Sv: Hjälp! Hur skapar vi en hästgård?
Vad härligt - att planera en liten hästgård från grunden
Men du skriver EN eller två hästar! Tänk inte EN, ni måste absolut ha minst två. Hästen är ett flockdjur och skall ha sällskap av en artfrände.
TomasN förslag tyckte jag var bra och förnuftigt.
Det är aldrig fel att äga mark och skall man se på bästa andrahandsvärdet som hästgård och för era
två hästar så borde ni ha minst 3 ha. Dock går det att ordna fint för hästar på mindre yta, det har vi många exempel på för islandshästar i Tyskland t.ex. men det kostar därefter. Blir både billigare och mer attraktivt med mer mark istället.
Har man varit hästägare tidigare och vet hur jobbigt det kan vara, bl.a. hur bunden man blir av att ha hästarna hemma är det väl bara att "sparka igång". Inget går ju, trots allt, upp mot att få ha hästarna hemma
Som förstagångshästägare verkar det vara en vettig ide att ha marken till sommarbete och snickra upp ett väderskydd. Ha hästarna inackorderade på vintern i början och sen i lugn och ro avgöra om man även skall investera i stall m.m. för att kunna ha dem hemma även på vintern.
Minst 1 uppvärmningsbar box behövs ju även om man planerar att ha hästarna på lösdrift och då kan man lika gärna bygga lite större för det är förbaskat skönt att kunna stå inomhus och göra iordning hästen och kunna ställa in bägge två om de är svettiga t.ex. Dessutom behövs utrymme för foderförvaring.
Vad gäller lera - jag har 11 års erfarenhet från egen gård på Uppsalaslättens segaste lera. På den leran kunde man glömma att ha lösdrift. Det är inte ett värdigt hästliv att stå till knäna i lera under långa perioder, därför behövs någon form av underlagssäkrad vinterfålla.
Det kan man ordna på flera olika sätt. Merox har en produkt som heter Paddex, den binder sig med leran och kan alltså läggas ut direkt. Det finns plastgaller som man lägger ut och fyller med sand och så det vedertagna sättet som Inte_Ung beskrev. Själv har jag dålig erfarenhet av markduk, både i rastfålla och på ridbana, såvida man inte lägger den väldigt långt ner.
Lite koll om marken är bundet till någon sorts EU-bidrag till bör man väl göra. Jag har inga kunskaper inom det området, men så ni inte blir tvingade till några års spannmålsodling innan marken läggs om till vall t.ex. Tänk också på att det sällan fungerar att släppa hästarna på bete första sommaren efter vallsådd. Skadorna blir för stora då vallen inte hunnit etablera sig tillräckligt. Bäst resultat får man om man andra sommaren på våren vältar, gödslar och tar en skörd, sen släpper hästarna på återväxten.
Att prata med närliggande bönder om tjänster kan vara bra. Man behöver bli av med gödsel, kanske få hjälp med gödning, betesputsning och lite annat.
Det som kanske är allra viktigast är att kolla avståndet till grannar. Läste just ATL idag att 500 meter skall det vara till granne för att vara på säkra sidan att de inte skall kunna klaga. Även om de som bor i fastighet nära inte klagar nu, kan en kommande ägare göra det.
Lycka till!