Hjälp! islänning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare AndreaV
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 829
A

AndreaV

Har en islänning på snart 6 år som inte passar ihop med sadeln jag hade på min förra islänning. Sadeln är en Kentaur Electra 17" XW som passade min förra häst som var lätt överbyggd med kraftig bog och bred rygg (även han islänning). På denna häst glider den dock fram eftersom han ännu är lite klen fram (i jämförelse med den förra) för att kunna hålla kvar den utan att den glider och hindrar bogbladet från att röra sig fritt.

Han har kort bred rygg och inte alltför hög manke och, som sagt, inte fullt utvecklad bog än. Vet någon vilken typ av sadel eller sadelmärke som skulle kunna passa honom som har en liknande häst? Vågar inte köpa en sadel själv via internet för att sen upptäcka att även den glider fram, och skulle behöva lite bakgrundscheck innan jag kollar med en sadelutprovare.

Supertacksam för svar!!:bow:

Sv: Hjälp! islänning

Ingen kan säga om en sadel kommer att passa eller ej, det måste du prova dig fram till så att den inte tex glider fram.

Har hästen rak eller svängd rygg?

Min häst har en kort, rak rygg, överbyggd bak, liten manke och efter ett halvår på boxvila/sjukhage har han dåligt med muskler kvar.

På honom ligger Cliff Barnsby N-gage dressyrsadel jättebra, men då ska man som ryttare gilla att sitta i en djup dressyrsadel med stora knästöd där man sitter där man sitter och inte kan flytta sig så mkt som många islandsryttare föredrar.

Men eftersom din häst ännu är ung och antagligen kommer att muskla på sig och bredda sig skulle jag överväga att köpa en bättre bomlös sadel.
Tex Startrekk eller liknande.

Sv: Hjälp! islänning

Bomlös är alltid ett plus!

Funkar hur bra som helst.. kolla runt lite på bra bomlösa sadlar :)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 211
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 471
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Söker efter en sadel till min islandshäst. Har just nu en äldre zaldi isafold, som jag sitter okey i, men som är för vid för henne. Har...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka