Hjälp hunden har ätit betfor!

S

shalooj

kom nyss hem från ridturen och upptäcker att golden tiken satt i sej nästan all betfor. Ca ½ liter..
Jag blötte den innan ridturen ca 30 min innan hon måste ha ätit den.. alltså bara svällt i 30 min. kan detta vara farligt. kan de svälla i halsen.som för hästar.??? snälla kan nån svara fort

Sv: Hjälp hunden har ätit betfor!

var det strimlad betfor så var den närapå färdigsvälld och inga problem för hunden..

om den skulle ha svällt i halsen skulle hunden ha fått problem direkt, nu är betforen med all säkerhet nere i magen på hunden..

ingen fara på taket..

Den borde varit färdig, så det är ingen fara.

/ Lisa

Betfor sväller som livligast i ENDAST ca 20 minuter. Förstår inte varför många tror den råsväller i flera timmar. 1/2 liter torr betfor är ju ingenting, det sväller ju i ett kick. Betfor behöver INTE stå och svälla flera timmar, den brukar vara klar tidigare än många tror. Den sväller knappast i hundens mage lika lite som den skulle svälla i en häst efter så pass lång blöläggningstid och med tanke på att 1/2 liter inte är mycket.

hunden kräks om det blir övertryck i magen. det farliga med hästar och torr betfor är att de inte kan kräkas.

*lånar tråden lite*

Hur är det vad gäller torrfoder till kor?
Är det lika ofarligt?
Min tjej fick nämligen i sig lite idag.

Det farliga är väl i första skedet att det kan fastna i halsen iom att det sväller på en gång?

Våran hund går ofta och tjuvar torr betfor. Inte mycket men ändå.

Ingen fara tycker jag. Min förra hund åt alltid betfor, ett par tuggor morgon och kväll sen var han nöjd och glad. Kanske 3-5 dl totalt.
Så du kan nog ta det lugnt. Och om det svällt i 30 min så är det ju nästan färdigt. Tänk på att vi ger torrfoder och torrt godis utan fara till hund:angel:

Hej ingen fara kanske lite ont i magen då det blev lite mycket men det kommer ut naturligt:D

då måste det nästan vara någon sorts turbobetfor om den ska hinna svälla så mycket att den fastnar i matstrupen...

Det är lite vanskigt med betfor ändå. Jag tyker de brukar bli rätt dåliga i magen av det, och så skiter det verligen som hästar. Jag brukar föröka undvika att mina hundar äter det men av nån anledning så lyckas et jämt. Men dött har e inte gjort ännu.
MEN en gång så käkade den ena hunden ett stort lass med torrbetfor, vet inte hur det skulle h gått om jag inte kräk den precis efter. Kanske gått bra i alla fall.

Min hund älskar betfor o brukar alltid försöka norpa åt sig lite... En gång hittade jag henne med huvet långt ner i hinken, ivrigt glufsandes.. Hon bajsade NIO jättelass nästa dag...:o :p (det kom ut typ i samma form som det gick in...)

Så...förutom lite större bajsmängder så tror jag inte att du behöver oroa dig..!

Edit: såg nu att tråden startades i fredags, antar att allt gått bra..!

Min hund älskar betfor o brukar alltid försöka norpa åt sig lite... En gång hittade jag henne med huvet långt ner i hinken, ivrigt glufsandes.. Hon bajsade NIO jättelass nästa dag...:o :p (det kom ut typ i samma form som det gick in...)

Så...förutom lite större bajsmängder så tror jag inte att du behöver oroa dig..!

Edit: såg nu att tråden startades i fredags, antar att allt gått bra..!

Det gjorde min golden också när hon klängde upp i krubban som 7 månaders valp. Sket som en elefant ett dygn efteråt... :p

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: Tuggben
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 894
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård