Hjälp i bettdjungeln

miiiiiiia

Trådstartare
Jag har en häst som jag inte riktigt hittar rätt i bettdjungeln med. Just nu rider jag på ett tvåledat mässingsbett med lösa ringar.

Har en massa bett och provar olika men har verkar aldrig bli riktigt nöjd...

Problemet ligger i att han ibland, hyffsat ofta tar bettet, blir lång, stark och vill inte släppa det...hänger ni med:angel:

Han är stadig och bjuder fint framåt mestadels men så kommer de där "rycken" ibland, i galoppen slänger han med huvudet ibland också...Att han slänger med huvudeft där, har antagligen att göra med att han inte riktigt orkar bära sig hela tiden..

Finns det några tips eller råd på vägen för att komma bort från detta?

Sv: Hjälp i bettdjungeln

en sak som slår mig bara:
Är det verkligen bettet som är problemet då? Inte att han är svag och inte orkar bära sig utan faller fram och hänger, att han kastar med huvudet pga att han inte är helt igenom i kroppen osv?
Måste det vara ett bettproblem?

Finns det några tips eller råd på vägen för att komma bort från detta?

Jag hade satt ett så enkelt bett som möjligt, ett tredelat eller ett rakt och sedan istället sett över ridningen i sig och jobbat med den och styrkan hos hästen.

Visst är det till viss del att han inte är stark nog, men samtidigt så kommer det nästan mest i skritt när det ställs låga eller inga krav?

Jag kopplar fortfarande inte det du beskriver till problem med bettet.
Bettproblem för mig är när hästen antingen redan vid tränsning visar ett obehag och gapar, grejar med tungan osv -och vid ridning drar sig undan bettet, eller gapar och trixar..

Men om du tror det beror på bettet -testa utan bett och se vad som händer. Är han likadan så är det ju inte bettet som är problemet utan ridningen kanske?

Nej du har rätt, det måste inte sitta i bettet, men jag blir så fundersam när han gör så, ser inte riktigt något sammanhang i det... Händer väldigt sällan på typ hackamore eller pelham.. Det händer också sällan när man gör någon övning, tex skänkelvikning, utan det kommer ofta när man "slutar rida"..

en sak som slår mig bara:
Är det verkligen bettet som är problemet då? Inte att han är svag och inte orkar bära sig utan faller fram och hänger, att han kastar med huvudet pga att han inte är helt igenom i kroppen osv?
Måste det vara ett bettproblem?

Jag hade satt ett så enkelt bett som möjligt, ett tredelat eller ett rakt och sedan istället sett över ridningen i sig och jobbat med den och styrkan hos hästen.

Instämmer. Låter inte som bettproblem utan bara avsaknad av styrka.

Där har du satt fingret på det själv till viss del. "när du slutar rida" så slår han med huvudet osv.
Testa att under ridpasset så är det ridning som gäller -till 100% hela tiden, inte bara när du gör en övning utan han ska ridas mellan hjälperna precis som vid en övning men under hela passet, även under "transportsträckorna". Ta gärna skrittpauser under passet och då helt lång tygel ett par varv, men sen när du kortar upp igen så är det full fokus som gäller.

Se om det funkar

Nej du har rätt, det måste inte sitta i bettet, men jag blir så fundersam när han gör så, ser inte riktigt något sammanhang i det... Händer väldigt sällan på typ hackamore eller pelham.. Det händer också sällan när man gör någon övning, tex skänkelvikning, utan det kommer ofta när man "slutar rida"..

Du släpper förmodligen av lite i handen och sätet varför hästen då reagerar. Se till att du har hästen på bettet i form genom alla övningar ända ner till du gör halt. :)

Att hästen inte slår ifrån på stångbett kan ha att göra med att de betten är skarpare, den "vågar" helt enkelt inte.

Hästar som är "tjafsiga" i munnen brukat funka utmärkt på tvådelat bett och remontnosgrimma.

Visst rider du en PRE?

Det är en PRE ja!

Han går på två eller tredelat och remont!

Mooi, medryttarinnan: Jag får helt enkelt börja träna ordentligt själv så jag orkar mera, annars blir det ju ännu svårare... Men jag ska tänka på det när jag rider imorgon och se om det gör skillnad! Tack för tipset!

Det är en PRE ja!

Han går på två eller tredelat och remont!

Mooi, medryttarinnan: Jag får helt enkelt börja träna ordentligt själv så jag orkar mera, annars blir det ju ännu svårare... Men jag ska tänka på det när jag rider imorgon och se om det gör skillnad! Tack för tipset!

Det gör ärligt talat underverk när man går från otränad/halvtränad till tränad. Jag går just nu den vägen själv :) och rider en 5åring som agerar på exakt samma sätt som du beskriver. Har senaste veckan börjat "hitta hem" och går just nu på ett rakt "happy mouth bett" med bra resultat.

Kul att det kan bli bättre iaf! Men har du gjort något speciellt med träning eller så?

Kul att det kan bli bättre iaf! Men har du gjort något speciellt med träning eller så?

Vi försöker att anpassa träningen, dressyr, hoppning, löshoppning, uteritter, tömkörning och konditionsarbete. Allt för att bygga muskler långsiktigt i hela kroppen. Nu har även unghästen jag rider ett svagt bakben, så jag tar hänsyn till att ha koll på att hon arbetar korrekt med det och känner efter när hon börjar bli trött så att man inte går över gränsen.

Jag har själv tagit hjälp av hopptränare en gång i veckan och dressyrtränare varannan, samt konditions och styrketränar själv. Blir en sån skillnad nu när jag orkar rida och hjälpa henne. Man liksom kommunicerar mycket tydligare och effektivare när man har "ork". :p

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 934
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30