Hjälp! Hovbroskförbening

nere

Trådstartare
Jag hittade en jättefin häst som jag fastnade för, men fick reda på att den har hovbroskförbening på båda fram, den har inte haft några problem av det är 7 år inte tävlad så jättemycket men gått 130 hittills. Veterinären hade bedömt det som att den troligtvis inte kommer att ha några problem av det längre fram. Men hur vet man det? Ingen kan ju veta det. Tanken är ju att den ska tävla på denna nivån eller högre och frågan är väl om den kommer att hålla för det. De är nu villiga att gå ner lite i pris men fortfarande är priset över 100 000 jag backade ur lite för jag tycker att det är en stor chansning. Hur skulle ni ha gjort? :crazy:

Är så ledsen för det är verkligen en fin häst.

Sv: Hjälp! Hovbroskförbening

Jag hittade en jättefin häst som jag fastnade för, men fick reda på att den har hovbroskförbening på båda fram, den har inte haft några problem av det är 7 år inte tävlad så jättemycket men gått 130 hittills. Veterinären hade bedömt det som att den troligtvis inte kommer att ha några problem av det längre fram. Men hur vet man det? Ingen kan ju veta det. Tanken är ju att den ska tävla på denna nivån eller högre och frågan är väl om den kommer att hålla för det. De är nu villiga att gå ner lite i pris men fortfarande är priset över 100 000 jag backade ur lite för jag tycker att det är en stor chansning. Hur skulle ni ha gjort? :crazy:

Är så ledsen för det är verkligen en fin häst.

Jag tror du finner svaret i det du själv skrivit och det jag har valt att fetmarkera.

Jag avråder.

hade en fjording på foder när jag va yngre med hovbroskförbening hon var riktigt gammal och första gången hon vart halt av de va hon 25 år, hon vart då bra å haltfri med pg beslag. Detta va ju dock inte en hopphäst.
Sen äger jag nu en kallblodstravare som när han va fyra fick diagnosen hovbroskförbening. Har ägt honom sen han va 5 år (är nu 19 år ) rider han mycke dressyr och hoppar lite ibland. Han har idag aldrig haft några som helst problem med hälta pga de. Alla gånger jag har gjort böjprov har han gått igenom helt rent. Så jag tror hästar kan leva med hovbrosk utan att känna av de. Dock så har detta inte varit hopphästar.
Min uppfattning av hovbroskförbening är att hästen kan ha de utan att få problem med de. Men ska man hoppa hästen mycke skulle jag nog tänkta mig för lite hoppning sliter ju mycke på frambenen.

Hade den lindrig, måttlig eller grav hovbroskförbening?

Det är en himla skillnad, om den har lindrig eller måttlig så hade jag nog inte tvekat att köpa den. Känner en av Sveriges mest välrenommerade veterinärer och som sa att hon aldrig under sin karriär har stött på någon häst som hade kliniska symptom enbart av hovbroskförbening.

A

Enligt veterinären så "har denna grad av hbf sannolikt ingen betydelse för hästens brukbarhet".
Jag får väl kanske ringa och prata lite med den veterinären så jag vet lite mer.

Enligt veterinären så "har denna grad av hbf sannolikt ingen betydelse för hästens brukbarhet".
Jag får väl kanske ringa och prata lite med den veterinären så jag vet lite mer.

Glöm inte ställa frågan om bruk och underlag har en avgörande betydelse för framtida sannolika betydelse när det gäller brukbarhet.

Veterinären säger att det har varit andra problem och där hovbroskförbeningen hittats som "bifynd". Men att tendensen finns att skylla på hovbroskförbeningen.

En annan veterinär som också är väldigt känd sa att han ansåg att lindrig och måttlig hovbroskförbening saknade betydelse samt att det värsta fall han hade sett tävlar och har tävlat svår klass i många år utan problem. Det enda han rådde till var att använda boots när man hoppar för om hästen skulle trampa sig så kan i värsta fall ett hovbrosk frakturera men inte att det var hältutlösande i sig själv.

Vet också att - i alla fall mitt försäkringsbolag - inte har reserverat lindrig hovbroskförbening.

A

En annan veterinär som också är väldigt känd sa att han ansåg att lindrig och måttlig hovbroskförbening saknade betydelse samt att det värsta fall han hade sett tävlar och har tävlat svår klass i många år utan problem.

Men det måste ju bero på hur förbeningen sitter, vet en häst som hade väldigt lite men som också orskade hästen väldigt mycket bevär.

Hade en nordis som skogsreds, fick hbf (svår) avlivades ca 1 år efter diagnosen. Han gick knappt att rida, blev otroligt arg och aggressiv av att bara gå i hagen och inte kunna ridas.

En häst som kostar 100 000 + ska inte vara sjuk. Den skall vara frisk och ska absolut tävlats mer än än vad denna har gjort.
Leta efter något annat, en som är frisk! Som några sa, problemen kommer ändå!
Lycka till med ditt hästletande :)

Efter att ha tagit bort en häst med hbf där ägarbytet absolut spelade in i en hastig försämring (nytt underlag, ny hage, annan ridning) avråder jag absolut till köp, och definitivt i den prisklassen.

Att veterinären uttalar sig är ju skönt, men har knappast någon betydelse då det inte är någon som helst garanti att det ser ut så för just den här individen.

Om du är beredd att riskera hela köpesumman och lite till (uppstallning, vård, etc) kan du så klart köpa. Men är du rädd om pengarna, finns det betydligt fler hästar med bättre förutsättningar som väntar på ny ägare.

En häst som kostar 100 000 + ska inte vara sjuk.
Leta efter något annat, en som är frisk! Som några sa, problemen kommer ändå!
Lycka till med ditt hästletande :)

Skriver under på det. 100 000 kan man hitta många helt friska hästar för.

Min gamla tävlingshäst hade måttlig hovbroskförbening bff och han hade inga som helst problem av det. Förrän den dagen han förmodligen sparkat sig själv i hagen och fått fraktur i ena förbeningen.
Han gick på alla underlag och jag undvek inget. Mao så behandlades han som en helt normal och frisk häst.
Nu gick han bara upp till just 130 (hos fodervärd så ryttar och miljöombyte var inga problem)men ändå...

Med detta var en häst som jag köpte ung och utan hbf. Jag skulle nog, precis som du gör, tänka både en och femtio gånger om innan jag köpte den.
Tänk även på att absolut inte byta försäkringsbolag från befintligt om du köper.

Senast ändrad:

Köpte en 15-årig häst med hovbroskförbening (som enl. vet. absolut inte skulle hålla för ridning enl. bedömning när han var i 9-10-årsåldern). Köpte honom väldigt billigt och hade väl kanske tänkt att jag får vara glad om jag iaf kan ha honom i några år. Men jag hade fel. Hästen hoppade som ett jehu (upp tom 130) och gjorde sin sista start som 26-åring. Han var inte halt el hade annat problem av hbf nånsin. Skoddes med sulor och silikon fram men funkade annars som vilken häst som helst.

Jag skulle dock inte våga chansa på en häst i 100 000-kr klassen så tycker nog som de flesta andra att du bör leta vidare...

KL Hovbrosk är normalt förbenade en del av höjden. Man kallar det hovbroskförbening när den förbenade delen överskrider en viss del av hovens höjd.
Det måttet är dock ingen knivskarp gräns för när en häst får problem. Halvblod anses ofta kunna ha förbening över gränsen utan att få problem medan kallblod är känsligare.
PL

Lyssna på veterinären! Är det inte någon veterinär du känner till så be "din" veterinär titta på plåtarna och ge ett utlåtande.

Jag har en valack med hovbroskförbening, upptäcktes som unghäst och är idag 11 år. Dock reservation i försäkringen, men det är det enda. Veterinär har alltid trott att det inte spelar någon roll, vi får väl se i slutändan. I dagsläget går han 130 hopp och msv dressyr. Gå på din magkänsla och prata med en veterinär du litar på!

*KL*

Jag har också ett halvblod med måttlig hbf. Enligt vår veterinär så är risken väldigt liten att hon kommer få problem pga det. Men hon påpekade också att ha boots på vid ridning om nu hästen skulle trampa sig själv och orsaka en fraktur.

Har pratat med väldigt många om detta för blev också lite rädd att det skulle va allvarligt/orsaka hälta. Men nästan alla säger att det inte är någon fara. Många hästar har hbf utan att man vet om det och har levt med det i alla år ;)

Hej! Mitt råd är att inte köpa hästen, jag har en häst som är köpt som en skogsmulle häst o som jag visste hade lite hovbrosk men på två år har utvecklat en enorm hovbroskförbening som tom var det värsta vetten sett nån gång o pga har hästen nu fått hovledsinflammation som han är behandlad för 2 ggr o vetten tycker inte det är nån idé att behandla mer utan nu försöker vi hitta en nivå som han klarar av att ridas på utan att få problem o sen ska han skos med ringskor. Vet inte hur mycket jag lagt ut på veträkningar o vet inte om hästen kommer klara detta el han måste tas bort. Hade jag insett vad det innebar hade jag aldrig köpt hästen för det är skit när man måste ta bort sin kompis alldeles för tidigt, han är bara 9 år.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 620
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V