Hjälp!Hur fodra med 300 kg balar?

Sv: Hjälp!Hur fodra med 300 kg balar?

Ursprungligen postat av Rolle
Sätter ut hösilagebal på 320-350kg vilka...

He,he...jo det gäller att läsa vad det står ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Hur vågar ni låta nät/plast sitta kvar? Är ni inte oroliga för att hästarna ska fastna eller äta av det?? Eller att det ska finnas mögelfläckar innanför?

Soptunne-bilden var bara för härlig! Snacka om att uttrycka sina åsikter!

Rolle skrev:
He,he...jo det gäller att läsa vad det står ;)

Rolle på Österlen
Hoppsan, jag tänkte nog bara på ensilage med tanke på den höga vikten.Jag hat för mig att våra balar vägde runt 200-250kg men jag minns inte riktigt. Hm.

Affa skrev:
Hur vågar ni låta nät/plast sitta kvar? Är ni inte oroliga för att hästarna ska fastna eller äta av det?? Eller att det ska finnas mögelfläckar innanför?
Jag ställde ut balar när jag gjort mig illa och inte kunde fodra. Mina hästar äter inte plast och lyckligtvis vevar de inte med benen heller, så den risken tar jag. De äter inte dåligt hösilage heller och jag kollar balen så mycket jag kan varje dag med. Men, helt lätt är det inte! :crazy:

Har aldrig gett hela balar i hagen själv... men, hörde någonstans att årsföl kan ha svårt att märka skillnad på plast och hösilage eftersom plasten tar smak av hösilaget. Så med unghästar kan det nog vara en bra idé att ta bort plasten iaf...

Nej, producerar själv vilket innebär att jag ser till att inte hugga så nära marken, ser till att jordhögar inte förekommer. Vi kör fram balarna genast efter de är pressade och plastar på platsen för lagring. Låter det torka i c:a 3 dagar utan att sprätta= blad är kvar och mindre risk för jordinblandning.
Ställer balen på traktordäck och öppnar ganska långt ner och har inte haft några som helst tendenser till problem att fastna för hästarna. Sista dagen skär jag upp balen och lägger hösilaget i traktordäcket.

Rolle på Österlen

Härliga bilder!
Men jag började frysa när jag såg all snö och insåg att det är det vi har att vänta här framöver. Det såg kallt ut, fast inte om man är islandshäst förstås! Då tar man "vinterrocken" på sig tidigt, precis som min lille shettis.

Jo hästar som får chansen att sätta päls har en fantastisk förmåga att hålla värmen. På vintern ibland när man kommer ut på morgonen har de ett lager av is och ibland snö på ryggen. Sticker man in handen under isen är det alldeles varmt utan att isen smälter, snacka om isolering. Man skulle ha päls i väggarna i huset ;)

Rolle på Österlen

Ja det hade varit utmärkt så länge inte väggarna börjar fälla, då lär det bli hårigt lite varstans i huset.. :D

Rolle skrev:
Jo hästar som får chansen att sätta päls har en fantastisk förmåga att hålla värmen. På vintern ibland när man kommer ut på morgonen har de ett lager av is och ibland snö på ryggen. Sticker man in handen under isen är det alldeles varmt utan att isen smälter, snacka om isolering. Man skulle ha päls i väggarna i huset ;)

Rolle på Österlen
Jag önskar att mina araber kunde få islandshästpäls på vintern så att man kunde slippa täckena även de värsta snöstormdagarna. Men trots utevistelse i massor (tar in dem för första gången på nätterna i natt) och täcken så sällan som möjligt finns liksom inte generna där och hjälper till. Det är bara fölen som får underull och klarar sig oavsett väder. De vuxna har päls som blir blöt rakt igenom när det regnar... :(

Carina på Silver Arabians

Mmmm....det slog mig bra att det är ju väldigt kallt nere i ökenområdena på nätterna, även minusgrader. Borde det inte finnas någonstans i genbanken hos Araber att klara köld och snabba och stora temperaturväxlingar?
Jag vet inte men är nyfiken...som vanligt ;)

Rolle på Österlen

Ja, varför skulle dom äta plast när det finns mat?
Jag har aldrig märkt att får skulle vara dumma, om dom blir rätt behandlade.

Jag bodde utanf Piteå några år o där fanns en arab, som gick utan täcke med mina raggor. Det gick bra, den fick en mjuk slät o tjock päls! Ibland är det ju neråt -30. Hästarna gick in på kvällen o ut på morgonen, stallet höll väl ca +5 grader inne, vattnet frös alltså inte.

Den araben hade aldrig täcke på som jag minns.

Rolle skrev:
Mmmm....det slog mig bra att det är ju väldigt kallt nere i ökenområdena på nätterna, även minusgrader. Borde det inte finnas någonstans i genbanken hos Araber att klara köld och snabba och stora temperaturväxlingar?
Jag vet inte men är nyfiken...som vanligt ;)

Rolle på Österlen
-30 grader är inga problem. Som sagt, i öknen kan det variera mellan + 40 på dagen och - 10 på natten. Så den genen finns. :) Det är regnet och blötsnön som är problemet. Jubilanta, som dessutom har ett rejält späcklager (;)), fryser så hon skakar när det regnar och är 5 plusgrader.

Det samma gäller min hingst. Jag tycker nästan han fryser bara solen går i moln. Dom andra stona fölar så tidigt så dom vill jag helst inte ha täcke på. Har det då det är extremt väder men inte annars.Då menar jag massor av blåst och snö/regn.

Rikkan skrev:
Ja, varför skulle dom äta plast när det finns mat?
Jag har aldrig märkt att får skulle vara dumma, om dom blir rätt behandlade.

På slakteriet får de iaf in djur med plast i magen med jämna mellanrum.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 513
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama