Sv: Hjälp! Hur skapar vi en hästgård?
Säger som de andra, börja med att prova att ha t ex sommarbete så får ni både se hur marken fungerar och om ni verkligen är beredda på hela hästgårdstanken.
En tanke jag har är att bara åkermark inte blir ngn jättebra betesmark, hästarna vill gärna ha lite skydd i form av träd och liknande. Åkermark är dessutom ofta ganska platt och tråkig, inte så mycket hagträning och rekreation för hästarna. Det bästa är om det går att kombinera med en bit skog eller liknande.
Har själv köpt tomten bredvid för att precis som du säger slippa att åtminstone någon annan exploaterar den, så har ni den ekonomiska möjligheten så skulle jag köpt marken så kan ni ju fundera vidare sedan.
Måste dock hålla med Inte_Ung lite grann, många som inte har mycket hästkunskap skaffar islänningar för att de på något sätt fått intrycket att de inte behöver så mycket vare sig skötsel eller annat. Har exempel på detta både från min närhet och från detta forum. Islänningar är som vilka hästar/ponnier som helst och har samma krav på stall/lösdrift, foder, skötsel m.m. Men vi antar att ni redan vet detta, kan dock förstå att man biter ifrån som inbiten islänning.
mvh Maria