Hej på er alla kloka hästmänniskor...
Lite råd, tips och olika synpunkter behöver jag kring olika bett.
Dotterns ponny har lite problem just nu.
Dottern rider för en A tränare i dressyr som föreslog att hon skulle rida ponnyn på ett rakt gummi babypelham ett tag. (Innan reds han på tredelat med fasta ringar, det funkade bra men ibland stack han och upplevdes få panik av bettet)
Resultatet med pelhambett - en super nöjd ponny som blev helt tillfreds i munnen.
Problem - nöjer sig inte med nått vanligt bett längre. (Tänder och mun är kollade)
Vi måste hitta ett bett som är tillåtet i dressyr som ponnyn accepterar.
Testat följande:
Två delat- vågar ej ta stöd och gå i form utan att tappa stödet.
Tre delat- rycker upp huvudet och tappar stödet så fort man tar i tyglarna.
Rakt rostfritt- Fått små små sår på insidan vid mungipan.
Tre delat baucherbett- samma som vanligt tre delat.
Funderar på att prova ett rakt syntet med parerstänger eller ett rakt D-rings bett eftersom jag får för mig att han gillar pelhambettet eftersom det är rakt och ligger stilla i munnen.
Har ni synpunkter och tips att dela med er av vore jag väldigt tacksam.
Lite råd, tips och olika synpunkter behöver jag kring olika bett.
Dotterns ponny har lite problem just nu.
Dottern rider för en A tränare i dressyr som föreslog att hon skulle rida ponnyn på ett rakt gummi babypelham ett tag. (Innan reds han på tredelat med fasta ringar, det funkade bra men ibland stack han och upplevdes få panik av bettet)
Resultatet med pelhambett - en super nöjd ponny som blev helt tillfreds i munnen.
Problem - nöjer sig inte med nått vanligt bett längre. (Tänder och mun är kollade)
Vi måste hitta ett bett som är tillåtet i dressyr som ponnyn accepterar.
Testat följande:
Två delat- vågar ej ta stöd och gå i form utan att tappa stödet.
Tre delat- rycker upp huvudet och tappar stödet så fort man tar i tyglarna.
Rakt rostfritt- Fått små små sår på insidan vid mungipan.
Tre delat baucherbett- samma som vanligt tre delat.
Funderar på att prova ett rakt syntet med parerstänger eller ett rakt D-rings bett eftersom jag får för mig att han gillar pelhambettet eftersom det är rakt och ligger stilla i munnen.
Har ni synpunkter och tips att dela med er av vore jag väldigt tacksam.