Hjälp! Islandshäst - något är fel?

ISABEL

Trådstartare
Min syster har ett 16 årigt sto (Islandshäst) som går med föl, men som nu börjat sättas igång lite smått och fölet har börjat vänjas av sakta men säkert. Syrran har ridit stoet ett tiotal gånger nu och idag när jag är med henne i ridhuset, märker både hon och jag att hästen inte rör sig så som hon brukar. Jag lyckades filma en liten snutt och om ni fokuserar på hästens bakdel, ser ni också att hon rör sig konstigt?

Vi upplevde inte att hon hade ont. Hon visade åtminstone ingen smärta utan knatade på friskt med öronen framåt under tiden hon red. Och efteråt klämde vi henne längs ryggen men vi fick ingen reaktion. Det märks ingenting i skritt utan det är i tölt och trav på böjt spår som det märks.

Vad kan det vara? Vad tror ni? Visst ser ni också att det är något?

Snälla, inga spydiga kommentarer. Jag ber om hjälp! Inga fula påhopp, tack! Filmen och inlägget kommer annars att tas bort.

Hästen är halt.

Jag är inte islandshästsmänniska, och således inte van att titta på tölt osv. Men till och med jag ser att hästen är halt, och det syns redan i skritten.

Så kolla upp henne med veterinär innan ni rider mer. Tyvärr kan man inte lita alls på att de har öronen framåt och verkar pigga, vissa hästar skulle vara positiva och jobba så gott det gick om så benet var i tre bitar. Alldeles för bussiga för sitt eget bästa. (Sen är väl isisar kända för att inte visa smärta och gnälla i första taget).

Men jag anser hästen är tydligt halt bak, i både skritt och tölt. Varför är omöjligt att gissa, men det är såpass tydligt att jag personligen inte skulle kunna bortförklara det med varken stelhet, taktfel eller nåt annat.

Som ovannämnda skrivit så är hästen tydligt halt, boka tid på klinik för hältutredning omgående.

Hälta syns mycket tydligare (för ett otränat öga) i trav än i tölt, misstänker man orenhet ska man således alltid titta efter hälta på islandshästar i trav. Vid handen - inte uppsuttet! :) Innan ni rusar till klinik (som kanske inte är förstahandsvalet om hon går med föl fortfarande) kan ni kontrollera hovarna med visitertång (eller be hovslagaren) efter hovböld/sömstick, känna om hästen har förhöjd puls i karleden eller är varm/svullen bak. Alltid bra att ha så mycket info som möjligt när man ringer veterinär. :up:

Hälta syns mycket tydligare (för ett otränat öga) i trav än i tölt, misstänker man orenhet ska man således alltid titta efter hälta på islandshästar i trav. Vid handen - inte uppsuttet! :) Innan ni rusar till klinik (som kanske inte är förstahandsvalet om hon går med föl fortfarande) kan ni kontrollera hovarna med visitertång (eller be hovslagaren) efter hovböld/sömstick, känna om hästen har förhöjd puls i karleden eller är varm/svullen bak. Alltid bra att ha så mycket info som möjligt när man ringer veterinär. :up:
Håller med dig om det du säger, men jag tycker det ser mer ut som en rörelsehälta än en belastningshälta. Rörelsehälta bak på en islandshäst, hmmm.../Luttrad islandshästägare med sin beskärda del av spatthästar.

Håller med dig om det du säger, men jag tycker det ser mer ut som en rörelsehälta än en belastningshälta. Rörelsehälta bak på en islandshäst, hmmm.../Luttrad islandshästägare med sin beskärda del av spatthästar.

Mycket möjligt att du är inne på rätt spår. Jag ville nog egentligen inte spekulera i orsak bakom hältan, utan mest tipsa om vad man kan göra innan man ringer veterinären. Det är lite svårt att spattröntga på hemmaplan :D men de flesta (?) har väl en visitertång och händer att känna med! :)

Mycket möjligt att du är inne på rätt spår. Jag ville nog egentligen inte spekulera i orsak bakom hältan, utan mest tipsa om vad man kan göra innan man ringer veterinären. Det är lite svårt att spattröntga på hemmaplan :D men de flesta (?) har väl en visitertång och händer att känna med! :)

Fast jag tycker inte man som okunnig lekman ska ge sig på det heller. Utan man ringer en veterinär. De har både visitertänger och händer att känna med - samt över fem års utbildning. Det finns ingen anledning att i ett fall som TS häst försöka lista ut hemma var det sitter, i synnerhet som hästar gärna kompenserar än hit och än dit.

Utan man endera tar ut en veterinär eller åker till klinik. Jag ser inga problem med att åka till klinik bara för att stoet har ett föl. Om det är under avvänjning är det ju bara att lämna det hemma, det borde då vara van med att vara ensam med kompisar i hage/box utan mamma. Är fölet inte avvant så får man ta med det. Det är en smittrisk för fölet, så om det inte är akut kan man ta några veckor och vänja av fölet såpass att det kan vara själv den tid det tar på kliniken.

Eller så tar man ut veterinär till stallet. Det är en sämre lösning sett ur hältutredningsperspektiv och riskerar att i slutänden bli dyrare. Men för hästen är det inte sämre. Det finns även veterinärer med portabel röntgen. TS har ju även tillgång till ett ridhus med bra underlag för rörelsekontroll, så finns där en bred, lång stallgång att springa i så är det inte så mycket sämre än en klinik.

@Alexandra_W
Nu menade jag ju inte att man ska lista ut orsaken för att slippa ta ut en veterinär, självklart ska skador utredas! :confused: För mig är detta enkla saker att kolla upp samtidigt som jag kontaktar veterinären och beskriver läget. Exempelvis om min häst är hängig tar jag temp, om min häst är varm i en hov känner jag puls, om min häst har ett sår så tvättar jag det etc. Det handlar inte om att undvika veterinär till varje pris utan att göra det jag kan i väntan på någon som är mer kompetent. :)

TS: Uppdatera gärna hur det går med syrrans häst!

@Alexandra_W
Nu menade jag ju inte att man ska lista ut orsaken för att slippa ta ut en veterinär, självklart ska skador utredas! :confused: För mig är detta enkla saker att kolla upp samtidigt som jag kontaktar veterinären och beskriver läget. Exempelvis om min häst är hängig tar jag temp, om min häst är varm i en hov känner jag puls, om min häst har ett sår så tvättar jag det etc. Det handlar inte om att undvika veterinär till varje pris utan att göra det jag kan i väntan på någon som är mer kompetent. :)

TS: Uppdatera gärna hur det går med syrrans häst!

Temp och puls osv - absolut. Men klämma med visitertång etc tycker jag faller under vad man om man inte är väldigt kunnig ska överlåta till veterinären att göra. Så det var det jag reagerade på snarast blev diagnosticeringsförsök

Det är ju dessutom så att vem som helst får inte undersöka detta med t ex en visitertång, veterinär eller hovslagare godkänd av JBV.

Det är ju dessutom så att vem som helst får inte undersöka detta med t ex en visitertång,
Undersöka får man väl göra vad jag har förstått, men inte behandla.

Det är ju bra att veta om det är en hovslagare eller veterinär som hästen behöver.

Tack för en superbra film där man faktiskt kan lära sig att se hur det ser ut när en häst är halt.
många kan ha nytta av denna filmsnutt och synd att ni tagit bort den.

Som de flesta säger är hästen halt så åk till en veterinär ni och kolla upp, säkert bara en vrickningen inge fara vanligt nu under vintern då det är isit/knuggligt i hagen!

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Snälla hjälp mig, jag blir bara tröttare och tröttare! Och jag menar extremt trött, så att det är jobbigt att plocka ur diskmaskinen och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 375
Senast: Monstermom
·
A
Ridning Har en häst sedan 1 år tillbaka.Innan dess inte riden på 4 år.Valack 8 år. Var hos tränare i vintras,tränaren tyckte det var något...
2
Svar
23
· Visningar
3 408
Senast: Highcat
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 283
Senast: Lella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar