Hjälp! Hur skapar vi en hästgård?

K

kyrkeryd

Hej,

vi bor på landet i Uppland och har nu kanske möjlighet köpa en bit åker intill vårt hus. Det är frestande - tänk att låta åkern bli till bete för häst istället för att vi nu bilar två mil dit vi är medryttare!

Vore JÄTTETACKSAM för tips om följande:

Hur stor areal behöver man ungefär för en eller två hästar? Behövs det mindre för inslänningar?

Åkern är lerjord. Vad ska vi göra för att få bra hästmark? Hur lång tid kan det ta?

Behövs det tillstånd för att föra över åkermark till bete?

Jag testar att fråga ... vad kan vara rimligt pris per kvadratmeter eller hektar?

Annat vi bör tänka på?

Verkligen tacksam för alla tips!

Ulla och Erik

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp! Hur skapar vi en hästgård?

kyrkeryd skrev:
Hur stor areal behöver man ungefär för en eller två hästar?
Räkna minst 2ha sommarhage och 1ha vinterhage.

Behövs det mindre för inslänningar?[
Nej det behövs snarare mera, då de är ute mera och inne mindre än halvblod.

Åkern är lerjord. Vad ska vi göra för att få bra hästmark?
Ni får lägga fibermatta och grusa hela den delen som skall vara vinterhage. Annars så kommer hästarna att simma till knäna i lera. Sommarhagen måste sås med vall.

Hur lång tid kan det ta?
Vinterhagen kan det väl ta nånon vecka för en duktig entreprenör att fixa till.
Sommarhagen behöver växa till sig i åtminstone en säsong innan man släpper hästar på den.

Behövs det tillstånd för att föra över åkermark till bete?
Nej.

Jag testar att fråga ... vad kan vara rimligt pris per kvadratmeter eller hektar?
Det beror på var i Uppland åkern ligger.
Mina åkrar är taxerade för 28 000:-/ha, räkna med det dubbla minst som priset. 56 000:-/ha kanske.

Annat vi bör tänka på?
Stall kanske?
Och vindskydd. Läs Djurskyddslagen.

Verkligen tacksam för alla tips!
Kan tro det.
Mitt bästa tips är dock att låta bli.

athena skrev:
Vilka trevliga svar du ger... :crazy:
Om man tror att det skall bli enklare att ha hästarna hemma än att åka 2 mil till sina medryttarhästar, så bör man nog låta bli.
Det blir INTE enklare.

Dessutom är just leråker det absolut sämsta underlaget att ha betande hästar på.

Allt enligt egen erfarenhet.
Och om det handlar om Islandshästar, så lukter det "Myten om Islandshästen som är så lätt att hålla och inget behöver".
Det är inte så, de behöver allt som andra hästar behöver, och ibland litet till.

Tack för dina kommentarer, Inte Ung.

Möjligheten har dykt upp helt oväntat, och kräver snabba besked. Därför rafsade jag ihop mina första funderingar, egentligen mynnar det ut i ”Är arealen stor nog, och är det värt pengarna och besväret”. Du har gett din syn som verkar välunderbyggd -- baserad på dina erfarenheter. Jag hör gärna andras synpunkter.

Däremot är jag less på att du liksom en del en del människor som är ovana vid att använda diskussionsforum läser in saker mellan raderna som de inte har fog för. Jag känner inte till lämpliga ytor för olika hästar – det du läser in om min inställning till islandshästar är trams.

Som sagt var, tacksam för andras synpunkter!

Hälsningar
Erik -- Inte heller ung

Hejsan

Som sagt är inte lerjord lämpligt underlag för hästar. Däremot kan man göra som Inte_Ung sa med fiberduk o s v. Något ni kanske borde tänka på är också kostnad för stall/ligghall vilket kan bli vääldigt mycket dyrare än man tänkt sig även om det "bara" är till två hästar. Tänk också på rejäla utrymmen att förvara hö/ensilage övrigt foder och strö... Kanske är inte de två milen så jobbiga när allt kommer omkring, fast det är något ni måste avgöra helt själva.
Det finns flera bra böcker i ämnet t ex "Att bygga stall" kommer tyvärr inte ihåg vad förfasttaren heter.
Lycka till med vad ni tar er för!
Mvh// Peep

kyrkeryd skrev:
Däremot är jag less på att du liksom en del en del människor som är ovana vid att använda diskussionsforum läser in saker mellan raderna som de inte har fog för. Jag känner inte till lämpliga ytor för olika hästar – det du läser in om min inställning till islandshästar är trams.
Om du tar och tittar på mitt antal inlägg på detta forum, över 9 000st och så jämför vi dem med era/dina 2, och så tar vi datum för registrering jag 2001 och du/ni 2004, så undra jag ju hur du kan få just mig till oerfaren vid just detta forum?

Jag har har efter 18 år med just Islandshästar, varav 14 år som uppfödare en mycket stor erfarenhet av att läsa av folks inställning till just Islandshästar.
Under dessa 18 år så har jag sett alldeles för många just Islandshästar stå i en lerig hage invid en villa. Utan vare sig vindskydd eller stall.

Vet du/ni att Djurskyddslagen kräver ligghall till djur som går ute mer än 12 timmar per dygn?
Vet du/ni att för varje påbörjat 10-tal hästar i lösdrift så krävs det en uppvärmningsbar box för att kunna sköta sjukfall?

Har du/ni varit inne på www.djurskyddsmyndigheten.se och läst vad som krävs vid djurhållning?

Peep
Tack för bra besked! Kul med folk som kan använda diskussionsforum
Erik

En sak jag tänker på är hur ni har det med grannar. Är det planlagt område? I så fall får ni troligen inte anlägga en hästgård över huvud taget. Kontrollera med kommunens samhällsbyggnadskontor (eller vad det heter i din kommun).

Sen vet jag inte hur vana ni är vid att ha egen gård. Det är mycket mer jobb än man tror.

Om ni får marken till ett pris ni tycker är bra och har råd kan ni ju köpa marken på ren spekulation. Även om ni inte gör en riktig hästgård så kan ni ju börja med enbart sommarbete för era hästar. Resten kan komma senare och när ni har råd och tid.

Vad härligt - att planera en liten hästgård från grunden :)

Men du skriver EN eller två hästar! Tänk inte EN, ni måste absolut ha minst två. Hästen är ett flockdjur och skall ha sällskap av en artfrände.

TomasN förslag tyckte jag var bra och förnuftigt.

Det är aldrig fel att äga mark och skall man se på bästa andrahandsvärdet som hästgård och för era två ;) hästar så borde ni ha minst 3 ha. Dock går det att ordna fint för hästar på mindre yta, det har vi många exempel på för islandshästar i Tyskland t.ex. men det kostar därefter. Blir både billigare och mer attraktivt med mer mark istället.

Har man varit hästägare tidigare och vet hur jobbigt det kan vara, bl.a. hur bunden man blir av att ha hästarna hemma är det väl bara att "sparka igång". Inget går ju, trots allt, upp mot att få ha hästarna hemma :D

Som förstagångshästägare verkar det vara en vettig ide att ha marken till sommarbete och snickra upp ett väderskydd. Ha hästarna inackorderade på vintern i början och sen i lugn och ro avgöra om man även skall investera i stall m.m. för att kunna ha dem hemma även på vintern.

Minst 1 uppvärmningsbar box behövs ju även om man planerar att ha hästarna på lösdrift och då kan man lika gärna bygga lite större för det är förbaskat skönt att kunna stå inomhus och göra iordning hästen och kunna ställa in bägge två om de är svettiga t.ex. Dessutom behövs utrymme för foderförvaring.

Vad gäller lera - jag har 11 års erfarenhet från egen gård på Uppsalaslättens segaste lera. På den leran kunde man glömma att ha lösdrift. Det är inte ett värdigt hästliv att stå till knäna i lera under långa perioder, därför behövs någon form av underlagssäkrad vinterfålla.

Det kan man ordna på flera olika sätt. Merox har en produkt som heter Paddex, den binder sig med leran och kan alltså läggas ut direkt. Det finns plastgaller som man lägger ut och fyller med sand och så det vedertagna sättet som Inte_Ung beskrev. Själv har jag dålig erfarenhet av markduk, både i rastfålla och på ridbana, såvida man inte lägger den väldigt långt ner.

Lite koll om marken är bundet till någon sorts EU-bidrag till bör man väl göra. Jag har inga kunskaper inom det området, men så ni inte blir tvingade till några års spannmålsodling innan marken läggs om till vall t.ex. Tänk också på att det sällan fungerar att släppa hästarna på bete första sommaren efter vallsådd. Skadorna blir för stora då vallen inte hunnit etablera sig tillräckligt. Bäst resultat får man om man andra sommaren på våren vältar, gödslar och tar en skörd, sen släpper hästarna på återväxten.

Att prata med närliggande bönder om tjänster kan vara bra. Man behöver bli av med gödsel, kanske få hjälp med gödning, betesputsning och lite annat.

Det som kanske är allra viktigast är att kolla avståndet till grannar. Läste just ATL idag att 500 meter skall det vara till granne för att vara på säkra sidan att de inte skall kunna klaga. Även om de som bor i fastighet nära inte klagar nu, kan en kommande ägare göra det.

Lycka till!

Tack Moniq, Tomas och Klintan, så här funkar bra diskussionsforum!

Jag kan en hel del i de ämnen där jag driver egna forum, då bjussar jag på min kunskap. På andra forum suger jag i mig vad andra delar med sig av, och lär mig snabbare än vad jag hade gjort annars.

Men det viktiga just här och nu -- ni hjälper mig att ta ställning till markköpet. Just nu lutar jag åt att slå till. Om inte annat i defensivt syfte. Helt plötsligt vill nån bygga villor eller något annat precis inpå knuten.

Ni har helt rätt, troligen lätt underskatta både tid, pengar och arbetsinsats. Men har man bara marken kan man på sikt göra nåt av det. Moniq, intressanta nyanserade ideer!

Tack allihopa!

Erik

Hej!
Jag tycker inte du skall bli så bekymrad över lerjorden. Tänk på all lerjord i Skåne och det är ju faktiskt Sveriges hästlandskap nummer 1 (om ni andra ursäktar). Har du bara tillräckligt stor areal (inte bara en minirasthage) så tror jag inte det är någon fara med två hästar. Det är mycket jobb att ha hästarna hemma men samtidigt väldigt, väldigt roligt!!!!

Jag har inte sett ngn siffra på hur mkt mark det rör sig om, det är viktiga siffror för hela diskussionen tycker jag.

Kolla upp ordentligt med grannar. Vi har trassel med grannar här ute trots att mina hästar står uppstallade på en jordbruksfastighet som funnits i flera hundra år.
Tycker att alla, även Inte_ung har bra råd. Mitt råd är som någon annan skrivit, börja med att ha marken som sommarbete först. Lerjord är inte så roligt på höstkanten..........
Lycka till, jag önskar att jag fick köpa marken som ligger mellan vårt hus och stallet. :smirk:

lerjord ser inte jag heller som några problem. vi har 6 ha mark. 3 ha skog (projekt att stänglsa) och 3 ha bete. Betesmarken ser ut som kularna i Wales (tack för det - förenklar uppfödning) men gör också att vi inte på något sätt kan komma åt med traktor. efter svensk monsunregn så trampar hästarna igenom och då blir det lerigt, men fördelen är att leran stelnar fort i sol så det räcker med en eller 2 dagars uppehåll så torkar betet upp igen. så sommarhagarna fungerar kalas, desutom har vi en duktig liten jord med Gutefår som gärna sällskapar med hästarna och städar deras toaletter! :D

vinterhagarna däremot är inte roliga, vi hoppas alltid på torra höstar utan regn så att hagarna klara sig någotsånär tills frosten kommer. har en bergshage där ponnyerna går men inte halvblodet.

alltså - lera bekymmer på höst men inte sommar eller vår. skaffa får så får du en Wimbledon-gräsmatta :idea:

när vi blev tillfrågade att sälja mark så hörde vi med kommunen vad det skulle kosta oss/köparna. marken här i lexbydal utanför göteborg kostar ca 1000kr/kvadraten, sedan tillkommer omritning av kartan som går på ca 20-30000. den marken vi skulle sälja var så liten så vi struntade i det.

forska vidare! jag själv letar gård, hur betena ser ut bruyr jag mig inte om för det löser sig alltid på något sätt, men huvudsaken är att det finns tillräcklig stor areal där.

Tack Welsh och HalyBailey!
Jag har lärt mig massor idag. Perfekt bas för vidare diskussioner med markägaren.

Trevlig helg alla bussiga positiva kunniga forumdeltagare!
Hälsningar
Erik

Men hur mycket mark rör det sig om???

Inte klart ännu, skulle tippa det kan vara uppåt 3 hektar men inte säkert hela biten är till salu.

Erik

Det är väldigt lite mark att grunda en hästgård på.

fast nu för tiden kallas ju vad som helst för hästgård. där jag tränar står det ca 23 hästar, ett stort ridhus, en lika stor paddock och plenty of hagar. men hela anläggningen är nog inte större - snarare mindre - än mina 3 ha betesmark. så med bara två hästar skall väl inte 3 ha vara några större problem? finns ju ställen som är klart mycket mindre än så.

Erik:
man kan ju upplåta all mark till en härlig vinterhage de 8 månader hästarna står inne ( det är nog många avundjuka på isåfall, och så blir det inte söndertrampat heller.) och så kan man ju hellre söka efter sommarbete de 4 månader på sommaren som är kvar

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Förra året lade vi ett bud på en grannfastighet till oss, tyvärr gick den till vår andra granne som lade ett bud strax över oss. Nu...
Svar
19
· Visningar
2 948
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama