Hjälp... hur ska jag göra???

Q

Question

Hej!

För att göra det hela kort....och enkelt...

Jag har lösdrift hemma! Med foderrum, uppvärmd sadelkammare, elvattenkopp, varmvatten

Min granne står inackorderad!-betalar 300kr sommar och 400 kr vinter/ månad och häst

Jag lånar deras mark till hage- betalar inget

Har "egen" sommarhage!

Jag står för ALLT material (stolp, tråd, tunnor, isolatorer, grepar, vattenslag m.m)

Jag har betalat ca 50 000 kr :cry:i "hag"pengar

Grannen har "dåligt" med pengar!

Min granne har två SVÅRFÖDDA hästar

Nu sa min granne att dom funderade på att bygga ett "vindskydd" i vinterhagen för att "slippa" hyran till mig...
Jag frågade om hon inte skulle säjla/fodra ut ena hästen... eftersom hon inte ens rider den... (dottern skulle rida... men ville inte sen(= invecklat och ointressant att förklara))

VAD ska jag göra?!?!?

Tar jag för mkt betalt?!?! Alltså jag "får in" 4100 kr/ häst och år! Men dess pengar går RAKA vägen tillbaka till hästarna...(indirekt iaf)

Köper ny tråd, sadelhängare, grep, sopborstar, elräkning, stolp, plaststolp.... m.m.

Räknar så här:

Elräkning ca 2500 kr/ år
Hagmaterial 1000 kr/ år
Stallmaterial 1000 kr/ år
Redskap 500 kr/ år
"Nya saker" till stall 500 kr/ år
"Nödåtgårder" 500 kr/ år
Övrigt 500 kr/ år

Totalt: 6500 kr/ år

6500 kr/ 12= ca 540kr/ månad

Grannen bet: 4100 kr/ år x 2 hästar= 8200 kr

8200-6500=1700 kr i "vinst" (ca 140 kr/mån)

Och dessa pengar GÅR verkligen åt.....Är jag konstig eller?!??! Ska jag sänka stallhyran?!? Jag lägger ju även till dom pengar som "saknas" när jag köper saker....och då är det kanske 2-300 kr/ gång extra....HJÄLP!!!

Hoppas ni förstår vad jag menar.... blev lite "rörigt"!

Sv: Hjälp... hur ska jag göra???

Är du galen människa, stallhyran kan ju inte ens täcka kostnaderna?
Fast jag förstår inte riktigt, har du lösdriften på deras mark? Du står för sommarhagen och dom för vinterhagen?

Jag tycker du tar alldeles för lite pengar!

Du får iofs låna deras mark men du står ju för allt material.

Vem står för fodret?
Det ingår väl inte hö till deras hästar i det priset?????

jaa... sånt här är ju ALLTID jobbigt...kan inte säga hur du skall göra , men det bästa är att ALLTID betala för sig ( tänkte på din hage som du har gratis) sedan att ALLTID disskutera om / vad som gäller vid eventuella ändringar mm ,att man sedan skriver kontrakt gällande lånad mark även om det är grannar-vänner el tom släkt o familj är jätteviktigt! tyvärr måste man väl säga , annars så tycker väl jag att man betalar det man nyttjar dvs ´´dina ´´stängsel osv står står du för silage/hö så skall du självklart ha betalt för detta med. annars så får dom väl stängsla av en del till sig själva och sköta sina egna hästar o du betalar för marken o sköter ditt eller att dom lånar dig marken mot att deras hästar får gå där utan annan kostnad,inte vet jag,men att ha papper på allt Det VET JAG ATT MAN MÅSTE HA !!!!hoppas allt löser sig till det bästa för både dig o dina grannar.

Jag uppfattar det som att du äger marken till sommarhagen och grannen äger marken till vinterhagen samt att ni har era hästar tillsammans i båda hagarna.

Jag förstår inte riktigt varför grannen skulle slippa avgiften för att de bygger ett vindskydd - finns inte det redan i lösdriften? Hade hon inte tänkt använda stallet då? Och elräkningen? Och sommarhagen?

Tycker det låter som om du skulle säga till grannen att bygga sitt vindskydd och att hon kan passa på att hägna in sin mark också med eget material samt att du gärna betalar henne 400 kr per månad i vinter om hon står för allt annat som el, skottkärra, grepar osv. Så kan hon stå hos dig på sommaren och du hos henne på vintrarna :devil:

Nej, skämt åsido - om det är så som jag uppfattar det, varför i herrans namn delar ni inte på kostnaderna?

Hur kan dom ha råd att bygga vindskydd om dom inte har råd med stallhyran ?
Hej från hambo

Du ska skaffa egna hagar tycker jag, som du betalar arrende för och sen säga upp dina hyresgäster.

Jag hoppas att det inte ingår foder i det priset du angivit? I så fall är du alldeles för snäll.

Är du galen människa, stallhyran kan ju inte ens täcka kostnaderna?
Fast jag förstår inte riktigt, har du lösdriften på deras mark? Du står för sommarhagen och dom för vinterhagen?

Hej!

Ja jag är galen (tror jag;))

Jag har lösdriften på min "tomt" men den marken är "jätteliten".... så grannarna tyckte jag skulle ta mark av dom så hagen blev större! Har frågat x antal gånger om/hur mkt dom vill ha betalt. Svaret har blivit 0 kr!

Ang. Sommarhagen så ligger den en bit bort från stallet....:( Och den har jag ordnat... "alla" i stallet var med och "byggde" den!

Jag tycker du tar alldeles för lite pengar!

Du får iofs låna deras mark men du står ju för allt material.

Vem står för fodret?
Det ingår väl inte hö till deras hästar i det priset?????

Hej!

Ja, alltså pengarna jag får in täcker NÄSTAN mina kostnader av stall och hage....Men det är ju oxå under förutsättning att INGET går sönder.... går tråden av tex.. köper jag ny..

Foder delar vi på ca 9000 kr/ år/ 2 hästar
(Ensilgage, korn, betfor, salt, mineraler m.m)
Sen köper hon eget extra hö.... eftersom hennes är svårfödda!

Torv: ca 700 kr/ år/ 2 hästar

9000+700kr= 9700 ( ca 800 kr/ mån) Men jag har ju samma kostand... så det kan man ju inte räkna in stallhyran

Jag tycker verkligen du ska stå på dig och säga som det är!
Eller att du bara använder din mark/ordnar annan mark och säger upp henne.

Du ska ju faktiskt inte behöva gå back på det hela.

Du är för snäll :angel:
Men jag vet hur svårt det kan vara o säga ifrån.

jaa... sånt här är ju ALLTID jobbigt...kan inte säga hur du skall göra , men det bästa är att ALLTID betala för sig ( tänkte på din hage som du har gratis) sedan att ALLTID disskutera om / vad som gäller vid eventuella ändringar mm ,att man sedan skriver kontrakt gällande lånad mark även om det är grannar-vänner el tom släkt o familj är jätteviktigt! tyvärr måste man väl säga , annars så tycker väl jag att man betalar det man nyttjar dvs ´´dina ´´stängsel osv står står du för silage/hö så skall du självklart ha betalt för detta med. annars så får dom väl stängsla av en del till sig själva och sköta sina egna hästar o du betalar för marken o sköter ditt eller att dom lånar dig marken mot att deras hästar får gå där utan annan kostnad,inte vet jag,men att ha papper på allt Det VET JAG ATT MAN MÅSTE HA !!!!hoppas allt löser sig till det bästa för både dig o dina grannar.

Hej!

Ja, jag VET att man MÅSTE ha papper.... men dum som man är.....

Jag köpte en DYR present till henne när hon fyllde år... (lite som kompensation för hagen... skrev det även på kortet "tack för vi står på er mark/ hästarna" Presenten var värd ca 2000 kr....) IOFS inget jag räkna med att jag betalt...

Men vad kan jag ta i betalt för staketkostnad/ månad om man har marken gratis?!?!

Jag uppfattar det som att du äger marken till sommarhagen och grannen äger marken till vinterhagen samt att ni har era hästar tillsammans i båda hagarna.

Jag förstår inte riktigt varför grannen skulle slippa avgiften för att de bygger ett vindskydd - finns inte det redan i lösdriften? Hade hon inte tänkt använda stallet då? Och elräkningen? Och sommarhagen?

Tycker det låter som om du skulle säga till grannen att bygga sitt vindskydd och att hon kan passa på att hägna in sin mark också med eget material samt att du gärna betalar henne 400 kr per månad i vinter om hon står för allt annat som el, skottkärra, grepar osv. Så kan hon stå hos dig på sommaren och du hos henne på vintrarna :devil:

Nej, skämt åsido - om det är så som jag uppfattar det, varför i herrans namn delar ni inte på kostnaderna?

Hej!

Du uppfattar allt korrekt:)

Lösdriften ligger på MIN tomt....i en LITEN hage!

ANTAR att OM dom bygger vindskydd kommer dom fixa hästarna hemma hos dom...(?!?)

ANLEDNINGEN till varför vi INTE delar på kostnaderna är att hon då skulle betala ca 25 000 i en "engångskostnad".... Vilket för henne är en OMÖLJLIGHET...har inte dom pengarna....

Hur kan dom ha råd att bygga vindskydd om dom inte har råd med stallhyran ?
Hej från hambo

Hej!

Grannen har lite "invecklat" förhållade....Han ÄGER gården och står för kostnader på gården....Hon bor gratis, men har inte så mkt att säga till om

Så antar att han då skulle stå för skyddet?!?!

Jag TROR dom tror att det inte kostar så mkt som det gör...

Du ska skaffa egna hagar tycker jag, som du betalar arrende för och sen säga upp dina hyresgäster.

Jag hoppas att det inte ingår foder i det priset du angivit? I så fall är du alldeles för snäll.

Hej!

Det är inte så lätt att "skaffa" egna hagar.... Grannen vill inte ARRENDERA ut... Gärna låna ut-men inte arrendera....

Och den andra grannen som har mark i anslutning till mig är helt pantad... han har ca 50 Ha OUTNYTTJAD mark....men vill ha ca 1000 kr/ha per månad:eek:

Har även försökt friköpa mark... vilket inte är sååååå lätt:crazy:

Jag tycker verkligen du ska stå på dig och säga som det är!
Eller att du bara använder din mark/ordnar annan mark och säger upp henne.

Du ska ju faktiskt inte behöva gå back på det hela.

Du är för snäll :angel:
Men jag vet hur svårt det kan vara o säga ifrån.

Hej!

SKA prata med henne.... ville bara ha lite "kött på benen" innan...

Min hage är "väldigt" liten (i mina ögon) och vill därför VÄLDIGT gärna ha kvar den stora:) men det är ju grannes...:(

HEJ ALLA:)

TACK för alla bra svar:)
// Karin

Är det bra du som sköter allt eller hjälps ni åt ?

Hur mycket mark lånar du av grannen ?

Vet inte men det känns lite som rättvisast hade varit att ni delade arbete och de direkta kostnaderna .

Hon står för mark ,du står för vindskydd och sen dela resten av de löpande kostnaderna .

Med staket redskap osv

Mvh Mia

Senast ändrad:

Är det bra du som sköter allt eller hjälps ni åt ?

Hur mycket mark lånar du av grannen ?

Vet inte men det känns lite som rättvisast hade varit att ni delade arbete och de direkta kostnaderna .

Hon står för mark ,du står för vindskydd och sen dela resten av de löpande kostnaderna .

Med staket redskap osv

Mvh Mia

Hej!

Vi hjälps åt!
Det är ca 3 ha(:confused: tror jag)

MIN lösdrift ligger inte direkt anslutning till deras mark...

Hon har inte råd med dom "direkta" kostnaderna eftersom det är bra mycket mer än 800 kr/ månad.... ca 50 000 kr (på ett år) Och jag har ju lixom redan sparat ihop dom pengarna.... Om 5 år... så är det ju klart att det inte kostar lika mycket om man slår ut det/ månad.... Men hon skulle ALDRIG ha råd att dela dom kostnaderna med mig.... så egentligen kan man väl säga att det är en slags avbetalning... Men då nyttjar ju hon oxå "mitt" stall på tomten... och jag deras mark... men marken kostar dom ju inget (Dom har inga "ökade kostnader" på att det går hästar där...Det har ju jag hemma i stallet... Vatten, el, slitage m.m.)

Så om dom skulle börja ta betalt för mark... och jag för "staket"..... så kvittar det ju lioxom.... MEN vad kan jag ta för att hon "nyttjar" stallet då?

Förstod ni;)

Hej!

Vi hjälps åt!
Det är ca 3 ha(:confused: tror jag)

MIN lösdrift ligger inte direkt anslutning till deras mark...

Hon har inte råd med dom "direkta" kostnaderna eftersom det är bra mycket mer än 800 kr/ månad.... ca 50 000 kr (på ett år) Och jag har ju lixom redan sparat ihop dom pengarna.... Om 5 år... så är det ju klart att det inte kostar lika mycket om man slår ut det/ månad.... Men hon skulle ALDRIG ha råd att dela dom kostnaderna med mig.... så egentligen kan man väl säga att det är en slags avbetalning... Men då nyttjar ju hon oxå "mitt" stall på tomten... och jag deras mark... men marken kostar dom ju inget (Dom har inga "ökade kostnader" på att det går hästar där...Det har ju jag hemma i stallet... Vatten, el, slitage m.m.)

Så om dom skulle börja ta betalt för mark... och jag för "staket"..... så kvittar det ju lioxom.... MEN vad kan jag ta för att hon "nyttjar" stallet då?

Förstod ni;)

Vad har du för kostnader på 50 000 kr per år ?

Ni delar på jobbet och vad jag förstår så går din egen häst gratis och du får in 170 + i månaden enligt dina uträkningar ,så du betalar inget själv och din häst sliter väll också på stallet och staket och blir billigare för dig eftersom den äter gratis bete på deras mark ?

Måste säga att jag tycker att erat avtal så är det bara de andra som betalar och du använder ditt vindskydd/stall som du byggt för 50 000 kr som argument och mark är inte gratis .

Rent krasst kostar det mer än 50 000 kr att köpa 3 hk mark ?

Måste säga att jag kan tycka att detta är en Win / Win situation och ni skulle dela på hagmatrial och de löpande kostnaderna ;)

Mvh Mia

Vad har du för kostnader på 50 000 kr per år ?

Ni delar på jobbet och vad jag förstår så går din egen häst gratis och du får in 170 + i månaden enligt dina uträkningar ,så du betalar inget själv och din häst sliter väll också på stallet och staket och blir billigare för dig eftersom den äter gratis bete på deras mark ?

Måste säga att jag tycker att erat avtal så är det bara de andra som betalar och du använder ditt vindskydd/stall som du byggt för 50 000 kr som argument och mark är inte gratis .

Rent krasst kostar det mer än 50 000 kr att köpa 3 hk mark ?

Måste säga att jag kan tycka att detta är en Win / Win situation och ni skulle dela på hagmatrial och de löpande kostnaderna ;)

Hej!

Jag skrev att jag hade kostnader på 50 000 kr (på ett år)....
Stallet är "nystartat"... Så allt hagmaterial har kostat 50 000 kr detta år....

Stallet är då INTE inräknat i 50 000 kr.... Alltså BARA vinterhagen och sommarhagen!

Grannen har INGEN MÖJLIGHET att betala ca 25000 kr i en "klumpsumma" till mig....

Dom löpande kostnaderna minskar ju varje år.... men första året/ åren blir ju dyrare....

Jag vet att det kostar MER än 50 000 kr för ca 3 ha mark.... JAG HAR erbjudit pengar.... men dom vill inte ha...

OM man tänker i hyptes....:
Dom tar 500 kr/ mån för marken....
Och jag har (har haft) kostnader på 50 000 kr.... Säg att ett staket är "helt" underhållsfritt första 4 åren (12månx4=48 mån). Då blir det 50 000kr/ 48 mån=
ca 1040 kr/ mån
Sen kostar det ca 100 kr/mån i underhåll....

Alltså: 1040kr+500kr+100kr= 1640kr/ mån

Detta är MIN faktiska kostnad/ mån!!!!! BARA för hagarna!!!

Och hon betalar 4100 kr/ häst och år....= ca 340 kr/mån och häst....X 2 hästar= 680 kr/ mån!

Jag: 1640-680 kr= 960 kr/ mån (för mina 2)

Så för att jag skulle gå plus/minus noll på det skulle jag behöva ta 960kr/ mån (2 hästar)= 480 kr/ häst

Skulle då höja stallhyran med 100Kr/mån för att minska min faktiska kostnad...
480kr+ 100kr= 580 kr!!!

Hon betalar då: 340 kr+100 kr=440 kr

FAKTISKA (plus/minus noll) 580Kr-440kr=140 kr MINDRE än mig...

Alltså betalar jag 280 kr/ mån (2 hästar) MER än hon.... HUR man än vänder och vrider på det...

SOM DET ÄR NU:

Jag har (har haft) kostnader på 50 000 kr.... Säg att ett staket är "helt" underhållsfritt första 4 åren (12månx4=48 mån). Då blir det 50 000kr/ 48 mån=
ca 1040 kr/ mån
Sen kostar det ca 100 kr/mån i underhåll....

1040kr+100 kr= 1140 kr / mån (2 hästar)= 570 kr/ mån...

Hon betalar 680 kr/ mån (2 hästar)
Jag betalar 570 kr/ mån (2 hästar)

680-570=110

Alltså betalar hon ca 110 kr/ mån (2 hästar) MER än mig....

Så jag har egentligen ca 55kr/ häst och månad till stallkostnader.....
Stallet kostar bra mkt mer än så.....

Så frågar är: VAD kan ja ta i enbart Stallkostnad om hon bygger vindskydd men nyttjar mitt stall...????

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: lillkillen
·
Äldre Nu är jag värsta peppad att utöka mitt sparande. Ynka 25 000 kr sparade. Ska sätta in 15 000 kr på bättre sparkonto av dessa pengar. Och...
2
Svar
25
· Visningar
4 532
Senast: Gabbi
·
Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 654
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar