Hjälp! Hovledsinflammation

Sv: Hjälp! Hovledsinflammation

Ofta är de ju friska efter en behandling och då ska man sedan satsa på att få dem friskförklarade. D v s fullt igångsatta och ett senare återbesök.

Innan dess är det enda konstaterandet som kan göras att hästen reagerade positivt på behandlingen.

Du skriver att de oftast är friska efter en behandling.
Men det jag både hört och läst blir de inte alls oftast friska efter e behandlig, detta sa till och med veterinären.

Men det är klart, man får se om man märker någon hälta efter igångsättningen.

Kul att din häst inte var halt längre efter första behandlingen men man ska inte ropa hej innan man kommit över bäcken. Min häst med samma diagnos blev frisk 3 gånger men blev halt igen under igångsättningen. Det är oftast under belastning som hältan återkommer. Därför är det extra viktigt att ha en bra hovslagare som kan se över hästens vinklar i leden!

Jag är van att stämma i bäcken, och ju tidigare behandling desto bättre prognos. Därför har jag goda erfarenheter av behandling, d v s en bra respons på själva behandligen. Men det säger egentligen inget om hästen är frisk eller inte, det får tiden och igångsättningen utvisa. Tre månader brukar vara ett bra riktmärke tycker jag.

Jo, men det är allafall härligt att hon är frisk nu.
Vetrinären sa att hovslagaren skulle sätta på rolling over skor nästa gång.

Hur lång tid tog det för er att stta igång eran häst?
Vet inte hur jag ska börja, skritta ut, eller i paddocken? Låta henne gå på långa tyglar eller "jobba" henne lite i skritten?

Vetrinären sa också att hon ska börja trava cavaletti första veckan jag börjar galoppera (om ca 3 veckor). Men när kan man börja hoppa?

prata med veteribnären, det är omöjligt för oss att spekulera i.

Vad är det för veterinär som inte ger klara direktiv för igångsättningen? Själv vill jag igång rätt snabbt, men försiktigt. D v s inte boxvila och larv, utan behandling, några dagars vila och sedan skritt och konvalcenshage (om hästen är lugn brukar den få gå i rasthage). Första veckan skritt, rakt fram ute på fast underlag varannan dag. Andra veckan skritt och trav ute samma underlag (inte paddockalltså). Beoende på hur hästen känns ytterligare ett par veckor med samma och sedan återbesök. Om allt grönt, fortsatt igångsättning på raka spår utanför bana. Sedan långtidsåterbesök och förhoppningsvis grönt ljus. Tre månader brukar jag räkna med totalt om man inte behöver behandla om.

Vad kul att det gick bra för er! Jag tror ang sprutandet att det är bra att man behandlar i tid för att hjälpa läkningen, då slipper man ev spänningar och skador pga avlastning som kan orsaka nya problem. Ville bara flika in att det kanske skulle vara nyttigt att kolla sadel och annan orsak till att hovledsinflammationen uppkommit, kanske har hästen gått och spännt sig under ryttare eller avlastat diagonalt tex.

Hoppningen skulle jag vänta med länge om jag var du.

Veterinären sa 1 vecka skritt. 2 veckor trav. sista veckan med cavaletti och böjda spår. Sedan 2 veckor galopp, även detta med cavaletti och börja spår.

Jag tror orsaken till hältan var hagen, hon går i en stenig hage där hon lätt kunnat snubbla, då hon är ganska slarvig. Och sedan att hon inte rullar äöver tillräckligt med framhovarna. Så, nu har jag sparrat av hagen så det inte är några stenar, och hon ska skos med roll over skor.

Om jag kommer känna något ovanligt eller om hon börjar vägra i hoppningen igen, då kommer jag kolla upp henne. Men om hon känns fräsch efter igångsättningen kommer jag inte ta henne till veterinären för än i vinter.

*kl*

Vad intressant med alla som sagt att hovvården är väldigt viktigt för hästar med hovledsinflammation! Min häst har nämligen haft det, och vad jag minns nämnde veterinärerna aldrig något om hovvården för mig... Men det ska jag verkligen ha i åtanke om jag skulle sätta igång henne igen!

Till TS:

Min häst har som sagt också haft hovledsinflammtion, och jag fick ungefär samma upplägg som dig av min vet. Mitt råd till dig är att ta det lugnare än vad schemat anger och ha inte bråttom. Vet hur tråkigt det är med skadad häst, men det är ännu tråkigare om skadan går upp... På min häst gick skadan upp precis när vi fått "lov" att börja galoppera :( Dock var hältan väldigt liten, så ingen behandling gjordes utan hon sattes på vila och vi betäckte henne istället :)

Ok, än så länge verkar hon inte hlt alls. Pigg och glad och superfin.
Tack för tipsen alla!

Jag fick också en klump i magen av alla negativa svar här :crazy:
Mitt sto har behandlats i hovleden nyligen för en mindre hälta och som jag förstod det så var det inget att direkt oroa sig över. Jag är en riktig hönsmamma och får allt som oftast höra att jag ska sluta överanalysera allting men man kan ju inte låta bli :angel:

Hur som helst sa min vet 10-14 dagars vila och där efter återbesök. Förhoppningsvis är hon frisk då och kan sättas igång sedan. Hon ska också skos med skor som underlättar överrullningen men det var bestämt sedan innan då hovis rekommenderade detta till henne sist. (Synsk hovis? Nae, men det känns skönt att han verkar ha ett gott öga ;))

Jag håller tummarna i alla fall för att både min och ts häst blir friska på en behandling. Igångsättningen har jag ingen brådska med, hästen är ung och ska hålla i många år och tävla hinner jag göra nästa år om det är så :grin:

Mvh JV

Uppdatering:
Min häst är fortfarande frisk, har inte tävlat något sedan hon blev skadad. Hon känns fräsch och hoppar bra. Nu är vi påväg till kungsbacka där hon ska gå 120-130. Har inte känt någon värme i hovleden, ingen hälta eller något. Och hon har ju varit igång i ca 3,5 månader. Önska mig lycka till!

Vad härligt att höra, liksom jate volim fick jag med intrycket av att det inte är någon katastrof så länge plåtarna är rena. Men när jag läste denna tråden så fick jag himla ont i magen. Min häst står just nu behandlad för samma sak båda fram och knäledsinflammation båda bak. Troligtvis kommer hältan fram för att han försökt avlasta bak. Alltid svårt att komma fram till orsakerna men eftersom min gått omkull fruktansvärt många gånger så hoppas jag att det är anledningen till hältorna bak.

Lycka till på tävlingen :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 516
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 645
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 006
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit