HJÄLP!!! hut stor chans är det??!?!?

border_kelpie

Trådstartare
Hej,

Hur stor chans är det att tiken blir dräktig om hanen har parat och dom sen har fastnat??!?!?

Hur stor chans är det att hon blir dräktig??

Mvh Carolin

Sv: HJÄLP!!! hut stor chans är det??!?!?

Hej,

Hur stor chans är det att tiken blir dräktig om hanen har parat och dom sen har fastnat??!?!?

Hur stor chans är det att hon blir dräktig??

Mvh Carolin
Förstår inte frågan....hur stor chans? I procent eller?
En tik kan bli dräktig utan hängning, så med hängning finns chansen definitivt, ja.

Handlar det om tjuvparning och oönskad dräktighet är det bara att ringa och rådfråga veterinär om vilka alternativ man har. Man kan spruta redan nu direkt efter, man kan också vänta och ta ett ultraljud....är tiken dräktig kan man spruta fram till ca 40 dygnet.

Pratar vi chans eller risk ?

Dvs var det en planerad parning och du vill ha valpar = chans

Eller en tjuvparning och du vill inga valpar ha = risk

Kiaw svarade bra för hur du ska göra nu :)

nu är det så här att hunden är min men min "älskade" mamma :mad::cry: parade min bordercollie, labrador, wachtel, flattcoad retriver med en hane som är golden retriver och det UTAN att jag godkände det ... försökte skilja dom åt men fick skit mycket skäll för det och inkastad på mitt rum... (ni kan inte förstå hur mycket jag hatar min mamma just nu!!!)

Och hanen jukade på tiken rätt så många gånger men det blev en hängning :cry: så ja jag undrar hur stor procenten är...

Och hur mycket kostar en abortspruta ??

Jag vill verkligen inte ha valpar på min blandras tik då det redan finns så många till salu hela tiden redan OCH pengar har vi inte heller...

Dåså då är det bara att kontakta veterinären på måndag och höra dig för om hur du nu ska gå tillväga.

Abortspruta direkt eller om du ska göra ul och sedan ge abortspruta om det visar sig att det tog sig.

Om tiken är fertil är chansen/risken att hon har blivit dräktig mycket stor.

Hör med vetten så snart som möjligt vad som är bäst att göra

En abortspruta landar på runt 2000 kr för din hunds storlek. Lite beroende på vart i landet man bor också, men själva medlet i sig är snordyrt! Ska du göra UL innan också för att bekräfta valpar kostar det några hundralappar till.

Himla sorgset att höra om din mamma. Jag förstår inte hur man kan bete sig så!

Usch vad jobbigt att hon gör så med din hund. Om du nu skulle få ihop pengar (om du inte redan har förstås) och själv betala för en abortspruta finns det ju inget som säger att din mamma inte gör samma sak igen.

Jobbig sits, hon verkar ju inte alls förstå allvaret i det hela.

nej jag är bara 17 och får 500 kr i månaden så jag har inte 2000 kr.. :cry:

Ja önskar man kan få välja sina föräldrar *suck*

Ja och som sagt inget säger att hon inte kommer göra om det igen :(

men ska försöka ringa till vett imorgon och höra

Det vore inte mer än rätt att din mamma betalde sprutan men det kommer hon väl inte göra för om jag förstått rätt så vill hon att din tik ska ha valpar?

En lösning är att kastrera henne (tiken, inte mamman) omgående, inga valpar och det lär inte upprepas. Tyvärr är det ännu dyrare än abortspruta. Du har ingen annan säkting/vän som du kan få hjälp av? Det din mamma gjort är fruktansvärt mot dig, tiken och de ofödda valparna.

Men fy... Du har redan fått bra tips, så jag kan bara hålla tummarna för att det löser sig för dig och din hund.

Jag antar att du försökt förklara för din mor varför du inte vill att tiken ska få valpar? Vad säger hon? vad är hennes förklaring till varför hon gör som hon gör?

Min mamma är sån att hon gör det hon känner för och skiter i allt annat.
Hon är som ett barn själv och kan inte diskutera något över huvud taget och när både jag och mina systrar försökte förklara att vi inte har tid eller råd till valpar så ljuger hon bara.

Ja jag har tyvärr inte såna pengar att jag kan sterilisera eller göra abortspruta... :(

får väl börja läsa på angående dräktiga hundar men ska försöka se om jag kan få tag på pengar

Tack för alla svar och all omtanke :)

En abortspruta landar på runt 2000 kr för din hunds storlek. Lite beroende på vart i landet man bor också, men själva medlet i sig är snordyrt! Ska du göra UL innan också för att bekräfta valpar kostar det några hundralappar till.

Himla sorgset att höra om din mamma. Jag förstår inte hur man kan bete sig så!

Medlet är inte snordyrt. En flaska kostar ca 250 kr för veterinären att köpa in det. Men sen lägger de på en himla massa procent + moms. Sen får man betala för varje flaska de måste öppna för det ska räcka till tiken.
Så, visst kostar det. Men är inte medlet som kostar, utan veterinären och allt de lägger på.

För att inte tala om hur dyrt det är med en dräktig tik o ev en massa vappisar som man inte blir av med i tid.
Snitt på jourtid är oxå kostsamt, hur är tiken försäkrad?

mvh

Ja valpar kostar ju en massa men min mamma är pensionär så tid har hon men ork (knappast) och hon vill dessutom jag ska ta hand om valparna :eek: när ska jag ha tid till det som åker till skolan 05.30 och kommer hem tidigast 17...

men om nu bella är dräktig (hon blöder fortfarande) så ska vi ändra hennes nuvarande försäkring till dräktighets försäkring.

Om hon nu är dräktig så har vi i alla fall 3 tingade valpar..

Om hon nu är dräktig så har vi i alla fall 3 tingade valpar..

Tingade valpar är en sak, sålda valpar en helt annan......
Känner en uppfödare (renras) som hade alla 9 valpar tingade vid 10 dagars ålder. Alla valparna flyttade innan 10 veckors ålder , men INGEN till de personaer som hade tingat. Detta är inget ovanligt.

Då tycker jag du ska tala om för din mamma hur mycket jobb det är med valpar.
Vi har 10 valpar här nu som är 5,5 veckor. Man gör inte annat än torkar kiss och skit och skurar golv. Tvättmaskinen går en till två ggr om dagen för tvätta plädar.
Det ska vägas så man har koll så alla växer och ingen går ner i vikt, avmaskas, klippas klor, socialiceras... Ja man har fullt upp.

Visst är det kul. Men om folk tror att det är guld och gröna skogar och föda upp valpar, då tror de fel.
I morse blev jag väckt kl 4:45 av ylande och skrikande valpar som tyckte det var dax att få komma ut i köket och inte sitta i sin valphage...

Det är sorgligt att din mamma inte tänker längre än näsan räcker. För här tänker hon då inte på hunden som inte ens har åldern inne för skaffa valpar :(

Jag har sagt allt det du skriver och mer till men hon lyssnar inte... Inget att göra åt där men jag ska försöka hjälpa till så mycket som möjligt och valparna kommer vara tränade och sociala när dom säljs det kan jag lova dig och visst jag vet och kan förstå att det är svårt att sälja valpar speciellt nu men det finns inget jag kan göra åt det nu utan ska sterilisera henne efter, DET kan jag göra iallfall så hon inte kan göra om det.

Och brukar man inte para sina hundar på 3 löpet och när dom är runt 2-3 ??
eller??
säger inte att mamma har gjort rätt men inte är hon för ung heller??

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 787
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 142
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?