hjälp hur göra med träningen?

Gullan86

Trådstartare
jo det är såhär att jag har en unghäst 5år(islandshäst) och har lagt upp träningen såhär denna veckan:

Måndag: tränade jag han lätt han fick bralla runt i paddocken lös och jag tränade lite ledarskap.
Tisdag: red först dressyr i paddocken mkt skritt sedan en sväng ut i skogen. var inte så anstängande men blev ca 2timmar endå.
Onsdag: red ut en sväng i skogen och klättrade och gjorde annat ca 1timme
Torsdag: red långritt på 3timmar(tog så lång tid för att vi tog det lungt hade vi tagit det i normalt tempo hade det tagit ca 2timmar)
Fredag: hade tänkt att longera men han tyvärr inte med (ångrar mig mkt)
Lördag: idag.....tycker ni att jag ska göra något med han idag och i så fall vad, varför?

jag är orolig över att han fick gå rätt hårt och mkt denna veckan och sedan stå på fredagen....kan han blivit stel? eller var det dåligt av mig att göra så....vad tycker ni?/skulle ni gjort?

det är ju bra med vila men jag har fått för mig att det inte är bra med plötslig vila efter hård ansträningning.
han får kraftfoder varje dag han tränas/rids
han går tillsammans med 2st 2åringar i en stor gräshage där han leker med dom och springer runt så han har ju inte stått stilla...alltså han går på lösdrift.

det är kanske ingen fara? är det bara jag som oroar mig? ska jag göra något med han idag?
tacksam för svar

Sv: hjälp hur göra med träningen?

Hmm.. stel ska den inte bli om du inte tränar jättehårt vissa dagar och låter honom stå sedan flera dagar eller tränar mycket lättare.
Generellt sett tycker jag man ska träna ungefär lika hårt som utgångsläge, i ditt fall 1-2 timmar uteritt med kanske lite klättring och dressyr inkluderat i träningen för att det inte ska bli enformigt under en så lång tur.
En dag i veckan kan man träna lite hårdare för att bygga upp hästen lite till, men SKULLE den då bli överansträngd är de perfekt om man har som rutin att alltid lägga ett lättare pass dagen efter så hästen får röra sej men utan större ansträngning. Och en vilodag i veckan (med en häst som går såpass hårt kan en vilodag lika gärna vara ledarskapsöningar, ett kort och lätt dressyrpass, lite longering eller liknande så hästen ändå får röra sej men det kan ju vara trevligt för hästen att få bara vara häst en dag också ;)

Så: 4 dagars "normal" träning så hårt att den bygger upp sej men inte anstränger sej mer n den orkar
1 dags tuffare träning, men fortfarande får man inte lägga den så mycket hårdare än resten
1 lite latare dag men ändå motion
1 vilodag

Om du ska göra något med hästen idag tycker jag absolut du ska göra något lite lättare och annorlunda.
T ex ta en liten lunktur som uppvärmningen längs vägen och sedan dressyra med lite stretchande och lösgörande övningar.
ELLER ta en ren joggtur, har hästen bra trav kan man ta ett joggingpass på totalt en halvtimme inkl uppvärmning och nedvarvning.
Huvudsaken är att hästen får göra sej av med slaggprodukter och inte blir stel. Väljer du joggingturen är det bra att stretcha efteråt.

Att ge en unghäst en eller hellre flera helvilodagar i veckan är att rekommendera. Det behövs ingen lätt träning varje dag om hästen går i hage med kompisar som den busar med. Då rör den sig och "ledar till sig" även om gårdagens pass varit lite tufft. Visst kan man ta en avsutten skrittpromenad i samma syfte om man känner för det, men rid inte dagligen på en femåring - när ska då bär- och hållningsmusklerna få vila och återhämta sig?

Det jag undrar är faktiskt hur snabbt du kommit upp i detta träningsschema? Hur länge har hästen ridits? Många islandshästar rids ju inte in förrän de är 4-5 år, de anses inte färdigutvecklade innan. Att då rida 2-3 timmars pass inom ett år efter inridningen låter faktiskt på tok för mycket. Det tar 2 år att stärka skelettet och rörelseapparaten så att hästen tål ryttarens belastning överhuvudtaget, och under tiden stärker man dess muskler som princip med kortare, lättare pass, många vilodagar och längre perioder av återhämtning / helvila. Man jobbar främst med de uthålliga musklerna i början, ett jämnt lugnt tempo, ingen styrke- eller konditionsträning förrän rörelsapparaten anses stark nog, så basen ligger stadig.

Kondition och muskler är det som stärker sig fortast för både häst och människa, det är hållbarhet i skelett, senor, leder och ligament som tar tid att bygga upp. Så din häst orkar särkert 3 timmars lätt / lugnt pass rent konditionsmässigt - men hur mår hans ben, rygg, leder?

Att gå länge för en häst (som är van sen innan att gå rel. långa pass) är väldigt uppbyggande för en häst SÄRSKILT för lederna. Leder och senor börjar ju inte tränas "på riktigt" förrän efter ca en timmes träning. Men då får man självklart ta det väldigt lugnt och se till att hästens rygg framförallt är redo för att bära en ryttare under så lång tid. 2-3 timmar tycker jag också är överdrivet, men nog ska en häst klara en skrittur under så lång tid, bara man varierar underlag och terräng dvs inte rider på en rak grusväg under hela den tiden.

Min häst som har/haft lite problem med lederna var allra finast i kroppen när han gick 1-2 timmar nästan varje dag, mestadels i skogen men med lite variation av asfalt och grusvägar under ridturerna. Nu är inte det en unghäst precis, men det är under unghästperioden man bygger upp leder och senor inför resten av livet och får en bra grund.
Travare t ex brukar vara ganska hållbara (med tanke på att många bara slänger upp en ryttare utan inridning och sen brassar omkring några timmar :eek: ) om de inte är sneda i kroppen eller liknande så de får förslitningsskador. De tränas ju rel. hårt redan som 2-3åringar och bara man ite överanstränger hästarna genom att ta för mycket på en gång innan hästen är härdad så får de mycket bra "grundtålighet" av det hela.

Detta gällde ju faktiskt just en unghäst. Långa lugna pass på varierat underlag är jag den första att förespråka - men tiden måste ju anpassas efter hästens grundstyrka - och då menar jag inte muskler och kondis utan just styrkan i rörelseapparaten i första hand.
Man måste förstå att en halvtimmes belastning från ryttare är länge för en grön häst. Det tar tid (vi pratar ca 2 år!) att bygga den där grunden som du utgår ifrån att hästen har. Innan man kommit dit bör den inte belastas timmar i sträck, nej.
Gångartsval spelar mindre roll, skritt sliter visserligen mindre på lederna och skelettet i benen (inget kraftigt islag där) än trav eller galopp, men belastningen uppifrån är densamma. Det leder till trötta hållningsmuskler i rygg, mage, kors, ben, vilket ger mindre stadga åt senorna och ger lättare vrickningsskador, ryggen kommer att sänkas när tröttheten slår in, hästen bär sig sämre och det ger upphov till ryggsmärtor, kotledsinflammationer eller andra relaterade problem. Remonthälta, överben osv är ju typiska unghästskador som uppkommer vid för hög belastning för skelettet, leder osv.

Jag undrar över dina källor vad gäller att leder och senor skulle behöva en timmes träning för att stärkas? Undrar även varifrån du har fått att travare generellt är hållbara t ex?

Sedan går inte trav- och ridträning att jämföra rakt av. Travare tränas sällan timmar i sträck - skulle deras leder då inte tränas "på riktigt" (vad nu det innebär)? Skulle de då inte slitas heller under tiden? Och hur jämför du den belastning det innebär att bli riden, dvs belastning uppifrån ryggen, med den motion som körning snarare innebär? Travare byggs ju dessutom också upp först långsamt, skritt och jogg, för att klara träningen, sedan efterhand med fartlekar, men speedträning och styrketräning t ex med tryckvagn väntar man med och utsätter ogärna unghästar för eftersom det är då man lättast får belastningsskador. Det är något de flesta ryttare också eftersträvar, succesiv och långsam uppbyggnad för en hållbar bas.

Att rida 2-3 timmar på en vuxen, vältränad häst i sansat tempo är väl inget att orda om annars? Men att ge den hag-vila eller avsutten skrittpromenad dagen efter tycker jag fortfarande är rimligare än att sätta sig och rida ett "lätt pass" på en eventuellt trött eller träningsvärkande rygg. Det ger liksom inte hästen något, bara sliter.

skrållan skrev:
Detta gällde ju faktiskt just en unghäst. Långa lugna pass på varierat underlag är jag den första att förespråka - men tiden måste ju anpassas efter hästens grundstyrka - och då menar jag inte muskler och kondis utan just styrkan i rörelseapparaten i första hand.
Man måste förstå att en halvtimmes belastning från ryttare är länge för en grön häst. Det tar tid (vi pratar ca 2 år!) att bygga den där grunden som du utgår ifrån att hästen har. Innan man kommit dit bör den inte belastas timmar i sträck, nej. .

Ja, när jag först svarade på inlägget tänkte jag inte på hästens ålder. 2-3 timmar tycker jag som sagt är för mycket, men när hästen blivit riden regelbundet en längre tid är inte en timme för mycket att begära tycker jag. Men man får ju gärna variera "trycket" genom att hoppa av ibland under ridturen.

skrållan skrev:
Jag undrar över dina källor vad gäller att leder och senor skulle behöva en timmes träning för att stärkas? Undrar även varifrån du har fått att travare generellt är hållbara t ex? .

"Ledträningen" har jag fått från den tiden jag var lite inne på att börja träna distans. Då snappade jag åt mej alla träningstips jag kunde få (plus att min syster pluggar till veterinär och har tagit amatörtränarlicens för trav, så det var även hon som sa det). Lederna tränas ju också av att gå på hårt underlag, men "lagom" träning blir det av att gå på bra underlag en längre tid. Nu gäller det ju mer för travträning eftersom hästen då inte får samma tryck på frambenen.
Den bästa träningen för travhästar, särskilt när de är unga, är långa jogg/skritturer. Alla travtränare har inte den uppfattningen, så att travhästar alltid har bra träning från ung ålder stämmer inte. Men är hästen frasch i kroppen, har tillräckligt bra benställning för att klara av träningen, och tränas upp från grunden redan från början har oftast de bättre hållbarhet än t ex ridhästar som ridits väldigt sparsamt i ung ålder (inte för att alla rider sina unghästar sparsamt, men men.. :angel: ). Det är väl ingenting jag direkt har bevis för mer än att det är i rel. ung ålder hästens hållbarhet för resten av livet i viss del avgörs. Bland annat då om den tränat upp lederna ordentligt utan att överansträngas.

skrållan skrev:
Sedan går inte trav- och ridträning att jämföra rakt av. Travare tränas sällan timmar i sträck - skulle deras leder då inte tränas "på riktigt" (vad nu det innebär)? Skulle de då inte slitas heller under tiden? Och hur jämför du den belastning det innebär att bli riden, dvs belastning uppifrån ryggen, med den motion som körning snarare innebär? Travare byggs ju dessutom också upp först långsamt, skritt och jogg, för att klara träningen, sedan efterhand med fartlekar, men speedträning och styrketräning t ex med tryckvagn väntar man med och utsätter ogärna unghästar för eftersom det är då man lättast får belastningsskador. Det är något de flesta ryttare också eftersträvar, succesiv och långsam uppbyggnad för en hållbar bas.

Ja, det är stoor skillnad mellan travträning- och ridträning. Särskilt ur belastningssynpunkt. Duktiga travtränare tar hänsyn till att hästarna behöver långa skritt/joggpass för att träna upp "hela" hästen både vad gäller muskler och leder m.m. och behöver, när den har grundkonditionen till det, snabbjobb för att träna flåset.
En ridhäst slits på ett annat sätt, men en lång tur är oftast bra för att hinna träna hela hästen, få den uppmjukad osv. Som sagt så missade jag den biten att det var en unghäst eftersom en 5-åring för mej (normalt sett) inte är en väldigt ung häst. Att det tar just en timme för lederna är inte något exakt mått, utan snarare att lederna tränas mer och mer ju längre man rider (men helst då inte på för hårt underlag eftersom det tar för mycket).

skrållan skrev:
Att rida 2-3 timmar på en vuxen, vältränad häst i sansat tempo är väl inget att orda om annars? Men att ge den hag-vila eller avsutten skrittpromenad dagen efter tycker jag fortfarande är rimligare än att sätta sig och rida ett "lätt pass" på en eventuellt trött eller träningsvärkande rygg. Det ger liksom inte hästen något, bara sliter.
Att ta ett "lätt pass" för mej innebär att man värmer upp hästen för att få bort lite träningsverksstelhet/mjölksyra m.m. och sedan sitter upp och rider ca 15 minuter med lite uppmjukande rörelser.
Att ge hästen hagvila ger inte mycket om hästen gått hårt efteresom den, om den inte är väldigt aktiv i hagen, inte får "jobba igenom" musklerna ordentligt, om än väldigt lätt.
Avsutten skrittpromenad tycker jag är rel. likvärdigt med hagvila de rör sej ungefär lika mycket :angel: poängen med den "lätta träningen" är ju att ändå få hästen använda sina ridhästmuskler och gymnastisera sej utan att göra något ansträngande. Då får den mjuka upp just de muskler den använt när den tränade ordentligt dagen innan.

men om vi samanfattar detta såhär då: jag kör in hästen så sliter det inte lika mkt...???eller? är det ett bra tips att göra det? att träna hästen men endå inte belasta den med en ryttare vaaaarje dag...eller?

och mkt vilodagar...minst vila varannan dag....är det okej att rida/träna 2dar och sen en vila eller 2?

och sen låta han vila ut ordentligt på sommaren...hur länge tycker ni? vintervila oxå?.

och kortare pass....max??? minst???

okej och han kommer vara 7år innan han funkar och har växt "ihop" korrekt??!!!!!!

men detta är MKT viktigt....okej det tar 2år innan hästens kropp anpassat sig till en ryttare...alltså stärkt sig.. men genom det kan man ju inte utesluta tyngden av en ryttare helt...alltså det examplet av travare...de körs in tidigt(inte lita tung/hård belastning) de behöver ju inte hålla längre för att de körts in...vikten från ryttaren måste ju anpassas....

på tal om det med vila dagen efter ett hårt träningpass.....alltså det jag mest är rädd för att att hästen ska bli stel(korsförlamning,mjölksyra, träningsverk m.m) alla vet vi ju att träningsverken försvinner med träning. men musklerna måste ju endå återhämta sig och det tar ju 48timmar för den muskelgruppen att göra det.

men...varför låter man då inte hästen vila en dag....på nåt sätt går man o oroar sig att dagen innann var så hård så de e kanske bäst att låta den röra på sig dan efter....ja okej då tar man en promenad med den....men alltså...vad är det till för nytta?? när hästen går på lösdrift med 2 bl.a och leker hela dagarna....ja det är frågan.

varannandagsträning tycker många är bra. jag tycker som sagt det är bättre att träna oftare men inte hårt, och som sagt lägga in något lite hårdare pass med icke-vila dagen efter. Visst ska hästen vila, men vila kan innebära olika för olika hästar. 2 "vilodagar" i veckan kanske? Och variera med lite tömkörning eller så.

Varannandagsträning tycker jag är väldigt bra, i synnerhet för unghästar eller hästar i ett uppbyggnadsskede. De flesta trav- och galopptränare använder sig av det, och det tycks ju funka för att bygga upp hästar för extremt höga prestationer, så varför "ridfolk" är så rädda för att låta hästen vila har jag aldrig förstått?

När man tränar distans eller snabbjobb på trav- och galopphästar, så räknar man med en återhämtningsperiod på ca 2 veckor efter maximal prestation. Tömmer man ur kroppen på alla dess reserver bildas mängder av mjölksyra, och kroppen får ett stort behov av att lagra på sig nya reserver för att orka ens vanlig träning. Maximal prestation leder också lätt till olika förslitningsskador, så en viss läktid kan också behövas. Det innebär förståss inte att man ställer den vind för våg i en hage, men den behöver vila, som i ingen ansträngning, och god eftervård. Det kan vara skrittmotion dagen efter och vila dagen efter det, därpå lättmotion igen. Sådana jobb är dock inte till för unghästar då, de första åren.

Det här med när och hur mycket man ska låta dom vila är en smaksak som beror mycket på hur hästen faktiskt verkar må, hur den rör sig i hagarna osv. JAG vill inte rida på en häst som har ont, för att undvika att den spänner sig felaktigt under ryttare. Vill bevara den självbärighet som jag strävar efter hos dem, och för det krävs samarbete och finkänslighet. Då ser jag hellre att den har lika ont fast utan ryttare just. Fast helst då inte ont alls.

Detta är vad jag tycker angående vila efter träning:
Musklerna hinner återhämta och -uppbygga sig i vilan. Den bygger snabbare upp muskelmassa och styrka om den får vila.
Hästen blir mer motiverad att arbeta om den inte associerar arbete med smärta (träningsvärk då t ex).
Den behöver inte spänna sig under ryttare och försöka avlasta sina ömma muskler, vilket gör att man minskar risken för skador och får överlag mjukare, smidigare muskler. De träningspass man gör kan vara destu mer fokuserade.
Man behöver inte lägga ett pass på att mjuka upp hästen om den inte är stel från början - dvs om musklerna hålls i gott skick genom att de dels inte överansträngs, dels tillåts vila mellan varven.
Hästen blir lättare att lösgöra om den inte är överansträngd eller spänner sig i försvar mot förväntad smärta.

Angående vad vila bör bestå av: Hästar som har bra hagar behöver faktiskt ingen "slappridning" eller avsuttna promenader eftersom de i hagen rör sig tillräckligt för att det ska bli viss cirkulation (det är cirkulationen, borttransport av ev mjölksyrarester man vill åt i första hand av dagen-efter träning).

Men visst är det så att OM hästen har träningsvärk, och den inte rör sig så mycket i hagen pga det, så hjälper man den att bli av med den genom att träna lite lätt. Det kan vara lite löslongering, longering, eller en avsutten promenad i lite kuperad terräng. En varm dusch med lite linimentschampo kan också hjälpa.
I princip tycker jag att man ska undvika att träna så hårt att hästen får plågsam träningsvärk. Då har man pressat den lite för långt över dess kapacitet. Det gäller att hålla träningen på en hyfsat jämn nivå och trappa upp den succesivt. Efter en upptrappning kan man räkna med att det känns i kroppen, och ge vila för återhämtning, men det bör inte leda till svår träningsvärk, och då behöver man heller inte leda till den särskilt dagen därpå.

Risk för korsförlamning har du om du proppar hästen full med kraftfoder, låter den vila och sedan kör ett hårt pass direkt efter vilan. Musklerna lagrar glykogener av energiöverskottet, att använda som energireserver. För stor energireserv som töms för snabbt leder till korsförlamning. Undviks genom långa lugna pass, en och annan urblåsning i galopp eller snabb trav under träning eller i hagen, rejäl utevistelse (som du redan har) och en lagom mängd kraftfoder utifrån hästens behov. Jag ser ingen risk för det i ditt fall.

Om hästen blir stel av träningsvärk är det varken bättre eller sämre än när du själv blir det. Han dör inte, men han har ont vid rörelse. Låt honom vila ut det är mitt råd, men se till att han rör sig lite lätt ( i hage, med markträning / promenad eller så).
Men undvik helst att träna så hårt att hästen utvecklar större mängder mjölksyra, undvik snabbjobb med hög puls under längre tid, balansera motionsgraden utifrån vad hästen verkar orka och skritta framförallt av ordentligt. Om hästen varvas ner ordentligt så transporterar man bort slaggprodukter som mjölksyra innan musklerna "stelnar" och risken för träningsvärk minimeras.

Just det, du frågade om viloperioder också.
Detta är ett ungefärligt schema jag fått rekommenderat för unghästar:
Första året (vanligen som 3 åring):
Insittning, ca 1-2 månader: 2-3 kortkorta pass i veckan, ca 15 min. Därpå vila ett par veckor-en månad (ofta vår-vintervila som 3 åring).
Inridning:
2-3 månader: 3 pass i veckan, skritt och trav samt någon galopp rakt fram i skogen. ca 20-30 minuter. Vilovecka inlagt i mitten, samt om hästen verkar trött, ostadig, växer eller så.
Viloperiod, 1-2 månader (sommarvila).
3 månader: 3 pass i veckan, ca 30-40 minuter. Mest lätt skogsridning men något kortare pass på bana. Provhoppa låga hinder med ryttare. Vilovecka inlagt efter 2 månader, eller vid behov.
Viloperiod: 1 månad (vintervila).

Andra året (ofta fyra år):
Igångskrittning ca 1 månad, 4 pass i veckan, 30-40 minuter.
4 månader: 4 pass i veckan, 30 minuter - 1 timme. Långa lugna pass i skog och mark, mest skritt, varvas med korta, lätta dressyrpass och något intensivare pass med lätt hoppning, klättring, galoppträning. Något pass kan vara avsuttet: löshoppning, tömkörning, avsutten klättring, löslongering. Undviker att låta hästen bli trött. Svettig och flämtig är ok, men ska kännas pigg hela tiden. Skritta av avsuttet efter de lite längre intensivare passen.
Vilovecka instoppad halvvägs.
Sommarvila, 1-2 månader
Igångskrittning ca 1 månad, 4 pass i veckan, 30-40 minuter.
4 månader: 4 pass i veckan, 30 minuter-1 timme. Hopp- och dressyrträning inleds. Varje vecka 1 pass dressyr (ca 30 min), 1 pass hoppning, 2 pass i skogen, där ett är långt & lugnt, ett mer konditionsinriktat.
Vilovecka halvvägs.
Vintervila, ca 1 månad + 1 månad igångskrittning.

Tredje året (ofta femåring) och framöver (dock succesivt längre pass och med högre ansträngningsgrad):
5 pass i veckan och 2 vilodagar upplagt ungefär såhär:
Dressyr ca 30 min (framskrittning och avskrittning ute)
Uteritt i skritt ca 1 timme
Hopp max 1 timme
vila
Dressyr ca 30 min (framskrittning och avskrittning ute)
Uteritt ca 1 timme - klättring, konditionsträning
vila

Lägger in några dagars vila upp till en vecka ungefär varannan månad, en månads skrittpromenads-vila under vintern (med något lös-/markträningspass i veckan) och en månads sommarvila.

Angående körning och travare:
Körning är ett bra sätt att träna hästens leder, senor och muskler utan ryttarens extra belastning. Kan även lägga en viss grundkondis på hästen, och alltså lägga en stadig grund (om man inte överarbetar / överanstränger unghästen) för framtida prestationer. Många kör in sina framtida ridhästar som tvååringar (innan de anses tåla ridning) av den anledningen, plus att det är bra lydnadsträning och man vänjer hästen vid bett, tygeltag och kan miljöträna osv.
Annan träning som kan förbereda för ridning är löshoppning, tömkörning och långa promenader på olika underlag. Även stora lösdrifter anses faktiskt lägga en bra grund för rörelseapparaten (därav kan man gissa islänningars ofta höga åldrar och goda hållbarhet).
Musklerna den får av det kan hjälpa hästen att orka bära ryttaren bättre än om den är helt otränad, men man bör räkna med att träna hästen specifikt för ridning utan för stor eller långvarig belastning i början ändå, pga just ryttarens extra belastning som kräver extra härdighet hos skelett osv.
Finns en länk om distansträning som kanske säger mer:
HÄR!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 899
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 595
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama