Hjälp, i don't get it.

P

PiperGirl

Jag har suttit och försökt förstå hur i hela friden man räknar ut en foderstat till hästen.
Men det vägrar gå in.
Så det jag undrar är, kan jag gå på den fd ägarens foderstat, om jag köper samma grovfoder som han har gjort? Hon är bra i hullet och pigg.

tacksam för svar.

Sv: Hjälp, i don't get it.

Har du GROVFODER dvs. hö eller hösilage hemma? Så får du göra en analys på dom o sen skicka iväg det till analycen. Du har redan skapat en tråd innan om samma sak.
Jag har gett dig en länk där du kan läsa om hur du ska göra med analysen.

annars kan man inte hjälpa dig med vilket "bra" foder du kan ge till din häst utan analysvärdena i ditt grovfoder.
Förstår du överhuvudtaget hur du ska göra?

Finns det någon/några i ditt stall, som kan hjälpa dig med detta?
Det finns bra foder, BEROENDE PÅ ANALYSVÄRDENA I GROVFODER.

Annars så är lusern ett bra foder, det är ju som grovfoder men i pelletsform o hackat strå finns det dock.

Varför ska du gå på förra ägarens foderstat? Låter INTE bra om inte du har samma hö som föregående ägarens. Då blir det helt fel.

Jag skrev att om jag har samma grovfoder som den förra ägaren, det var min fråga, om jag köper samma hö som han har gjort, om jag då kan fortsätta på hans foderstat.

du är mest otrevlig, så hit it :]

Om jag var otrevlig, det är ditt tycke! :)

Ja, om du har samma grovfoder som föregående ägaren har, då kan du givetvis gå på samma foderstat.

Var det något som du ville ändra på i hästens foderstat därav din fråga?
Om inte du har nån lust o pytsa i fodret då kan du ta ett färdigfoder där det innehåller det mesta. Enkelt o lätt att fodra,oxå.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har suttit och försökt förstå hur i hela friden man räknar ut en foderstat till hästen.
Men det vägrar gå in.
Det kan vara lite klurigt i början, ja, men om du kollar runt bland trådarna så kanske det klarnar.
Det är mycket att förklara i ett svep, så det är lättare om du kan precisera vad du vill ha hjälp med till en början, så kan vi hjälpa dig att förstå vartefter.

Så det jag undrar är, kan jag gå på den fd ägarens foderstat, om jag köper samma grovfoder som han har gjort? Hon är bra i hullet och pigg.

Självklart kan du det, om du har möjlighet att köpa hö från samma bonde och från samma skördetillfälle.
Om du däremot har ett annat grovfoder än förra ägaren så bör du rätta foderstaten efter ditt hö.

Har hästen varit fin i hull hos förra ägaren och denne hade analyserat grovfoder kan man lätt ta reda på hästens behov och göra en foderstat med samma näringsvärden baserad på ditt hö.

(Det kan för övrigt vara bra att fortsätta i din första tråd, det är bättre än att ha flera trådar med samma fråga)

Ah, men det var det jag menade. Att om jag kan få tag på samma hö som han har gett hästen innan, om jag då kunde fortsätta på samma foderstat. Sen får jag väl lägga till en del kanske, iom att jag kommer rida henne mer än vad han har gjort. Då är bara frågan vad som är bra att ge när man ökar aktiviteten hos hästen.

Tack för svaret ang. det.

Okej, tack så mycket. Har kollat runt mycket bland trådarna, men allti blir bara till en dimma uppe i huvudet tillslut, tyvärr. :P
Men jag ska kolla runt bland folk jag känner och se vad dem har för analyser på sitt grovfoder, och se om jag kan få köpa från samma bonde. Så får jag jobba mig ifrån det sen. Det borde ju gå, väl?

Ah, men det var det jag menade. Att om jag kan få tag på samma hö som han har gett hästen innan, om jag då kunde fortsätta på samma foderstat. Sen får jag väl lägga till en del kanske, iom att jag kommer rida henne mer än vad han har gjort. Då är bara frågan vad som är bra att ge när man ökar aktiviteten hos hästen.

