Hjälp! Hovledsinflammation

Kellog

Trådstartare
:idea:Jag behöver hjälp från er som har hästar som har blivit behandlade för hovledsinflammation.

Jag har postat ett annat inlägg om detta men behöver hjälp med en annan fråga inom samma ämne.
HUR ska man påskynda läkningen av denna sorts inflammation?
Spola benen?
Linda benen nattetid?
Lägga på något?
Ge något i fodret?

Ge mig massa tips på hur ni gjorde under tiden eran häst var skadad.
MYCKET tacksam för svar! / Martina

Sv: Hjälp! Hovledsinflammation

Mitt tips är att följa konvalescensprogrammet och hemgångsråd väl. Sen att just inte påskynda vid inflammationer utan verkligen låta dem läka ut.

Biolight har stor effekt på inflammationer, men jag tycker ändå att man ska vänta tiden ut även om hästen blir haltfri på kort tid. :)

Lycka till!

Det är klart jag ska vänta. Idag var sista dagen med butta. Ska in på fredag igen. Men hjälper det att linda benen på natten? Eller att kyla ner de med vatten?

Finns det något man kan göra? Jag kommer såklart vänta innan hon är helt frisk men vill göra allt för att det ska påskynda läkningen.

Hovledsinflammation är ingen rolig prognos! Jag tror inte att det hjälper hästen varken med stallbandage eller vatten. Det som kan hjälpa är lång vila och att försöka låta bli ansträngande belastning.

Låt en utomstående hovslagare göra en utvärdering på hästens hovar och vinklar, ibland kan det löna sig att få råd från annat håll.

Mitt halvblod fick hovledsinflammation i båda fram för 4-5 år sedan.
Hon sprutades i leden 2 ggr och vilade ca 6 mån. först i sjukhage och sedan på betet. Veterinären sa att hon skulle vila minst 3 månader men det tog nästan 6 mån innan jag kunde börja rida henne.

Hon blev helt bra och gick LA dressyr tills i lördags när hon kom in med ett sår och hade skadat gaffelbandet.. Suck..

Det enda du kan göra är att ta reda på varför hästen fick hovldsinflammation och räta till felet så det inte kommer tillbaka.

Jag flyttade i samband med att min fick det, och fick då byta hovslagare.
den nya skodde henne 4ggr och sen blev hon halt.
Så jag bytte hovis igen och då blev hästen bra.

Ok. Det är så jobbigt med detta. Idag var hon så pigg när jag var ute och gick. Tycker så synd om henne.
Hovslagare har jag den bästa, han mäter och är så nogrann, men ska prata med honom om att sätta på henne skor så hon rullar över bättre.

Hur tr man reda på orsaken till varfö hon fick inflammationen?

Men alltså - hur vet du att din hovslagare är "den bästa" om hästen som jag antar att denne skott ett tag går och får hovledsinflammation? :crazy:
Nog för att det säkert kan ha med annat att göra också, men kopplingen hovled - hovvård känns inte direkt långsökt! :p

För att han har fått ett antal hästar att bli bättre efter skador.
Han mäter på millimetern, ritar på hoven så allt blir rakt och bra. En skoning tar ca. 1,5 - 2 timmar. Ingen har klagat på honom. Så jag litar 110% på honom, han fick min förra häst frisk och så han fick bra hovar.

Men kan det bero på underlaget? Om det är dåligt underlag i manegen.
Sedan går hon i en hage där det lutar, och är massa stenar, kan hon ha skadat sig där?
Hon går i den hagen på grund av att hon blir så uttråkad av att stå i en slätt liten rasthage.

En inflammation i en led är ju i regel inte pga en skada utan pga felbelastning. Därav min koppling hovled - hovar.
"Min" ET har något knep också för att hålla hovleden i trim och det kan säkert bero på problem på helt andra ställen (sekundärt), men jag tror nog ändå oftare det beror på hovarna.

Det är bra att du litar på din hovslagare, men jag tror nog det är få hovslagare som klarar av att sko alla olika individer på bästa sätt.
Har jag t ex själv fått erfara med erfaren hovslagarlärare som är duktig med sjukbeslag/korrigeringar och har bra rykte men som ändå inte funkade i längden på min hästs (från början) bra hovar.

Nu är jag inget proffs på området utan kopplar till det jag själv "pluggat på" när jag var i liknande sits.

Låt det ta den tid det tar! Min fd häst fick hovledsinflammation något år efter han såldes. Han vilade i 1 år. Sedan började man sätta igång honom igen. Då fick han ny hovledsinflammation :/

Oavsett, tycker jag inte man ska försöka skynda på något!! Det håller inte i längden.

Han mäter på millimetern, ritar på hoven så allt blir rakt och bra. En skoning tar ca. 1,5 - 2 timmar. Ingen har klagat på honom. Så jag litar 110% på honom, han fick min förra häst frisk och så han fick bra hovar.
En hovslagare som skodde på det sättet skulle jag inte känna förtroende för. Det skullekännas som om h*n bara kunde teorin och inte hade känsla för hästen. Jag vet inte heller vad du menar med rakt och bra men om benen är sneda så kan det bli katastrof om du sätter en helt rak hov längst ned. Min dam har felaktig benställning och hennes hovar är inte raka och fina utan snarare ganska sneda. Resultatet blir att snett+ snett blir rakt ner i marken.
Sedan går hon i en hage där det lutar, och är massa stenar, kan hon ha skadat sig där?
Hon går i den hagen på grund av att hon blir så uttråkad av att stå i en slätt liten rasthage.
Underlaget spelar självklart in. Ett för mjukt underlag är inte bra och rider du på ett hårt så gäller det att träna upp hästen långsamt för arbetet (ja jga har kanske kostig uppfattning inom området). Stenarna i hagen skulle möjligen kunna spela in om hon har vrickat sig annars bör det bara nyttigt.

Min dam hade hovledsinflamation för 4 år sedan. Jag tror att skadan uppkom pga att jag hade för bråttom i träningen + en vrickning jag inte uppmärksammade + allmänt skit i sadeln. Hon var konvalcent i ca 2 månader innan jag satte igång försiktigt. Hon gick hela tiden kvar på betet tillsammans med en annan liten matglad häst och vad jag vet tog hon det lugnt hela tiden. Jag tror att det är viktigt med rörelse när sådan här saker händer och betet erbjöd lätt motion under hela dygnet.
Min häst blev bra och har efter skadan gjort 360 godkända tävlingkilometer i distans varav 1 st 4:e placering på 80 km. Hon har även gått 90 godkända CR kilometer. En hovledsinflamation behöver inte betyda slutet men det är viktigt att tänka på hur hästen skos (jag och min hovslagare är inte alltid överens) samt att verkligen rannsaka sin ridning.
Försök inte skynda på något utan låt det ta den tid det tar annars kommer ni troligen att få problem igen.

TS hovslagaren är mkt renommerad och duktig, han rekomenderas av både veterinärer och andra hovslagare.

Ok, jag får ta och prata med min hovslagare så jag kan diskutera detta med honom.
Tid för kiropraktor är beställt i samband med återbesöket på fredag.
Jag vet inte hur jag ska undvika att skadan ska gå upp efter hon blivit frisk. Eftersom hon är en hopphäst tar det mycket stryk på hovleden när hon hoppar.

Sedan går hon i liten sjukhage nu, ute och går 15 min varje dag och resen av tiden i box. Finns det inget annat man kan göra? För hon är så förbannat sur nu när hon inte får arbeta.
Hoppas hon blir frisk någon gång, funderar annars på att betäcka henne.
Många frågor surrar i huvudet på mig...

Tycker ni att alla sprutor och medicin hjälper? Tycker det verkar onödigt att spruta leden med tuppkam och trycka i henne massa medicin gång på gång. Finns det inget annat sätt att få skadan att läka?

Tänkte samma sak - är hästen röntgad o vad visade plåtarna?

Mitt 19-åriga halvblod fick hovledsinflammation på höger fram för knappt ett år sedan. I hennes fall var det en åldersrelaterad liten pålagring som satt och spökade.

Hon vilade (gick på bete) i ett par månader och kunde sedan sättas igång lite nätt igen. På behandlande veterinärs inrådan så skoddes hon med ringskor fram, och det har fungerat utan problem sedan dess. Nu är ju damen gammal, så jag rider henne ändå inte mer än lätt motionsridning 3-4 gånger i veckan. Men, som sagt, än håller hon!

Ja, hon röntgades när hon var inne. Plåtarna visade inget fel som skulle ha med hovledsinflammationen att göra.
Nu har min pappa glömt att ha en försäkring som täcker just detta, hovledsinflammation. Och vi får betala allt själva, vilket kommer bli mycket, mycket, mycket dyrt. Men det är väl sånt man får ta.

Vad tycker ni om att spruta in massa i hovleden och att sätta hästen på medicin?

Har ni några tips på hur man kan få henne glad igen, då hon är sur när hon inte får arbeta, utan gå i liten hage och stå i box hela dagarna. Endast 20 min promenad varje dag.

Men vänta nu; fanns det NÅGOT på plåtarna? Vad innebär meningen "Plåtarna visade inget fel som skulle ha med hovledsinflammationen att göra". Jag tror inte på slumpen, är det något på plåtarna är det relevant.

Vad har hästen fått för behandling hittills och hur "svår" bedöms inflammationen vara?

Sitter det fram så är det nästan omöjligt för hästen att bara vila ut en inflammation utan att behandla...

Plåtarna visade ojämnheter men inga pålagringar. detta påverkar inte hästen överhuvudtaget har två veterinärer sagt.
Detta hade hon även för 2 år sedan när jag köpte henne och då gick hon igenom veterinärbesiktningen. Men vet sa att detta inte hade något med inflammationen att göra, det påverkade ingenting.

Hon har fått kortison och tuppkam insprutat för 2,5 veckor sedan.
Hon har gått på butta i 10 dagar, men nu äter hon inte det längre.
Böjprovet visade 2 graders hälta.

GODA NYHETER!
Var inne med damen igår och hon var helt frisk, ingenting av hältan var kvar.
Det räckte endast med en behandling och hon blev frisk. När man läste inlägg blev man ju rädd att hästen aldrig skulle bli frisk, inte efter en behandlig iallafall.

Så till andra med samma diagnos: Hästen kan bli helt återställd efter endast en behandlig, även om det kanske inte är så vanligt så går det!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 516
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 645
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 006
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit