen för att hålla mjukt. Slutade så fort det var "grönt ljus" för att inte locka dit bakterier i salvan.

Jag brukar ta veckad bomull och hälla på olivolja. Linda på över natten i ett par tre nätter och vips så är det borta.

Hej

Det var någon som rekommenderade att använda Virkon S och jag funderar lite själv på om jag skulle våga använda det, men isåfall skulle jag nog ta och linda runt för om jag inte minns alldeles fel så får det absolut inte komma i kontakt med slemhinnor etc GIFTIGT.
Virkon S är ju till för att rengöra djurstallar etc och skulle man våga ta det på en häst som inte har päls kvar och som är grisskär i skinnet?? skulle inte det göra ont på hästen??

spär man ut virkon s så det blir 1% (tror jag står på förpackningen) så går det utmärkt att anv'ända till sårvård till både människa och djur det är faktiskt bland det mest effektiva som finns!

så det är inte bara för stallrengöring det rodde jag också först innan jag fick veta. läs på förpackningen det står där.

ts: jag brukar tvätta med hexocil (heter det så?) eller annat bakteriedödande schampo torka torrt och smörja med zinksalva eller helosan om det är lindrigt. ananrs ta virkon omslag några dagar så det suger ut all skit och sen återgå till smörjandet. brukar fungera bra för mig iofs ha rjag sällan sånna problem så länge jag håller rent och tiorrt i karlederna då man tagit in från lerhagarna. ios tvättar och torkar jag i karlederna varje dag. :)

Det bästa jag använt mot mugg är Aloe Vera gel. Var väldigt skeptisk till Aloe Vera tidigaer då jag inte trodde att det kunde vara så bra mot allt som sas, men en kompis kletade på lite AV gel på pållans mugg o på ett par dagar var det borta, då hade jag kört den ena kuren efter den andra o inget hjälpte, men veterinären fick en tjock plånbok. När pållan visar det minsta tecken på mugg så kletar jag på lite gel o så försvinner det på en gång. Funkade även på regnskållor jag fick på en unghäst.

Jag har haft en häst med ett vitt bakben som det var väldiga problem med mugg på. Jag kan (av min erfarenhet) INTE rekommendera Virkon S. Huden blev väldigt irriterad och allt blev mycket sämre. Benet blev betydligt mer svullet efter det.

Jag försökte undvika att tvätta benet för mycket för det kändes som om det försämrade det. Om jag tvättade så gjorde jag det med grönsåpa och torkade det sen riktigt torrt med en mjuk frottéhanduk. Sen smorde jag på ProCell Proteinsalva som var väldigt effektiv. Fick även tips av veterinären att vaccinera mot ringorm, vilket jag också gjorde.

Men jag hade nog inte lindat benet för mycket, åtminstone inte om hästen är inne. I den leriga hagen kan jag förstå om det behövs nu, men annars tror jag att frisk luft görs susen också!

Hästar i mitt stall har det fungerat med probolja. Också äppelcidervinäger vid mindre problem. Min egen pålla har inga såna problem. Jag tror på att underhålla hästens tarmflora för det hänger ihop för att förebygga framtida problem.

Jag hade nog varit lite försiktig om jag var du, speciellt med starka grejer som Virkon S...

Min ena häst är en mugg-häst, hon har i stort sett konstant mugg eller någon annan hudåkomma. Om jag börjar blaska på starka saker så reagerar huden enormt och sen får jag aldrig bort det...

För det första, får du komma åt? Står hästen stilla när du ska greja? Det är avgörande, om du inte får det så hade jag bett om att få sedera på något vis.

Mitt knep är att linda med torskleverolja. Så bort med allt hår, rakning och sedan blaska på torskleverolja, bomull och gasbinda.
Över detta sen en padd och linda igen med stallinda, allt för att inte få in fukt.

Då luckras ruvorna upp och det är under dem bakterierna sitter. När du sen pillar måste du ha handskar på dig och vara väldigt hygiennoga.

Sen på med Celeston, absolut inga lindor på då, så förslagsvis ta in hästen över natten och låt den ha lindor på dagen och salva på natten.

Detta är under förutsättning är det är en hudstörning och inte en mag- tarmstörning.

Har ni tagit bakterieprov?

Jag kan ju säga att jag testade allt som du har nämnt och några av ovanstående kurer innan jag ledsnade och körde hästen till klinik för behandling. Det var denna behandling de använde och den funkar.

För övrigt kan jag ju nämna att Hippotrim var fullständigt verkningslöst och vi i stället bytte till att ge hästen Djävulsklo för att byga upp henne, då kom resultaten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka