Q
Question
Hej!
För att göra det hela kort....och enkelt...
Jag har lösdrift hemma! Med foderrum, uppvärmd sadelkammare, elvattenkopp, varmvatten
Min granne står inackorderad!-betalar 300kr sommar och 400 kr vinter/ månad och häst
Jag lånar deras mark till hage- betalar inget
Har "egen" sommarhage!
Jag står för ALLT material (stolp, tråd, tunnor, isolatorer, grepar, vattenslag m.m)
Jag har betalat ca 50 000 kr i "hag"pengar
Grannen har "dåligt" med pengar!
Min granne har två SVÅRFÖDDA hästar
Nu sa min granne att dom funderade på att bygga ett "vindskydd" i vinterhagen för att "slippa" hyran till mig...
Jag frågade om hon inte skulle säjla/fodra ut ena hästen... eftersom hon inte ens rider den... (dottern skulle rida... men ville inte sen(= invecklat och ointressant att förklara))
VAD ska jag göra?!?!?
Tar jag för mkt betalt?!?! Alltså jag "får in" 4100 kr/ häst och år! Men dess pengar går RAKA vägen tillbaka till hästarna...(indirekt iaf)
Köper ny tråd, sadelhängare, grep, sopborstar, elräkning, stolp, plaststolp.... m.m.
Räknar så här:
Elräkning ca 2500 kr/ år
Hagmaterial 1000 kr/ år
Stallmaterial 1000 kr/ år
Redskap 500 kr/ år
"Nya saker" till stall 500 kr/ år
"Nödåtgårder" 500 kr/ år
Övrigt 500 kr/ år
Totalt: 6500 kr/ år
6500 kr/ 12= ca 540kr/ månad
Grannen bet: 4100 kr/ år x 2 hästar= 8200 kr
8200-6500=1700 kr i "vinst" (ca 140 kr/mån)
Och dessa pengar GÅR verkligen åt.....Är jag konstig eller?!??! Ska jag sänka stallhyran?!? Jag lägger ju även till dom pengar som "saknas" när jag köper saker....och då är det kanske 2-300 kr/ gång extra....HJÄLP!!!
Hoppas ni förstår vad jag menar.... blev lite "rörigt"!
För att göra det hela kort....och enkelt...
Jag har lösdrift hemma! Med foderrum, uppvärmd sadelkammare, elvattenkopp, varmvatten
Min granne står inackorderad!-betalar 300kr sommar och 400 kr vinter/ månad och häst
Jag lånar deras mark till hage- betalar inget
Har "egen" sommarhage!
Jag står för ALLT material (stolp, tråd, tunnor, isolatorer, grepar, vattenslag m.m)
Jag har betalat ca 50 000 kr i "hag"pengar
Grannen har "dåligt" med pengar!
Min granne har två SVÅRFÖDDA hästar
Nu sa min granne att dom funderade på att bygga ett "vindskydd" i vinterhagen för att "slippa" hyran till mig...
Jag frågade om hon inte skulle säjla/fodra ut ena hästen... eftersom hon inte ens rider den... (dottern skulle rida... men ville inte sen(= invecklat och ointressant att förklara))
VAD ska jag göra?!?!?
Tar jag för mkt betalt?!?! Alltså jag "får in" 4100 kr/ häst och år! Men dess pengar går RAKA vägen tillbaka till hästarna...(indirekt iaf)
Köper ny tråd, sadelhängare, grep, sopborstar, elräkning, stolp, plaststolp.... m.m.
Räknar så här:
Elräkning ca 2500 kr/ år
Hagmaterial 1000 kr/ år
Stallmaterial 1000 kr/ år
Redskap 500 kr/ år
"Nya saker" till stall 500 kr/ år
"Nödåtgårder" 500 kr/ år
Övrigt 500 kr/ år
Totalt: 6500 kr/ år
6500 kr/ 12= ca 540kr/ månad
Grannen bet: 4100 kr/ år x 2 hästar= 8200 kr
8200-6500=1700 kr i "vinst" (ca 140 kr/mån)
Och dessa pengar GÅR verkligen åt.....Är jag konstig eller?!??! Ska jag sänka stallhyran?!? Jag lägger ju även till dom pengar som "saknas" när jag köper saker....och då är det kanske 2-300 kr/ gång extra....HJÄLP!!!
Hoppas ni förstår vad jag menar.... blev lite "rörigt"!