HJÄLP!!!!! Hunden skäller och ylar när den är själv

G

Gelatin

Jag har en omplacering (en Cockerpoo) som är sex år som jag nu har haft i två år. I den tidigare familjen var hunden aldrig ensam hemma (frun var arbetslös).

När man lämnar honom själv så börjar han att yla, gnälla och kraffsa på dörren. Jag vill få bort detta beteendet då jag har fått klagomål från grannarna (just nu jobbar jag natt och sambon dag så några månader till ensamhetsträning finns :D).

Fick ett tips att ha honom i bur (Jag vet att det inte är lagligt att ha hunden i bur mer än vid enstaka tillfällen men han ska inte vara instängd där sedan! Buren är riktigt stor). Meningen med buren är att han ska få börja sin ensamhetsträning i den för att sedan klara av att vara i ett rum i lägenheten men då känna att buren är en trygg plats att vara på och då lägger hans sig förhoppningsvis i buren och sover.

Han har fått bekanta sig med buren innan och han älskar den. lägger sig gärna där och sover och om vi stänger in honom i den så fortsätter han att sova gott även om vi är i ett annat rum. Han har varit instängd 5-10 min åt gången och blir bara utsläppt om han ligger ner och är avslappnad!

Idag började träningen och direkt när vi tog på oss ytterkläderna så började gnällandet. Vi gick ut och ut (försökte tajma så att vi inte gick in medans han skällde) genom dörren ett par gånger men det kändes som ett för stort steg för honom. Därför stod vi bara i dörröppningen (där han kan se oss) med ytterkläderna på och ignorerade honom ända tills han la sig ner, var tyst och slappnade av lite (tog ca 20 min). Då tog vi av oss kläderna (här började han pipa igen och satte sig upp men vi ställde oss i dörröppningen och väntade i någon minut till tills han var tyst och låg ner). Då öppnades dörren.

Gjorde så en gång till ca två timmar senare och då pep han lite mindre och höll på ca 10 min. Låg ner medans vi tog av oss ytterkläderna och tills vi öppnat buren.

Nu efter det har han gått och lagt sig i buren igen för att sova

Som sagt, jag vet att det är förbjudet med bur och nej han ska inte vara instängd där för evigt! Just nu är det bara ett hjälpmedel för oss då han känner sig tryggast i buren.

Gör vi rätt?
Hur många gånger om dagen kan man träna?

Hjälp!

Sv: HJÄLP!!!!! Hunden skäller och ylar när den är själv

Skaffa dagmatte/hundvakt till hunden.
Tycker det värkar väl elakt att utsätta honom för ensamhetsträning vid hans ålder, speciellt som ni har haft två år på er att träna.

Alla hundar går inte att träna till att kunna vara ensamma, det vet man inte ens hur det kommer att bli när man skaffar en valp.

Skaffa dagmatte/hundvakt till hunden.
Tycker det värkar väl elakt att utsätta honom för ensamhetsträning vid hans ålder, speciellt som ni har haft två år på er att träna.

Alla hundar går inte att träna till att kunna vara ensamma, det vet man inte ens hur det kommer att bli när man skaffar en valp.

Varför skulle det vara elakare att träna en sex år gammal hund till att vara ensam än en valp? :confused:

Delvis knapplån

Jag håller med. Min hund ska självklart få all den tid han behöver på att lära sig att även om han är själv hemma så kan han slappna av för matte kommer alltid hem igen.
Två år har gått åt till att få honom att bli tryggare i sig själv, träna vanlig grundlydnad, ensamhetsträna när vi är i ett annat rum, kunna sitta uppbunden utomhus, rumsrenhetsträna....

Jag vet att min hund klarar detta och jag har fått hjälp från hundkunniga personer som träffat min hund men jag vill ha mer hjälp så att min hund ska få det så bra som möjligt!

Själv anser jag inte att jag är elak mot min hund som väntat tills han fungerar superbra förövrigt i vardagen. Han har helt enkelt behövt den här tiden för att bli tryggare efter förra familjens totalt misslyckade ensamhetstränign där det bara var ångest. Det är först nu som jag känner att han kan klara av det.

Fortsätt att ta bort hans oro redan när ni klär er. Klä på och av, skramla med nycklar osv. Sedan får ni ta små steg. Se till så hunden förstår vad ni ogillar och vad han ska göra. Han ska sova och vänta på er.

Tack för ditt svar :) Men vad menar du med att ta bort oron redan när vi klär på oss? som det är nu så tar vi på oss alla kläder (tar upp nycklarna ur fickan) trots pip. Hur visar man vad man tycker om och inte tycker om?

Jag tror paradiset menar att ni ska göra allting det här, ta av och ta på er kläderna, skramla med nycklar, gå i dörren osv till en "världslig sak", ni ska göra det så mycket att hunden inte ens reflekterar över att ni gör det. När ni sätter honom i buren ska han direkt lägga sig, för han vet att "inget farligt händer" :)
Sedan börjar ni med att stanna utanför dörren en minut, gå in igen, gå ut en minut, gå in en halvtimme, gå ut tre minuter, gå en en halvtimme och gå ut en minut igen. Göra det 3-4-5 gånger om dagen i några veckors tid, så att han är helt bekväm med den situationen. Sedan ökar ni tid osv.

Hur är hundens stresströskel generellt? Jag skulle träna passivitet överlag, så hunden i princip har ett "arbetstecken" för att inte arbeta och gå ner i passivitet.

Tex Placering på filt/bur + tuggben betyder alltid "nu ska du ligga still och vara tyst". Detta övas in tex med ett ordkommando som alltid är samma. Så för hunden går det aldrig att misstolka.
Ordet "gå och lägg dig" i samband med att man placeras på en filt, sen får man ett tuggben= Dags att gå ner i varv.

Öva detta när hunden är trött efter aktivering, så att du lär hunden ett kommando för att gå ner i varv. Sen skulle jag kombinera detta med att gå ut i hallen, "råka" ta på mig jackan, sen ge kommandot som hunden så väl känner igen. "Gå och lägg dig" Eller vad du nu väljer, tänk bara på att just detta kommando används bara till att kommendera passivitet och ska inte blandas ihop med "just nu behöver du inte vara här-gå och lägg dig." Utan att ordet bara används vid just passivitet.

En valp har en outvecklad hjärna o är formbar på ett helt annat sätt än en vuxen hund som lider av separationsångest.

Det är klart hunden lider av separationsångest när den aldrig fått veta vad "ensam hemma" betyder!

Aha :D
Det är så vi har planerat det och jag tror att det kommer gå mycket lättare med träningen när vi väl har kommit utanför dörren :)

Buren har han lärt sig förknippa med vila. När han stängs in så lägger han sig ner direkt och somnar och reser sig inte igen förrens burdörren öppnats men inget kommando har använts men det ska jag lägga till nu när du säger det :) Jag hoppas att han senare när burdörren är öppen hela tiden ändå kommer att se kommandot som ett "gå och sov i buren"kommando och därför sova där under den stunden han är själv :)

Glömde nämna att detta är en hund som blir lättstressad men under de här två åren så är det en helt annan hund jämfört med då jag fick honom. Just nu skulle jag se honom som en normalhund men när han kom hit så fick han ångest över minsta lilla.

Jag anser att en hund som det har lagts ner så mycket trygghetsträning på ska kunna vara själv hemma i 1-2 timmar med rätt och långsam träning även om hunden är sex år.

Visst går det att ordna så att han alltid har hundvakt (skulle t.ex. aldrig även efter det att han är lugn och trygg hemma när han är själv låta honom vara ensam mer än 3-4 timmar). Däremot skulle det underlätta mycket för mig om jag kunde åka och handla i en timme utan att lämna honom till hundvakt eller vänta till sambon kommer hem. Detta anser jag att han bör klara av om han bara får lite tid på sig.

Det låter som en rimmlig målsättning.
Det är bra att bur fungerar för er, men du bör vara medveten om att det är olagligt.
Vad gäller det här med att gå utanför dörren så är det ju så att hundar inte är dumma, de vet om du bara står på utsidan eller går ifrån, mmen som sagt, det är en bra början.

Lycka till!

Hur blir han om han inte ser att ni tar på er ytterkläderna? Om han får ligga i sin bur någonstans så långt från dörren det nu går i lägenheten? Går han upp i varv då bara av att höra att ni tar på er ytterkläderna?

Som sagt vet jag att bur är olagligt och det är därför som buren bara är ett hjälpmedel då det är i den han känner sig tryggast. Buren ska såfort han klarar av att vara själv i någon halvtimme själv vara öppen så att han kan gå in och ur den som han vill!

Han går upp i varv av att höra ytterkläderna tas på/nycklar skramla. Vi tar alltid på oss ytterkläder utom synhåll då hallen inte syns från platsen där hans bur är (och man kan inte flytta buren)

UPPDATERING:
Första träningen avklarad idag.
När han hörde att jag tog på mig kläderna och skramlade med nycklarna så började han skälla/gnälla. Jag stod sedan där han kunde se mig och ignorerade honom. Efter 3 min (tittade på klockan) slutade han att låta och satt bara still. Efter ytterligare 3 min la han sig ner. När han hade lagt sig ner helt och var avslappnad sa jag "Duktig" och tog av mig jackan och skorna där han kunde se mig. Han låg kvar på samma ställe (men tittade på mig) tills jag hade öppnat buren. Då gick han ut och la sig på golvet och somnade :D

Lite dumt var att jag glömde fönstret öppet och han kan moffa åt ljud utifrån ibland också. Ska stänga fönstret nästa gång. Ingen idé att göra det svårt för sig nu när vi just har börjat!

Respons tack! Gör jag rätt eller fel?

Jag har läst ett häfte som behandlar ditt problem på ett ganska liknande sätt så som du redan gör. Genom att ta på sig ytterkläder och gå runt med i hemmet, skramla med nycklar osv. Senare steg går ut på att lämna hunden korta stunder när den är upptagen med en kong, eller ett märgben fylllt med något gott tex. leverpastej. Detta skulle då göra att hunden är i ett lugnt och förnöjt sinnestillstånd. Till en början skulle man komma tillbaka innan hunden är färdig så att den är i sinnestillståndet under hela stunden man är borta. Mer ingående får du reda på om du läser häftet.

Häftet är på engelska men är ganska lättförstått och skrivet på ett lättsamt vis.
Det heter "I'll Be Home Soon: How to Prevent and Treat Separation Anxiety " och är skrivet av Patricia B. McConnell. Det är bara 37 sidor och kostar typ 75kr. Det kan låta som få sidor men jag tycker att mycket tas upp. Bla. hur vi själva förhåller sig till att lämna hunden ensam. De flesta tycker synd om hunden när de lämnar den ensam, tanken är att ändra det till att istället tänka att hunden har tur som får stanna hemma medans vi måste åka och handla som både är tråkigt och jobbigt.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 941
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar