HJÄLP!!! hund som inte kissar

N

Nelya

Min schäfer, wilma, är 1 ½ och hon har aldrig haft problem innan med att kissa. Men nu under förra veckan har hon plötsligt slutat kissa. Jag går ut med henne jättemånga gånger under dagen varav en del gånger går jag korta promenader och minst en gång om dagen tar jag lång runda. Jag och sambon gick en två timmar lång runda med henne i fredags och hon kissade inte en enda gång. Hon kissade däremot precis när vi var utanför lägenheten eftersom hon blev rädd när en bildörr stängdes... och då kissade hon länge så hon måste ju ha behövt kissa innan... Så det enda sättet att få henne att kissa är att skrämma henne. Vi ville ju inte skrämma henne bara för att hon ska kissa!!! Det är jättejobbigt att behöva se henne så rädd äåven om det går över på två minuter, men vi vill inte tänka på vad som händer om hon inte kissar alls. Vi var hos veterinären med henne och de hittar inga fel alls på henne!!!

Kan någon hjälpa mig???

Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP!!! hund som inte kissar

Vad jag har förstått det som så har hundar gärna sin "kisse-plats" nära hemmet. Och där kissar de (kanske hanhundar mer om de vill markera osv.).
Så där för är det skillnad på kisserundor och långpromenad(mer åt motionshållet).
Vår gamling är likadan vi kan gå hur långa rundor som helst men det är på lilla gräsmattan vid huset hon vill kissa.
Valpen kör lite på samma faktiskt fast hon bara är knappa 10 veckor, hemmavid är bästa kisseplatsen.

Är vi däremot på helt okända platser så kissas det när det behövs, men oftast i början eller slutet av rundan.

Jag tror inte att ni behöver oroa er så länge hon inte verkar va ont när hon kissar eller att hon håller sig av att hon verkligen inte vill kissa...
Att behöva skrämma henne till att kissa är ju ingen hit...
Vår gamling har i princip lärt sig att kissa på kommando...om vi tex. är iväg med bilen och stannar för en liten runda så kan man ta en sista kissning genom att säga till henne...*väldigt praktiskt*

Vad jag har förstått det som så har hundar gärna sin "kisse-plats" nära hemmet. Och där kissar de (kanske hanhundar mer om de vill markera osv.).
Så där för är det skillnad på kisserundor och långpromenad(mer åt motionshållet).
Vår gamling är likadan vi kan gå hur långa rundor som helst men det är på lilla gräsmattan vid huset hon vill kissa.
Valpen kör lite på samma faktiskt fast hon bara är knappa 10 veckor, hemmavid är bästa kisseplatsen.

Är vi däremot på helt okända platser så kissas det när det behövs, men oftast i början eller slutet av rundan.

Jag tror inte att ni behöver oroa er så länge hon inte verkar va ont när hon kissar eller att hon håller sig av att hon verkligen inte vill kissa...
Att behöva skrämma henne till att kissa är ju ingen hit...
Vår gamling har i princip lärt sig att kissa på kommando...om vi tex. är iväg med bilen och stannar för en liten runda så kan man ta en sista kissning genom att säga till henne...*väldigt praktiskt*

Oh jag hoppas du har rätt när du säger det.. Idag kissade hon utan problem på morgonen men inte på lunchen när jag gick ut med henne och det var säkert en 6 timmar däremellan. Det var bara att låta det vara... Häromdagen vägrade hon kissa på sista promenaden fast jag sa åt henne flera gånger... det slutade med att hon bara en timme efter det kissade ner dynan i sin koja... man kan ju bli knäpp för mindre... :cry:

Problemet är ju att hon inte har kissat på hemmaplan heller. Vi har en liten remsa med träd och en stig precis bakom lägenheten där vi går de kortare rundorna med våra hundar.... och hon går mest och nosar och så.... hon kissar inte ens fast hon har druckit hur mycket vatten som helst... Innan kunde hon också kissa på kommando... Det var bara att säga "Gå och kissa" så satt hon sig ner och kissade... Men hon kanske bara fått en mindre aktiv blåsa när hon snart fyller 2...

Kanske oroar jag mig bara i onödan?? :crazy:

har hon inte kissat på en vecka måste du söka veterinär för det.

Åk till en veterinär och kolla att det inte är något som är fel.

jösses självklart så ska du ta henne till en vetrinär! Det kan var uvi eller nåt annat som spökar.

jag instämmer med de andra att du skall åka till vet o kolla upp det.
mammas hund när hon var valp så kissade hon men inte mycket så det kom på natten istället när hon som det slutade med att det var urat (påbörgan på urinsten) så nu får hon visserligen gå på medicin varje dag men hon lever o är kry=)

Usch, det låter ju inget kul att hon inte ens vill kissa efter 6timmar och att hon sen kissar i sin dyna... Jag hade nog velat få det undersökt mer.
Ring och prata med vet. igen så att de verkligen kollar upp henne.
Kan ju vara en enklare infektion som gör att det smärta eller så och att hon inte vill kissa och så kommer det när hon är trygg sen (i dynan).
Håller tummarna!

*KL*

Tror hon redan varit hos vetrinären...

HAHA :rofl: Tack... jo jag har redan varit hos veterinären och tagit prover och fått henne allmänt undersökt och det är inget fel på henne... Har även hållit telefonkontakt med veterinären och rapporterat när hon har kissat eller inte kissat och så... Hon är ju inte annorlunda i sitt beteende eller någonting heller.

Senast igår så sa veterinären att det helt enkelt kan vara så att hon inte VILL kissa just då och sparar till en bättre plats, som hon kanske sen i slutändan aldrig kommer till. Hon ska få gå lös och nosa nu i några dagar tills vi ser vart hon helst kissar och så.. Hon kissar ju ändå på morgonen och någon gång mitt på dagen.. Det är de andra rundorna hon vägrar kissa på fast hon egentligen borde behöva kissa...

Du kanske inte ska fixera dig så mkt vid det, hon kan känna av det o tror kanske att hon gör fel när hon kissar?! Du ska väl inte behöva säga åt din hund att gå o kissa?

Vår tik ville inte bajsa när vi gick ut med båda hundarna för att valpen käkade hennes bajs. När vi sa åt valpen så tog tiken illa vid sig o trodde att hon gjorde fel är hon bajsade. Så vi fick helt enkelt strunta i att säga till valpen o efter ett par veckor så kom tiken över sin bajsfobi.

Försök att inte göra så stor sak av det, ( jag förstår givetvis att du blir orolig, det hade jag med blivit, men då vet har undersökt henne o inte hittar ngt så borde hon vara frisk)

Du kanske inte ska fixera dig så mkt vid det, hon kan känna av det o tror kanske att hon gör fel när hon kissar?! Du ska väl inte behöva säga åt din hund att gå o kissa?

Vår tik ville inte bajsa när vi gick ut med båda hundarna för att valpen käkade hennes bajs. När vi sa åt valpen så tog tiken illa vid sig o trodde att hon gjorde fel är hon bajsade. Så vi fick helt enkelt strunta i att säga till valpen o efter ett par veckor så kom tiken över sin bajsfobi.

Försök att inte göra så stor sak av det, ( jag förstår givetvis att du blir orolig, det hade jag med blivit, men då vet har undersökt henne o inte hittar ngt så borde hon vara frisk)

Kan ligga mycket bakom det du säger... fast hon har aldrig brytt sig om när vi säger åt henne att gå och kissa annars... hon får mycket beröm om hon kissar då... Det är bara den sista veckan som hon inte kissat vare sig vi sagt åt henne eller braa låtit henne strövat fritt typ i skogen och så. Men igår kissade hon flera gånger på raken och hon har kissat bra idag också... så det kan ju bara varit någon dum sak hon fått för sig kanske... Men man blir ju hispig om man är djurägare :crazy:

Ni ska ha tack så jättejättemycket för hjälpen allihopa iallafall!!! :banana:

Ja verkligen... har gått helt problemfritt hela dagen idag så det var säkert bara en fix idé... som kostade mig en massa pengar för veterinärbesök:rofl: Men hellre en gång för mycket än en gång för lite som man brukar säga!

Ni ska ha tusen miljoner tack för att ni hjälpte mig iallafall. :love:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 554
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar