Hjälp... hur ska jag göra???

Sv: Hjälp... hur ska jag göra???

Hallå vart bor du kan jag få hyra av dig!!!
;)

Men alltså, deras hästar kommer ju kosta precis lika mycket!?

För det första måste de nu stå för sitt eget hö, och bara det måste ju vara 400:-/månad och häst.
Sen kanske du får bita ihop när det gäller elen eftersom det är deras mark men de ska ju fortfarande stå för staketmaterial.

Men sen kostar dte fasen mer att bygga en lösdrift än hon betalar per år. Det är inte billigt.

Alt. så tar du ner allt dit staket, och låter henne få bygga själv och använder dina sommar hagar till vinterhage. Så får hon klara sig själv.

Men hur hon än gör kommer hon INTE undan billigare än hon gör nu.

Dom står ju redan för sitt eget foder /hö ? Foderkostnaderna delar man ju på om jag fattat saken rätt ?

Vet inte men ena stunden fattar jag som att du har ett vindskydd ?
Sen att det är ett stall ?

Är det ett komplett stall ? Eller har ni hästarna på lösdrift som jag fått för mig förut ?

Är dock nyfiken på hur mycket mark du har stängslat in för 50 000 kr .

.

Mvh Mia

Jag måste bara fråga vad du har satt upp för staket?
50.000kr för 3 hektar låter som ett väldigt dyrt staket.

Så frågar är: VAD kan ja ta i enbart Stallkostnad om hon bygger vindskydd men nyttjar mitt stall...????
Jag skulle ta minst samma pris som du tar nu. För det är ju endast för att du behöver hennes mark som du tar så låg hyra nu.
I din sits när du har brist på mark, så skulle det för mig vara värt ganska mycket att kunna få nyttja annans mark.
Din andra granne ska ha 1000kr/mån/hektar, med det alternativet tycker jag att du ska värdesätta marken du får låna högre.

Sen skriver du att stallet är nystartat, men fanns det staket runt den här hagen innan?
Isåfall är det inte självklart att du bara kan plocka bort ditt staket om du inte nyttjar marken längre. Fanns det staket innan du lånade den, ska den väl rimligtvis lämnas tillbaka stängslad.

Hallå vart bor du kan jag få hyra av dig!!!
;)

Men alltså, deras hästar kommer ju kosta precis lika mycket!?

För det första måste de nu stå för sitt eget hö, och bara det måste ju vara 400:-/månad och häst.
Sen kanske du får bita ihop när det gäller elen eftersom det är deras mark men de ska ju fortfarande stå för staketmaterial.

Men sen kostar dte fasen mer att bygga en lösdrift än hon betalar per år. Det är inte billigt.

Alt. så tar du ner allt dit staket, och låter henne få bygga själv och använder dina sommar hagar till vinterhage. Så får hon klara sig själv.

Men hur hon än gör kommer hon INTE undan billigare än hon gör nu.

Hej!

Foderkostnader delar vi på!

Problemet är att jag inte kan använda min sommarhage på vinter.... för "svårt" att flytta hästarna dagligen:( Ligger en bit bort... :(

När jag menar elen... så menar jag UPPVÄRMNING av sadelkammare och foderrum! (Vet att det skulle vara samma kostnad om jag stod själv... men har ni varit i NÅGOT stall som inte redan "bakat" den kostnaden i hyran)
Men hagen på min tomt funkar till ca 2 hästar... men inte 4

// Karin

Senast ändrad av en moderator:

Vet inte men ena stunden fattar jag som att du har ett vindskydd ?
Sen att det är ett stall ?

Är det ett komplett stall ? Eller har ni hästarna på lösdrift som jag fått för mig förut ?

Är dock nyfiken på hur mycket mark du har stängslat in för 50 000 kr .

.

Mvh Mia

Hej:)

Jag har lösdrift (vi kallar den "stallet";))

Men det finns uppvärmd sadelkammare och foderrum! Samt elvattenkopp i lösdriften!

Det är vinterhagen+ sommarhagen (ca 3ha)! Trästolp var 5:e meter... och 3 trådar...:) Kostar inte exakt 50 000.. men NÄSTAN:(

Jag måste bara fråga vad du har satt upp för staket?
50.000kr för 3 hektar låter som ett väldigt dyrt staket.

Så frågar är: VAD kan ja ta i enbart Stallkostnad om hon bygger vindskydd men nyttjar mitt stall...????
Jag skulle ta minst samma pris som du tar nu. För det är ju endast för att du behöver hennes mark som du tar så låg hyra nu.
I din sits när du har brist på mark, så skulle det för mig vara värt ganska mycket att kunna få nyttja annans mark.
Din andra granne ska ha 1000kr/mån/hektar, med det alternativet tycker jag att du ska värdesätta marken du får låna högre.

Sen skriver du att stallet är nystartat, men fanns det staket runt den här hagen innan?
Isåfall är det inte självklart att du bara kan plocka bort ditt staket om du inte nyttjar marken längre. Fanns det staket innan du lånade den, ska den väl rimligtvis lämnas tillbaka stängslad.

Hej!

Det är vinterhagen+ sommarhagen (ca 3ha)! Trästolp var 5:e meter... och 3 trådar... Kostar inte exakt 50 000.. men NÄSTAN
(Har skrivit upp VARJE summa jag lagt ut på hage... och VARJE summa som jag lagt ut på lösdriften)!

Precis... Jag har en låg hyra, för jag får nyttja deras mark:)

Vad du menade med:
"din andra granne ska ha 1000kr/mån/hektar, med det alternativet tycker jag att du ska värdesätta marken du får låna högre."
Förtod jag ej:(

Dock så är den bonden VÄLDIGT skum... ("alla" tycker det... och han kommer ALDRIG hyra ut marken till mig.... Innan jag köpte, LOVADE han mig ca 1 ha mark... NÄR jag köpt huset-ångrade han sig:devil: Med argumentet att han aldrig lovat nått...:confused:)

Fanns INGET staket....

Grannarna eller jag är inte det minsta osams eller nått... Men ja vet inte riktigt vad jag ska göra... därav starningen av tråden!!!

// Karin

Hejsan!
Måste bara fråga vilken typ av staket du har som kostat 50 000? Och hur mkt mark är det du stängt in?

Såg nu att det var ca 3 ha och vanligt elstaket...Vilka sorts stolp har du då för att komma upp i de summorna?

Jag har nog ca 15-20ha instängslat men tror inte ens jag kommer upp i 50 000.

Senast ändrad:

Hejsan!
Måste bara fråga vilken typ av staket du har som kostat 50 000? Och hur mkt mark är det du stängt in?

Såg nu att det var ca 3 ha och vanligt elstaket...Vilka sorts stolp har du då för att komma upp i de summorna?

Jag har nog ca 15-20ha instängslat men tror inte ens jag kommer upp i 50 000.

Hej!

Jag har "vanlig" imp.trästolp....

En del är enbart i trä....

Du kanske bara har 2 trådar?!?!

Jag har 3...
Sen har vi en MASSA grindar... så grannen ska kunna komma upp i sin skog lätt... eftersom det är hans mark:)

Men om ni vill veta exakt... kan jag skicka det.... Har som sagt ALLA summor sparade.... och det är NÄSTAN 50 000 kr... // Karin

Just det... glömde ju även säga att hagarna är av delade på LÄNGDEN.....:( så då går det ju ännu mer stolp och tråd m.m

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: lillkillen
·
Äldre Nu är jag värsta peppad att utöka mitt sparande. Ynka 25 000 kr sparade. Ska sätta in 15 000 kr på bättre sparkonto av dessa pengar. Och...
2
Svar
25
· Visningar
4 532
Senast: Gabbi
·
Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 654
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar