Hjälp!! Hund ätit hamburgare!

Bobbo

Trådstartare
Min Jack russel har fått i sig massa stekta hamburgare ( jag vet inte exakt hur många med 5-10 st)
I våras fick han akut inflammation i mage och tarm pga av att kom åt en massa torrfoder. Nu är jag rädd att det ska hända igen, vad ska jag göra? Framkalla kräkning?
Hur gör jag det på bästa sätt isåfall?

Orolig matte! / bobbo

Sv: Hjälp!! Hund ätit hamburgare!

Jag tror inte jag skulle göra så mycket, förmodligen lär han spy om det är ett problem för magen. Torrfoder sväller ju så det var säkert därför han reagerade på det.

Jag skulle inte heller oroa mig men ring veterinär/klinik och rådgör om du är orolig.

Han verkar må bra, han ser lite.. Mätt ut bara, får hålla lite koll, och det är nig sant, han kräks om han måste.
Dumma dumma hund! :(

Jag skulle formodligen fa hunden att krakas med lite hydrogen peroxide om det hande nyss. Battre att de far upp det an att det ska "behandlas" av magen.
Edited to add; Jag har en hund som har kanslig mage och skulle inte vilja att magen maste behandla all den maten. Ring vet eller giftcentral och fraga.

Mina hundar har ätit lite olika "konstiga" saker genom åren. Bl a en hund lapade i sig avsvalnat kokosfett när han var valp och bara några dagar senare åt han ett halv franskbröd. Båda gångerna ringde jag vetten och frågade. Fick svaret att om han svullnar om magen så skulle jag komma in med honom, annars behövde jag inte göra något. En annan hund åt obakade bullar som stod på jäsning. Det enda som hände var att han blev rejält lös i magen. En tredje hund snodde benrester från kyckling, då blev jag rädd och ringde djursjukhuset. Det enda jag skulle göra var att ge honom sparris, så det fick han i 4 dygn. Sen var allting OK igen.

Jag hade nog blivit fundersam om hunden hade fått i sig väldigt mycket salt eftersom det kan vara farligt för hundar. Mörk choklad, vindruvor, russin, lök, macadamianötter och sötningsmedlet xylitol kan vara livsfarligt för hundar även i små mängder.

Saltlösning var något jag blev väldigt bra på att blanda till min gamla hund, det började med att hon åt pannkaksmix (sådant där pulver). Hon ÄLSKADE choklad och kunde göra vad som helst för att få tag på det (kvittade hur högt upp det låg), satte i sig skinkost på metalltub genom att tugga hål på tuben, lussekatter med saffran slank snabbt i någon vecka senare. Hon åt också upp min ridhjälm.
Det slutade med att hon inte kunde dricka vatten ur flaska eftersom hon trodde det var saltlösning.

MEN detta slutade hon med när jag flyttade till sambon, antagligen pga. mindre stress då vi bodde på internat innan och så hittade vi ett hundfoder som hon tyckte om (innan var hon extremt kräsen).
Att alltid ha ett saltpaket hemma är det jag rekommenderar till de som har hundar som äter allt.

En kompis hund åt cigarett fimpar men lever än i högsta välmåga, det är konstigt vad de klarar egentligen.

Allt gick bra med min lille vovve. :) han var ganska trött under kvällen, men kräktes inte och var allert och glad som vanligt, han fick dock ingen mat igår förrän på kvällen, tack för alla svar!

/ Bobbo

Salt skall man vara försiktig med, vill det sig illa så kräks inte hunden, istället blir den saltförgiftad. Skall en hund kräkas så skall det ske hos vet.

Hur går man då tillväga om det är akut att hunden måste kräkas?

Låt oss säga att det är mitt i natten, man har kanske långt till närmsta djursjukhus osv?

Senast ändrad:

Hur går man då tillväga om det är akut att hunden måste kräkas?

Låt oss säga att det är mitt i natten, man har kanske långt till närmsta djursjukhus osv?
Man ger hunden medicinskt kol o följer veterinärs råd via telefon.

Har anvander man hydrogen peroxid (mest for att det ar nagot som folk har hemma tror jag) ... och ringer gift central for husdjur.

Nar Mandy har atit 'fel' mat har hon fatt colitis med blod i tarmarna so jag ar mycket forsiktig med vad hon far i sig. Jag skulle hellre se till att hon kraktes upp om det ar "fel" eller for mycket mat an att hon blir sjuk igen.

Normalt sett ska det inte vara ngr problem.
Du kan få lite tidsbegränsade problem eftersom det kan dra igång magen så att han får dierare ellet motsatsen.
Då är det bra mycket värre med torrfoder, varje år går det åt hundar som proppar magen fullmed torr foder som sedan sväller pga amgsaft och det vatten hunden dricker.

Japp, mer än en hund jag känt har råkat ut för det. Inläggning + morfinbehandling + dropp + avföringsmedel.

Damen var expert på att äta dumt vid tider då veterinär var svårt att få tag på och den gången jag ringde grinande in för att hon hade ätit 200g 70% choklad blev jag tillsagd att ta saltlösning och avvakta eftersom det var en sådan stor hund (detta hade jag inte accepterat om det hade hänt i dagsläget men jag var ung och dum)
Sen ser jag också att det ser ut som om jag hällde i henne saltlösning dagligen på mitt inlägg, vilket inte var utan det var vid choklad + när hon hade ätit saffran det hände.

Ang. Mediinskt kol, har inte sett det på apoteket någon gång. Är jag bara blind eller har de det inte?

Bara att fråga personalen, finns i tablettform o flytande.

Jag förstod att du inte hällt i salt i hunden flera dag i sträck, eftersom du visste att hunden kräktes av salt var det helt rätt att ge det igen när den satt i sig saffran.
Men att hunden kräks av salt är inte säkert, det bästa är att kontakta vet, har man långt till vet vill man inte ha en saltförgiftad hund.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 195
Hundhälsa Hej. Hade vår 10-åriga Jack Russel-tik inne för ett tag sedan för borttagning av tandsten och extraktion av 2 st tänder. Sövdes under...
Svar
9
· Visningar
1 948
Hundhälsa Hej allihop. Jag skriver till er i frustration då jag känner mig handlingsförlamad och inte riktigt vet vad jag ska göra eller tänka...
Svar
6
· Visningar
1 492
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 304
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025