Tack för svaret ang. det.
du ökar antalet MJ och samtidigt ca 6 ggr mer smältbara råproteiner som du ökar antal MJ..

att räkna en foderstat kan liknas vid att blanda färg, du ska ha fram en exakt nyans av lila, dvs 50% rött och 50% blått..
då har du:
färg 1 som är 10% rött och 90% blått
färg 2 som är 70% rött och 30% blått..
låt oss nu säga att du har färg i blandhinken som är 30% rött och 70% blått.. vilken av färgerna 1 och 2 ska du då lämpligtvis blanda i för att försöka komma fram till 50/50 rött/blått?
jo givetvis färg nr 2, med mycket rött i..

vad har nu detta med foder att göra? jo, färgblaningen i hinken som du måste blanda med är grovfodret, och färg 1 och 2 är olika fodersorter, högenergi eller lågenergi.. och beroende på om grovfodret ligger högt eller lågt i energin måste du kompensera det med kraftfoder om det inte är bra från början för att få ut det resultat du vill ha..

finns lite mer info på http://www.geocities.com/fodersidan så kan du prova att räkna själv.. finns en enkel steg för steg uträknare som du kan skapa hemma.. :)

PM:a mig om du vill ha hjälp med att förstå hur man räknar ut en foderstat. Det ÄR inte så svårt som det verkar till en början!;)

Annars kan man ta hjälp av foderstatsprogram t ex på http://hippocampus.slu.se. Då måste du ha värdena för ditt grovfoder till hands bara, de flesta kraftfoder finns i programmet färdigt. OM ditt krfatfoder inte finns kan du läsa analysvärdena på förpackningen och skriva in själv.
Info om hästen fller man också bara i olika rutor - ålder, kön, arbetsnivå osv. Sen räknar programmet ut om det fattas något och i så fall vad. Pröva!
Jag började så... efter ett tag började jag intressera mig mer och sen lärde jag mig hur man räknar förhand. Och det gör jag jämt nu, går på några minuter! Behöver bara en miniräknare så jag slipper räkna i huvudet...;)

Och JA, om du använder samma grovfoder som förre ägaren kan du köra på samma foderstat. Om hästen fungerar bra på den foderstaten så är det ju kanon! Öka mängden grovfoder i första hand om du vill öka fodret till den i o med att du rider mer.

Senast ändrad:

för hand :eek: jag räknar i excel jag, det går mycket fortare :p

Går lika fort med miniräknare ;) :p .
näe, det tror jag rakt inte på.. så du lägger till 1,2 kg kraftfoder (MJ, smbrp, Ca, P & Mg) i den totala foderstaten lika fort som jag bara klickar i rutan och skriver "1,2*enter*" ?

dvs:
MJ*1,2 + antalet MJ från andra fodermedel
smbrp*1,2 + antalet smbrp från andra fodermedel
Ca*1,2 + antalet Ca från andra fodermedel
P*1,2 + antalet P från andra fodermedel
Mg*1,2 + antalet Mg från andra fodermedel
antalet smbrp/antalet MJ
Ca/P
Ca/Mg

gör du allt det lika fort som att skriva "1,2" i excel..? det är fysiskt omöjligt..

Jaja det kanske inte går lika fort. Sitter man vid datorn och kan Excel så är det säkert lättare och går fortare men jag brukar bara ta papper o penna o ta fram miniräknaren (mobilen oftast) och det går på några minuter att räkna fram.;)

Jaja det kanske inte går lika fort. Sitter man vid datorn och kan Excel så är det säkert lättare och går fortare men jag brukar bara ta papper o penna o ta fram miniräknaren (mobilen oftast) och det går på några minuter att räkna fram.;)
räkna fram vad: (X kg A) + (X kg B) + (X kg C) blir ja..
men att justera fram en perfekt foderstat med fler fodermedel är lite mer omständigt.. jag skulle aldrig göra det på papper.. t.ex för att få ihop det bra med lusern, soja, korn, betfor, jäst, mineraler och kalk till hösilage och halm tar sin lilla tid.. och datorn gör då många uträkningar per hundradelssekund.. inget man räknar ihop för att passa exakt på fem minuter för hand precis.. :)

man kanske borde göra en lek av det :idea: några fodermedel och en färdig näringsbalans få se vem som är snabbast med rätt svar (dvs man har gjort en foderstat och tar den näringsbalansen men berättar inte mängderna på fodermedlen)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 811
Senast: corzette
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 867
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka