Hjälp ! hunden käkar upp huset

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare pompa04
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 822
P

pompa04

Har berättat om våran schäfervalp Jack tidigare här på hund men då har det handlat om hans FCP (tror det heter så). I januari blir den lilla marodören ett år o jag vet inte vad jag ska göra för att han ska sluta gnaga o äta på allt han kommer åt. Han får ordentligt med mat, numera får han ordentligt med motion (efter operationerna fick han inte motioneras alls nästan), han har märgben o leksaker osv. Har inga filtar el kuddar kvar, allt av rotting o trä är söndergnagt och glömmer man en sko framme så är den garanterat borta.Nu börjar husets mattor att ta slut o jag bara undrar vad det blir härnäst.:eek: Skulle vara jättetacksam för tips om hur man får bort det här beteendet. :bow:

Sv: Hjälp ! hunden käkar upp huset

Ta bort allt som sitter "löst" när du lämnar honom. Det ska inte finnas något självbelönande för honom.
Begränsa utrymmet, dela av med kompostgaller osv.

Vad gör du för aktiviteter med honom idag?
Mycket huvudgympa så att han blir trött så låter han kanske sakerna vara.
Typ spår, sök, uppletande osv, tycker de är jätteroligt.

Precis, dela av o begränsa hans utrymme. Mycket hjärngymnastik och om han ger sig på saker som sitter fast så är tabasco väldigt effektivt. De brukar inte försöka bita på den saken igen :devil:
Ibland kan det vara så att om de alltid har leksaker o ben framme så tappar det värdet för hunden. Låt honom få benet en stund som en belöning när han har gjort något.

Tack för era svar. Tyvärr är han inte så intresserad av huvudkympa ännu även om jag tror att det börjar komma. Kampa, kampa o åter kampa är det som gäller. Tabasco har vi provat o det tyckte han uppenbarligen smakade bra.:eek: Har däremot inte provat att begräsa utrymmet (det är alltid någon hemma) eller att ge ben /leksaker som en stunds belöning så det kan vara värt att prova.:bow:

Min "valp" är 14 månader och hon äter fortfarande allt hon kommer över. Hon är av rasen Malinois och är absolut stimulerad på alla sätt och vis. Hon har bara en förkärlek att tugga på saker. Jag skulle aldrig lämna henne hemma själv bara rätt upp och ned. Istället får hon ligga i sin bur, för min och hennes skull.

Min hane tuggade också på mycket saker, men han kunde snabbt gå ifrån buren till att avgränsa utrymmet. Han är idag 5 år gammal och får fortfarande vara i sovrummet när jag är borta. Då är han lugn och sover, annars vankar han omkring och stressar ändå.

Så avgränsa, avgränsa och åter igen avgränsa :bow:

Begränsa utrymmet till en bur när ni är borta. Det kan vara en lite bur, typ "flygbur", bilbur etc som gör att där ligger han/sover med sina leksaker, mysfilt, tuggben, vatten eyc. Men kan inte röja runt och vara otrygg och åsamka en massa skador på hem interiören...
Har senaste 9 åren uppfostrat 2 schäfrar och en chihuhua så det har gått åt en del skor, kablar, möbler, mattor, blommor etc etc.

BUR är det BÄSTA tills dom är TRYGGA att vara ENSAMMA!!!

Precis, dela av o begränsa hans utrymme. Mycket hjärngymnastik och om han ger sig på saker som sitter fast så är tabasco väldigt effektivt. De brukar inte försöka bita på den saken igen :devil:
Ibland kan det vara så att om de alltid har leksaker o ben framme så tappar det värdet för hunden. Låt honom få benet en stund som en belöning när han har gjort något.

Observera att tabasco färgar av sig!! Använde det på golvlister mm då min hund var ung, men :devil:...det blev orangeröda fläckar på köksmattan (plast).

Tack för era svar. Tyvärr är han inte så intresserad av huvudkympa ännu även om jag tror att det börjar komma. Kampa, kampa o åter kampa är det som gäller. :

Vad består hundens stimulans av mer konkret? Att kampa är en belöning, inget man kan gå ut och aktivera hunden med enbart. Att han gillar att kampa är dock en fördel, då blir det hans belöning när han har utfört ett jobb. Det kan tex vara att spåra upp hans kamptrasa, att göra ett uppletande med kamptrasan, att söka en gömd människa som belönar med kamptrasan osv...

Den huvudsakliga stimulansen är givetvis promenader men vi har försökt att få honom intresserad av "gömma- lekar" dvs sök o nu händer det faktiskt att han är med på noterna en liten stund.:laugh: Jag skulle tro att en ganska stor del av problematiken beror på att han har varit så understimulerad fysiskt pga sina operationer. Han har knappt fått röra sig alls under långa perioder o har inte fått träffat andra hundar. Det han fått göra o som han älskar är bassängträning men givetvis fick han hudproblem som gjort att han nu inte får simma. Har läst era inlägg som jag tackar så jättemycket för (ingen nämnd o ingen glömd)nu har jag lite mer på benen när jag tar upp saken med husse som eg är huvudansvarig för hunden. :bow::bow::bow:

Han har ännu aldrig varit lämnad ensam. Jag sitter o jobbar hemifrån o sticker till stalet först när nån annan i familjen kommit hem.:grin:

Han har ännu aldrig varit lämnad ensam. Jag sitter o jobbar hemifrån o sticker till stalet först när nån annan i familjen kommit hem.:grin:

Men det kan vara nyttigt att börja träna det. Det kan komma en tid när hunden plötsligt måste vara ensam då och då, och då har man gjort hunden en björntjänst genom att inte ens påbörja ensamhetsträningen.

Bara en fråga angående detta, om det alltid är nån hemma med hunden, varför stoppar ni inte honom när han gnager på saker?

Börja med en lydnadskurs på brukshundsklubben, så att hunden tränas i grupp
En schäfer behöver mer än godisök och kamp, lydnad är grunden till all vidare träning. klura ut något som du vill använda hunden till, ha nytta av, (typ leta sedlar)
har du ett bra mål för sikte så går träningen mycket lättare. Lydnad A-O för allt även gnagandet hemma.

Jag kan inte annat än att hålla med. :bow:

Det går inte att ha ögonen på hunden 24 timmar om dygnet. Dessutom är problemen som minst när bara han o jag är hemma o som sagt jag jobbar (el pluggar)till min examen o kan inte vakta hunden jämt. För att förekomma frågan om varför vi skaffade honom så 1) maken kom hem med honom som en överraskning i påskas 2) Ingen kunde veta att han skulle bli sjuk 3) Just nu känner jag att ansvaret för hunden mer o mer glidit över på mig o jag vände mig hit därför att min kunskap vad gällande hundfostran är begränsad. Med våra förra hundar (en schäfer o en sheltie)hade vi inte dom här problemen alls.

Jag vill gärna gå på lydnadskurs. Vi måste dock invänta ortopedens samtycke till detta då han ännu inte är riktigt färdigrehabiliterad. :laugh:

Försök aktivera huvudet än mer. Stoppa i köttbullar/korv i tom mjölkkartong, tomma toapappersrullar osv så han får försöka få ut dem därifrån (eller något annat gott som han gillar). Då får han tänka lite och samtidigt gnaga lite. Visst blir det skräpigt, men det är bara att plocka upp;)
Känner du ingen som håller på med sök och spår som kan hjälpa er att komma igång med det? De flesta hundar brukar älska det och får bra aktivering för både knopp och kropp!

Har inte läst alla inlägg, hunden är snart 1år, om 1månad och har aldrig varit ensam hemma... Om ni har ett gnagande problem nu så är det ingenting mot vad ni skall förvänta er att det blir nu när ni kanske börjar att lämna honom hemma kortare stunder...

Ang lek/sök etc så kan man ju börja hemma/inne, med att han skall söka upp frolic bitar el annat godis som ni gömmer i huset/lägenheten medans han ligger på sin plats och väntar på kommandot "sök".

Kan också varmt rekommendera att ni går en valp/unghund/lydnadskurs med honon snarast ni får plats! det är inte speciellt ansträngande fysiskt för eran hund, men troligtvis psysiskt för han kommer att lära sig massor och ha en massa andra hundar som han vill ha koll på men som han INTE får leka med under passen.

Det där lät jättebra. Ska prova det på en gång :laugh: o skräpigt, ja det har det väl varit i princip sen första hunden kom in i huset för 14 år sen bortsett från någon timme efter att det är nystädat;)

Ville bara tacka er för tipsen om "huvudgympa". Har börjat lägga in lite sådan på våra promenader och det fungerar över förväntan och tipset om en stunds kamp som belöning är verkligen populärt. Trodde det skulle bli svårt att "bryta" men faktiskt så räcker det med att säga "hopp o lek" så förstår han att nu är det roliga slut för den här gången. Än en gång tack för hjälpen:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart... 2
Svar
24
· Visningar
11 823
Senast: vallhund
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på... 2
Svar
31
· Visningar
6 759
Senast: Shark
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för... 2 3
Svar
42
· Visningar
7 438
Senast: pumah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka