Hjälp inför hästköp, hingstval!

Zandrah

Trådstartare
Ja, jag har ju tänkt att kanske skaffa mig en häst som INTE är sönderkörd eller problemhäst för en gångs skull. (Eller äldre som mina) Min tid och mina pengar har ju gått åt till att pyssla med hästar som inte haft de rätta förutsättningarna när det gäller att återkomma till banan...

Exteriörmässigt vet jag vad jag letar efter, och egentligen är jag inte så intresserad (eller kunnig) när det gäller stammen. Dock känner jag att det skulle vara bra att ha lite kött på benen ändå.

Jag vill ha en häst som är SNÄLL och LUGN, och framför allt stabil i psyket,dvs inget nervknippe. Jag ids inte hålla på med någon sådan mer. Hästen ska framför allt vara positivt inställd till trav och arbete överlag. Glad på livet!

Denna gång vill jag ha en häst som är max 4 år men kanske till och med en ettåring. Och ska jag ha det senare är det också viktigt med hur hästen är att hantera.

SÅ - jag vill veta lite om vad man skulle kunna leta efter för hingstavkommor?? Eller fram för allt, vilka man ska passa sig för! :o
Gärna också tips om vilka som sägs lämna sköra eller tåliga avkommor.
Jag har börjat bilda mig vissa uppfattningar men jag är säker på att buke-eliten har en hel del att komma med! :)

Tips och råd emottages tacksamt!

Sv: Hjälp inför hästköp, hingstval!

Har du haft starthäst någon gång?

Om inte skulle jag satsa på en färdig för det är en riktig balansgång på vägen fram till start, du vet väl att det bara är 50% som kommer till start? En som varit i proffsträning men inte går runt kanske? Jag skulle utan problem kunna sträcka mig till 5-6 år om den inte har massor av pengar på sig = närmare stoppet.

Möjligen att jag skulle köpa en premad fräsch 2-åring i dina kläder OM jag fick någon jag hade förtroende för som kunde känna på hästen på bana och yttra sig om den! :idea:

Likadant om du köper en starthäst - se till att någon DU har förtroende för och som är opartisk mot säljaren som kan råda dig. Och gör en veterinärbesiktning och SKIT I om hästen talar till ditt hjärta! ;)

Skulle du ändå satsa på nåt yngre, undvik dinosauriestammar och läs på om mödernet - det är inte kul med märrar utan prestationer i 5 led vilket faktiskt inte är helt ovanligt. Och kolla syskon i alla led också.

På hingstsidan har ju de flesta presterat när de hamnar i aveln men jag råder att kolla förvärvning när det gäller prestationer snarare än humör, det finns ju riktigt snälla Tap In:are till exempel likväl som det finns monster. Lika med Wall Street Banker. För att nämna några ökända hingstar.

Det är ju köparens marknad nu så med lite tålamod kan man säkert hitta en jättefin häst för en vettig peng!

Den hingst som för mig sticker ut när jag ser till de avkommor vi har fött upp, är Daguet Rapide. Vi har fått sammanlagt sju avkommor efter honom, undan sex olika ston. Deras gemensamma nämnare är att de är starka mentalt. De är tuffa och framåt, på ett bra sätt. Inte mesiga, inte heller dumma. Riktigt trevliga!

En annan hingst jag gillar att ha i stammen är Smokin Yankee. Underbart snälla hästar!

Har du haft starthäst någon gång?

Om inte skulle jag satsa på en färdig för det är en riktig balansgång på vägen fram till start, du vet väl att det bara är 50% som kommer till start? En som varit i proffsträning men inte går runt kanske? Jag skulle utan problem kunna sträcka mig till 5-6 år om den inte har massor av pengar på sig = närmare stoppet.

Möjligen att jag skulle köpa en premad fräsch 2-åring i dina kläder OM jag fick någon jag hade förtroende för som kunde känna på hästen på bana och yttra sig om den! :idea:

Likadant om du köper en starthäst - se till att någon DU har förtroende för och som är opartisk mot säljaren som kan råda dig. Och gör en veterinärbesiktning och SKIT I om hästen talar till ditt hjärta! ;)

Skulle du ändå satsa på nåt yngre, undvik dinosauriestammar och läs på om mödernet - det är inte kul med märrar utan prestationer i 5 led vilket faktiskt inte är helt ovanligt. Och kolla syskon i alla led också.

På hingstsidan har ju de flesta presterat när de hamnar i aveln men jag råder att kolla förvärvning när det gäller prestationer snarare än humör, det finns ju riktigt snälla Tap In:are till exempel likväl som det finns monster. Lika med Wall Street Banker. För att nämna några ökända hingstar.

Det är ju köparens marknad nu så med lite tålamod kan man säkert hitta en jättefin häst för en vettig peng!

Jag har haft starthäst så till vida att vi kört kval och provlopp, men pga pålagringar i bakknäna startade vi inte på "riktigt", men hästen tränades som starthäst, var i startkondis (därav även kvalet) och vi åkte regelbundet ner på banan och körde jobb.
Att inte fler än 50% kommer start, det vet jag, och jag förstår ju också att det är en enorm balansgång med en unghäst, men tränat, det har jag gjort med många olika hästar - till förbannelse ;) Så på så sätt är det inga problem, och hellre kanske följa en häst på den vägen än att få en färdig som behöver miljöombyte och lite handpåläggning. Men det är där jag också är kluven, själv kan jag ju tänka mig en äldre, eftersom det är det jag hållit på med, men samtidigt har jag hållit på med hästar hela livet så nån gång borde jag ju även testa att skaffa mig en unghäst.

Rent exteriörmässigt och aktionsmässigt kan jag nog sålla rätt ok. De som jag haft någorlunda intresse för nu har jag iaf kikat lopparkivet på, och det kan ju säga en del iaf. Men det är ju alltid en fördel att ha med sig någon med större vana.
Dock är det lite intressant att veta i stora drag vilka hingstar som är kända för att lämna vad, s.a.s.

Jag skulle kunna sträcka mig upp till 5 år, men inte längre denna gång. Jag vill ha en häst med snäll, klok uppsyn och som travar fint, men som du säger, kanske inte försörjer sig i träning. För mig skulle det kännas skönt att ha en startklar som man kanske kan fjäska lite för så går den lite bättre. :p
Men folk runt ikring (bla kvinnan som vill låsa in dig i en källare :D) , rätt många, skulle hänga mig upp och ner i ett träd om jag inte skaffade mig en yngre förmåga nästa gång... (Kanske ska ta risken? ):o

Den hingst som för mig sticker ut när jag ser till de avkommor vi har fött upp, är Daguet Rapide. Vi har fått sammanlagt sju avkommor efter honom, undan sex olika ston. Deras gemensamma nämnare är att de är starka mentalt. De är tuffa och framåt, på ett bra sätt. Inte mesiga, inte heller dumma. Riktigt trevliga!

En annan hingst jag gillar att ha i stammen är Smokin Yankee. Underbart snälla hästar!

Tack för svaret! Det ska jag lägga på minnet! Tror Daguet Rapidarna är rätt dyra dock?

Jag brukar kika på mödernet. Men en liten fråga - när det är amerikanska ston så brukar det inte stå vad avkommorna tjänat, kan man kolla det på något sätt?

Jag tycker så här - man väljer SJÄLV om man vill lägga 2-4 år med hela uppträningssvängen, faktiskt.

Jag som ändå är igång rätt bra har efter år av tragglande kommit fram till att jag inte kommer att ha lust att vänta, men alla är olika.

Och det ÄR frustrerande att komma till kvalet och sen inse att "hästf-n" ändå inte kan springa fortare än 19 och inte har i loppen att göra. Utslagningen på hästar som inte duger är väl ungefär 50% av de 50% som kommer till start. Hur många av dessa som i realiteten går med VINST, det har jag inte koll på men de är inte så många. Det ska till TUR vid hästköp. Mina bästa har köpts på impuls underligt nog.

Mitt senaste exempel på något som förmodligen kommer att funka är en bekant som köpt eller leasat ett helt ostammat hemmatillverkat sto på 7 år som sprungit in ca 30 med amatörkusk/uppfödare.
Hon har i och för sig inte tjänat några fantastiska summor men första månaden i träning på nya stället har hon gått fortare än hon gjort innan och försörjt sig denna månad!:idea:

Själv kommer jag att göra så med nästa häst också. Det vet jag redan nu. Inte att den kommer att gå ihop sig så klart men jag har väntat på unghästar (som allihop haft nåt dolt fel som man inte hittat när man köpt/alt. att de råkat ut för saker) och tragglat med problemhästar. Alla har lärt mig otroligt mycket och gjort att jag är där jag är i dag så på så sätt har det varit värt det men nu vill jag ut och tävla. :idea:

Vilket det ser ut som jag gör inom väldigt snar framtid också. :D

Jag har också varit i traggelträsket Och lär säkert komma dit igen :cool:.
Det var skadade hästar dit, veterinärräkningar hit, åkatillhudiksvallförp21ochgaloppresor och jag la ner åratal att försöka få ordning på hästar andra stora tränare redan hade gett upp om
.
Fattig och trött så bestämde jag att göra det enkelt för mig. Jag letade(och letade och letade ) för att hitta en vanlig brun häst. Så snäll att säkert min mamma kunnat köra den i lopp.
Min enda fråga till tränaren( som jag visserligen kände sen förr) var; Är det en vanlig brun häst? Svar Ja.
Jag tror att det är en viktig poäng, att handla av ett namn med gott rykte.
Härstamning är viktigt. Men mera viktigt på en unghäst. När de blivit uppåt tre fyra år så ska man gå mera på inidviden. Då finns det mera facit om du förstår hur jag menar?

Min enda önskan då efter allt trassel var att få en enkel travande travhäst som förhoppnigsvis kunde tjäna runt 50/år. Så att den försöjde sig själv.
Det lyckades.

Sen att det lyckades över alla förväntingar och att jag gjorde dumma investeringar i unghästar är en annan historia. Back to the traggeltträsk :D.

Så kan det gå.... :angel:

Du gör inte som du tänker alltså. Men vem sjutton gör det?
Leasing känns som en rätt sjysst grej om man som jag har svårt för att skicka iväg hästarna när de tävlat klart. :banana:

Klart man vill ut och tävla och ha en häst som kan försörja sig själv :laugh:

Jag förstår frustrationen med att skaffa en unghäst och sedan märka att den inte duger... Men det är ju även liten oskrivet om man köper en häst som startat innan också? Den kan ju verka hur bra som helst för att sedan visa sig ha brister som gör att den inte duger på banan. (Som min headshaking-häst som faktiskt var både hältfri och rapp, men sedan hade andra djupt sittande problem, som växte fram under tiden vi hade honom s.a.s)

Att jag vill ha en snäll häst, det vet jag. Jag vill kunna hantera den utan att vara rädd för att den ska bete sig som världens rövare. Jag vill kunna känna mig säker när jag kör mina intervaller på rakbanan UTAN att hästen drar iväg för tåget eller konstrar varje gång man ska vända. Ja, men ni fattar...
Alla varmblod jag har haft har varit så snälla, men jag hade en nordis en gång som var helvetet själv (fast han var spiktrafiksäker, men det räckte ju inte :cool:).

Jag är ju lite halvhandikappad, så därför anser jag det vara av vikt att den är snäll, men jag vet ju att hästar är hästar.

Innerst inne kanske jag känner att just nu är det inte tid för mig att skaffa unghäst, även om jag vill så känner jag att nja...kanske inte just nu. MEN - jag vill inte heller ha nån mer trashank.
En startad häst på 3-5 år som inte gått så många löp och som inte har för många galopper i raden?

Ghost - jag är som du - jag har SKITsvårt att göra mig av med hästar och det är därför jag är där jag är idag. Annars hade jag nog haft starthäst för länge sen. :o Nu ska jag göra mig av med en för han ÄR äldre och jag inser att han trots sin fina exteriör och fina leder (haha) ju gör bäst i att bli ridhäst... Men det är SÅ jobbigt och svårt...fy fan. :(

Traggelträsket is my life.

En startad häst på 3-5 år som inte gått så många löp och som inte har för många galopper i raden?
Hrm..hur mycket är du beredd att ge för en sådan häst? En 3 åring som inte gått så många löp med få galopper i raden...hade jag en sådan till salu så mellan 150 000-250 000 skulle jag vilja ha oavsett stam-faktiskt.
Men över lag....vad är ni beredda att ge för felfria starthästar? Inga stjärnor och inga lusar. Enligt mig så hästar 3-5 år är rätt dyra hästar.
gulan

Hrm..hur mycket är du beredd att ge för en sådan häst? En 3 åring som inte gått så många löp med få galopper i raden...hade jag en sådan till salu så mellan 150 000-250 000 skulle jag vilja ha oavsett stam-faktiskt.
Men över lag....vad är ni beredda att ge för felfria starthästar? Inga stjärnor och inga lusar. Enligt mig så hästar 3-5 år är rätt dyra hästar.
gulan

Om man tittar runt lite så verkar det variera kraftigt. Men så dyra som det du nämner har jag aldrig sett(eller jo, det har jag, men då är det välstammade 1-2 åringar), men det kan ju hända att de hästarna annonseras ut någonannanstans? Eller inte annonseras alls?
Jag har tex hittat en 3-åring, startklar, som startat 4 ggr med en tredjeplats som bäst, inga galopper i raden. Riktigt bra möderne med två hambovinnare i längre bak i ledet samt dubbel Elitloppsvinnare och flera miljonhästar. Den begär de 40 000 för.
Men jag vet inte... annars har jag sett en del som startat flitigt i tex V65, som de begär mellan 100.000-125.000 för.

Senast ändrad:

*kl*
Det är rätt omöjligt att hitta en frisk och fräsch, duglig starthäst yngre än 7 år under 100 000. Då måste man ha tur. Så ska det väl vara också? Med duglig så menar jag en som hävdar sig väl i sin klass på storbanorna och på V65. Jag har letat starthäst rätt länge, hittat massor av skadade hästar som folk vill leasa ut... För att få det jag vill ha behöver jag lägga upp, som gulan säger, upp mot 200 000. Nu har jag mer gått över till att försöka leasa en 5-6 årig valack med lite pengar på sig i väntan på att unghästarna kommer till start.

Tittade på en i helgen. Han var snällast i världen, bara 3 saker; Han vill inte gå i dödens, vill inte starta voltstart och vill inte gå in från hagen... Efter att vi försökt fånga honom i 30 minuter sa jag: Min mamma måste kunna ta in min häst... De andra två "vill inte" kan jag lätt leva med.

Det optimala är ju att göra som Team Åby Lyon, hitta en Nettan Palema att leasa :D Hon leasades i slutet av februari, nu har hon tjänat över 500 000 sedan dess. Men det kanske hon inte hade gjort om hon varit hos mig?

Angående Daguet Rapide, en kompis till mig jobbade hos en fransk tränare, de hade ett antal italienregistrerade DR-avkommor. Den tränaren är rätt envis men de fick faktiskt ge upp med minst en DR-avkomma, den gick inte att köra in! Det var inte bara en som var istadig.

Generella råd angående blodslinjer; Håll dig borta från Armbro Goal-blod så ska det nog gå bra, välj även bort linjeavel på Pine Chip och närliggande linjeavel på Arnie Almahurst. De franska är oftast lite mer krångliga, de man ska vara lite försiktig med där är Goetmals Wood och Korean (och annat e. Dahir de Prelong). De är ofta lättstressade och hetsiga, tror inte de är dumma utan mer kräver mycket kunnande och väldigt mycket tålamod.

Tack för tipsen!
Ja du, en Nettan Palema vore ju nåt, men som sagt, är det någon som kan få fart på hästarna är det väl herr Svanstedt...

Ok, ska man hitta en HELT frisk, fräsch häst som det bara är att tuta och köra med och som dessutom går relativt snabba tider lär man säkert få pynta upp. MEn det finns ju en hel del "solskenshistorier" också där en hel del starthästar sålts för mellan 10-35000 och hävdat sig bra i tuff konkurrens, men som du säger då ska man väl ha tur.
Men tur - det gäller väl på alla plan när man håller på med detta? :p

Av någon anlednning är det ju sällan det går som man vill :)

Men så dyra som det du nämner har jag aldrig sett(eller jo, det har jag, men då är det välstammade 1-2 åringar)
Möjligtvis oinkörd välstammad 1åring. En tränad västammad tvååring-kanske. JAG skulle aldrig sälja en sådan tvååring för under 150 000. Och som du säger, de behöver oftast inte annonseras ut heller.
Jag har tex hittat en 3-åring, startklar, som startat 4 ggr med en tredjeplats som bäst, inga galopper i raden. Riktigt bra möderne med två hambovinnare i längre bak i ledet samt dubbel Elitloppsvinnare och flera miljonhästar. Den begär de 40 000 för.
Jaha..vad var det för fel på den då? Hals eller allmänt rutten i benen? Det låter lite för bra.
Men jag vet inte... annars har jag sett en del som startat flitigt i tex V65, som de begär mellan 100.000-125.000 för.
Fast bara för de startar i V65 och är med på tv så säger det ingenting om det är en bra,hyfsad eller dålig häst. De kan ha diverse åkommor och bekymmer ändå.
Men vad är du beredd att ge för en häst? Du behöver inte svara,det är jag som är nyfiken.
gulan

MEn det finns ju en hel del "solskenshistorier" också
Nej tyvärr, inte "en hel del", utan samma procent som det finns triss lotter där 10miljoner ligger och väntar på att bli skrapade. Det är så få hästar som blir solsken. Men jag tror glädjen över att ha varit med om det måste slå allt annat.
Usch..jag låter så himla negativ, men om jag får ge ett råd så kan man möjligtvis få till lite solsken genom att köpa en häst från en värdelös tränare, eller en amatör som hållit till i skogen någonstans. Där kan det nog gå att få tag på en billig häst som med lite mer idog träning kan springa runt sig själv. Eller köpa en halvgalen/oduglig häst hos en större känd tränare och prova den i monte.
Monte är klart underskattat och det är fortfarande rätt lätta pengar där.
Lycka till!
gulan

Möjligtvis oinkörd välstammad 1åring. En tränad västammad tvååring-kanske. JAG skulle aldrig sälja en sådan tvååring för under 150 000. Och som du säger, de behöver oftast inte annonseras ut heller.

Jaha..vad var det för fel på den då? Hals eller allmänt rutten i benen? Det låter lite för bra.

Fast bara för de startar i V65 och är med på tv så säger det ingenting om det är en bra,hyfsad eller dålig häst. De kan ha diverse åkommor och bekymmer ändå.
Men vad är du beredd att ge för en häst? Du behöver inte svara,det är jag som är nyfiken.
gulan

Den för 40K, är budgivning på den ändå nu, så den blir nog dyrare.
Sen vad det är för fel på den det har jag då ingen aning om, men en 3-åring som inte galopperat hade jag inte misstänkt hade nåt större fel heller, faktiskt.

Jag förstår att du är negativ men jag ska försöka att inte smittas av den energin, för man kan nog behöva en bra sudd positiv sådan med tanke på vad vi håller på med. ;)
Men med tanke på hur mkt häst det finns där ute så finns det då säkerligen dugliga starthästar för långt under de summor du nämner ändå, ja. Jag vill ha en häst som försörjer sig själv och för det behöver jag ingen stjärna.

Jag vill inte ge alltför mkt för hästen, och risken att köpa en för 100-150 skulle jag aldrig ta, den kan lika gärna gå sönder den.
Tillfälle, häst och dagsstatus avgör vad jag är villig att betala för en ev. häst. :)

Just nu är jag bara sur.... (haha, bad energy) för jag fått reda att man tydligen måste skriva om B-tränarprovet efter TRE år när travsport sagt till mig att det var FEM. :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 713
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 680
Senast: machafuko
·
Utrustning Ska köpa mej en ny transport och har nu svårt att välja Det jag letar efter är en glasfiber eller aluminium vagn. Alu golv ett måste...
Svar
7
· Visningar
2 404
Senast: mazariin
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 822
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka