Hjälp!!! Hur höja fosfor?

S

sundance

Undrar hur man får upp fosforhalten i en foderstat???

(Hästen äter hösilage och krafft grund, men även om man lägger till t.ex. miner blå så blir fosforhalten för låg medan resten skjuter i höjden.)

Gärna ekonomiska förslag!

:bow:

Sv: Hjälp!!! Hur höja fosfor?

Fosforbalans. Säljs på GG, här kan du hitta mera info:
eclipsebiofarmab.se under vitaminer/ mineraler.

Kraffts Miner Vit har mer P och mindre Ca.

Annars finns Fosforbalans, som är rent P (lite Na).

Har inte jämfört priserna på dessa, men Miner Vit innehåller väl även vissa spårämnen så det har en fördel iom det.

Fosforbalans. Görs av Biofarmab tror jag, brukar finnas på ridsportaffärer/Granngårdern.

Tack ALLA för svar, ska kolla och återkomma.

Det blev mkt bättre!

Nån som vet vad miner vit kostar?

Är inte fosforbalans dyrt? UNg. pris?

Kommer inte ihåg faktiskt. Men inte vansinnigt dyrt. Vild gissning: En "lagom" spann (2 kg?) kanske ligger på runt 200kr, och då räknar jag med att min räcker hela vintern.

Edit: länk :)

Tack!

Har jag rätt att fosfor ska ges 80-100 % av behovet? Alltså, att behovet inte behöver vara uppfyllt till mer än 80 % för att det ska vara okej. På så sätt är det också okej att kvoten blir högre...?

Men om hästen klarar sig på "80% av behovet", då är ju heller inte behovet högre än så? :confused:

Dvs, om hästens behov är 20 g P, men den skulle klara sig på 16 g, då är ju behovet egentligen bara 16 g... Eller?

Det är just det jag undrar... Har för mig att jag har hört det. I samma veva som att smbrp får vara max 3 ggr behovet och kalcium också nåt sånt.

Det blev mkt bättre!

Nån som vet vad miner vit kostar?

Frågade precis på Granngården här i stan (katrineholm) och här kostade MIner VIT 217kr för en 8kg hink eller 337kr för 20kg säck. Det sistnämnda blir klart billigast!! (skiljer ca10kr/kg)
(ska själv köpa det eftersom hästen utfodras med mycket lusern)

Tack!

Har jag rätt att fosfor ska ges 80-100 % av behovet? Alltså, att behovet inte behöver vara uppfyllt till mer än 80 % för att det ska vara okej. På så sätt är det också okej att kvoten blir högre...?

Fosforbehovet måste täckas till 100 %. Detsamma gäller t ex kalcium. Däremot är det inte farligt att överdosera kalcium så länge behovet av fosfor täcks. I en bok jag har från SLU skriven av Christina Planck m fl anges att man kan överdosera Ca upp till 5 ggr utan risk.

Det är lätt hänt att det blir för mycket Ca om man har ett Ca-rikt grovfoder eller ger lucern. Likaså om man ger ett mineralfoder med mycket Ca i eller mycket betfor i kraftfoderdelen. De flesta färdiga mineralblandningar för "presterande" hästar innehåller mycket Ca (undantag Chevinal Plus som inte innehåller vare sig Ca eller P). Mineralblandningarna är framtagna för att balansera en foderstat med mycket kraftfoder i (läs t ex utfodringsanvisningarna från fodertillverkarna). Som bekant innehåller kraftfoder ofta mycket P, åtminstone de foder som är baserade på havre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 835
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 780
Senast: Dornes
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka