Hjälp! Hur komma igång efter motgång!

F

fritidsryttaren

Nu tänker jag passa på o få lite smarta tips o råd från alla kloka o vänliga seniorer:love:

Jag är såå seg i staren! Vet inte hur jag ska komma igång!

Så här ligger det till: Jag har en gammal pålle som jag haft i 17år är nu 27, superfräsch rider ut kortare svängar mest strosar runt nån gång i bland. Sen har har ett lånesto arab sen ett år tillbaka, anledningen var att jag tog bort mitt egna sto i påskas förra året. Henne red jag regelbundet och lektioner mm, var igång med henne och hade jättekul! Tyvärr hade hon lätt att gå omkull o lyckas med väldigt mycket "onormala" saker olyckor mm oftast gick det väldigt bra och ingen kom till skada men sen gick vi omkull rejält och vi båda hade änlavakt som överlevde!
Efter det så blev det vet besök och röntgen visade pålagringar i rygg och hals, inte så mycket o göra så hon fick komma till bättre marker.

Nu till mitt bekymmer, jag har ju en bra häst jag kan rida men kommer inte igång! Fattar inte vad som är problemet!! Älskar att sitta på bana o jobba och rida ut i skogen mm men är så seg att sätta igång hästen! När hon stått så är hon lite extra besvärlig i början men det blir bättre när hon jobbats med lite mer regelbundet, vilket är helt normalt, inget som är nåt problem.
Tanken är att jag ska komma igång lugnt o fint och så småning om ta ut instruktör mm.

Nu behöver jag en bra "sätta igång" plan och en rejäl spark i röven:eek:
Hur har ni gjort? Nån som haft liknande problem? HJÄLP

Sv: Hjälp! Hur komma igång efter motgång!

OJ! 50som har läst och ingen vill sparka på mig??
Konstigt ta tillfället i akt nu o sätt igång!! SNÄLLA!

Har du funderat på varför känns det så tradigt att sätta igång hästen? Kanske är du så sugen att komma ut och jobba, så att igångsättandet känns lite trist bara därför?

Att ta det lugnt är nyckeln om hästen är helt ur kondis. Promenader och tömkörning i skritt till att börja med kanske, sedan skrittrundor uppsuttet för att sedan få in lite trav och sedan galopp efter nån månad eller två?

Börja med att schemalägga de första två veckorna, så du får lite rutin på det hela. Planera att du ska skritta hästen minst fem ggr i veckan, och skriv upp vad du ska gör ade olika dagarna. När du väl kommit igång och kan börja träna lite mer på allvar går det nog av bara farten!

Hihi jag käner igen detta, är likadan själv... men jag är det varje dag och jag rider minst 1 häst om dagen!:angel:
Det är bara att ta sej i kragen och göra det, så fort du kommer ut i stallet känns det nog bättre, eller?
så e de iaf för mej, men ja e juh en riktig latmask oxå :rofl:
bästa rådet ja kan ge dej är att sluta tänka på det, då blir det bara värre!

Man får rycka sig i kragen ibland. Bara man kommer in i stallet piggnar man till igen:rofl:

Jag känner samma sak, ska sätta igång min polle nu efter en tids vila på grund av mina förbannade knän :devil: Men jag har helt tapat suget! För några månader sedan längtade jag hela dagen efter att åka ut till stallet, men nu känns det bara jobbigt. Jag kan inte göra så mycket när jag rider heller, jag får inte belasta knäna eller vrida dem så som man gör när man sitter med fötterna i stigbyglarna, så det blir barbacka eller att rida utan stigbyglar. Och skritta, skritta, skritta... på tråkiga skogsvägar och grusvägen utanför stallet. Jag vll få tillbaka den där längtan efter stallet som jag hade! Och jag behöver nog också en rejäl spark i arslet :p Du är inte ensam!

Tack för alla "sparkar" fick be om o få lite skäll:) vad skönt att jag inte verkar vara ensam!!
Men ser bara inte fram emot tråkiga skrittpass mm men vet ju att jag måste! Känns nog bättre som ni säger när man bara kommit igång lite grann att man piggar på sig o kämpar på!
När jag inte hade henne så tjatade jag om att jag var sååå ridsugen bla bla bla o nu!! Händer ingenting!! Ska skärpa mig!
Tack alla:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 186
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 691
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar