Hjälp...hosthäst. !!

L

Lillfisen04

Har precis fått reda på att min häst har blivit "hosthäst" alltså känslig mot dammig miljö.
Bara på ett väldigt tidigt stadium än så länge..
Jag ska naturligtvis se över stallmiljön, foder och så vidare.
Men vad har ni för erfarenhet av hosthästar eller känsliga hästar mot damm. Blir dom någonsin friska helt ? Eller måste man ha koll på dom hela livet ? Kan man ge dom någonting för att underhålla halsen och att livet underlättar för dom ?? Ger vitlök idag.

Sv: Hjälp...hosthäst. !!

En kompis till mig var fodervärd åt en hosthäst som även var krubbitare. Dom ställde honom på lösdrift tillsammans med ngr andra hästar och det löste problemet för dom iaf.

Torvströ...
Ensilage...
Ute mycket...
utebox /ta ur fönstret...

Några tipps som brukar hjälpa. :bump:

Jag har börjat blöta upp höet...vattnat på spånet i boxen, är ute länge och sen har vi öppet i stallet dygnet runt och han står precis bredvid ytterdörren så han har frisk luft dygnet runt. Borstar han ute, plus dom andra hästarna. Sopar aldrig stallgången när hästarna är inne (det har vi aldrig gjort) Plus att vi nu vattnar på stallgången innan vi sopar så det inte ska yra upp. Ska se om detta hjälper nu annars får jag prova byta till torv också. Vi har precis fått hem 15 kubik råspån och det känns himla dumt att in använda upp det. Vi har köpt kutterspån som vi haft i ca 3veckor innan vi fick denna leverans för vi skulle göra om spånskjulet och det var fasiken det dammigaste jag varit med om...fick vattna på som attan varje dag i boxen. Men grunden till det hela är nog dåligt hö i allafall, det är inte så dammigt men i analysen vi gjorde i höstas så var det spår av mögelsporer men det var så pass lite så han som gjort analysen sa att det inte var någon fara i det stadiet men vi skulle ha lite koll.
Ingen av dom andra hästarna i stallet hostar. Så nu funderar vi på att skaffa höensilage...vad har ni för erfarenheter av det ?
Finns det att köpa så pass små balar så det inte hinner bli dåligt när man bara har 3hästar ???

Jag har fått lära mig att det är just mögelsporer (oftast) som är dammet vi ser när vi hanterar torrhöet. En läkare berättade (när vi hade hästarna i stall med mögligt hö) att sporerna andas hästen in när den äter, och eftersom hästen (enligt denna hästkunniga läkare) inte har samma upphostningsmekanism som människor så fastnar sporerna där. Resulterar i kronisk hosthäst... Så se till att eliminera ALLT MÖGEL!

Vi brukar ha svärfar också som en extar check...han är nämligen allergisk mot mögel, så vi brukar testa honom genom att han får stå i höskjulet och packa upp höet..känner han ingenting av det så har det varit bra analys också. Detta år kände han ingeting och då trodde vi att dom där mögelsporerna var så pass små så även våra hästar kunde äta det, men det klart som min vet. sa så ska man egentligen göra flera analyser under året inte bara då på hösten.
Ett år blev svärfar jättedålig av att så och packa hö...mycket riktigt..det var ett riktigt skithö..!! Så vi fick packa in 4 ton hö igen i lastbilen och köra tillbaka allt...mycket slit men det var det värt att inte ha skithö..!
Ingen som har ett bra svar på min fråga om höensilage..? Finns det lagomt stora balar till 3 hästar. ??

Jag har silage till min häst. Det är bara hon som äter silaget och det fungerar alldeles utmärkt. Det silage jag har väger 25 kg/bal så det räcker max 2,5 dagar till Novan tyvärr blir det väldigt dyrt med så här små balar. Att få tag i balar till 3 hästar tror jag inte ska vara något problem.
Det du ska tänka på om du byter till silage är att det kommer gå åt mer foder eftersom det är mycket blötare. Jag antar dessutom att ni tänker byta till alla hästarna, om man drar med hö i stallet så kvittar det nästan om en häst får silage. Dessutom kommer det stora problemet med ifall man ska vaccinera eller inte.

ok, hur pass stora balar tror du man behöver för 3hästar ? Vi ska byta åt alla i så fall. Ser ingen ide att ge 2hö och 1 ensilage.
Vad får du betala per kilo ? Och hur mycket motsvara en normalblött ensilage ca 10kg vanligt hö. ? Min häst äter 10kg hö per dag och dom andra 8kg.

Alger, alger och alger. :bow: :bow: :bow:
Vet många hästar som blivit HELT bra med hjälp av rödalger, när de inte har symtom längre så har ägarna gått över på brunalger som fodertillskott för att underhålla immunförsvaret.

Pm:a mig gärna om du vill veta mer!

Tänkte faktiskt på alger, har använt det förut på en hosthäst. Vi bor inte långt ifrån AlgBörje så jag tänkte nästan åka dit och prata lite med honom. Kom ihåg bara att vi kokade ihop något slemmig gokka som vi gav hästen, han slutade hosta i allafall.
Kom inte ihåg vad det var för alger....

Lillfisen04 skrev:
Tänkte faktiskt på alger, har använt det förut på en hosthäst. Vi bor inte långt ifrån AlgBörje så jag tänkte nästan åka dit och prata lite med honom. Kom ihåg bara att vi kokade ihop något slemmig gokka som vi gav hästen, han slutade hosta i allafall.
Kom inte ihåg vad det var för alger....

Den slemmiga gokkan är rödalger, kallas även Carrageen. Visst är det äckligt! Luktar rumpa i hela huset när man kokar det, men vad gör man inte för pållarna... Tänk bara på att fortsätta med brunalger efteråt så du slipper återfall.
Lycka till!

Om det är mig du har PM:at till så har jag inte fått något.
Sorry...

Jag har själv en hosthäst. Se till att få bort allt som dammar. Det är inte bara mögelsporer som får hästen att hosta.
Hö är inte bra. Inte ens om man blöter det så byt till inplastat (hösilage, ensilage).
Låt hästen vara ute så mycket som möjligt men försök undvika fd leriga hagar som torkat och nu är dammiga.
Slemlösande hjälper hästen få upp det slem som bildas men BÖRJA inte med att ge div örter och alger om du inte får bort det som får din häst att hosta.
Att behanda symptomen kommer inte att göra din häst frisk. Bara underlätta.
Jag ger själv min mald lakritsrot för att hjälpa luftvägarna. Vitlök funkade inte alls på min häst.
Med bra förutsättningar kan hästen hålla sig frisk och hostfri men man måste hålla koll på dem. De kommer alltid att vara dammallergiker.
// Linda

Ut med hästen på frigång,det finns inget bättre för en host häst!
Vi har haft våra hästar på både stall och frigång,men jag kan lova dig att dem har aldrig varit friskare och gladare än när dem går på frigång!

Tyvärr har jag inte möjlighet till lösdrift hemma, och känner ingen här omkring som har det heller. Inte så vanligt häruppe.
Men tack och lov så är det ju betessäsong snart och då får han ju gå ute dygnet runt.
Har blött höet nu några dagar och han har faktiskt inte hostat på några dar nu, red lite lugnt idag och då hostade han ingenting heller..så det kanske börjar ge sig.
Som vet. sa så var det i ett väldigt tidigt stadie så hon trodde han skulle bli bra bara jag blötte upp höet tills jag släpper ut han på bete och köper höensilage till hösten sen.
Vi har ett mycket bra stall, superbra ventilation. Och har alltid tänkt på miljön i stallet. Har inte haft hosthäst förut i det här stallet. Den förra vi hade var så när vi fick honom och då hyrde vi in hästarna i ett annat stall där det var sämre. Så hoppas att han är frisk efter sommaren och så får man vara mer noga med hö i framtiden, eller om jag kör på höensilage.....

3 hästar kan nog vara lite lite för en stor bale ensilage, framförallt när det inte är minusgrader. Det blir ju dåligt efter ett tag om man inte hinner fodra upp allt. Men till hosthästar är det verkligen överlägset hö! När man blöter hö så försvinner ju också mycket näring ur det. Det kan också vara värt att byta havre (om man ger det) mot pellets eller färdigfoder typ fibergi, som dammar mindre.

Lillfisen04 skrev:
Har precis fått reda på att min häst har blivit "hosthäst" alltså känslig mot dammig miljö.
Bara på ett väldigt tidigt stadium än så länge..
Jag ska naturligtvis se över stallmiljön, foder och så vidare.
Men vad har ni för erfarenhet av hosthästar eller känsliga hästar mot damm. Blir dom någonsin friska helt ? Eller måste man ha koll på dom hela livet ? Kan man ge dom någonting för att underhålla halsen och att livet underlättar för dom ?? Ger vitlök idag.
Morsans häst har blivit hosthäst. Honom får man nog ha koll på resten av livet. Det är säkrast så. Det bästa för honom var att byta från hö till hösilage så det är vad han får nu. Dessutom får han gå ute dygnet runt, trots sitt grava sommareksem (två onda ting som "inte går" att kombinera... :crazy: ). Det kräver extremt noggran skötsel av eksemet. Alternativet skulle kunna vara en box med helöppen dörr ut och myggnät för denna; ett alternativ hon kanske ordnar när hon bygger nytt stall.

Trissa skrev:
3 hästar kan nog vara lite lite för en stor bale ensilage, framförallt när det inte är minusgrader. Det blir ju dåligt efter ett tag om man inte hinner fodra upp allt. Men till hosthästar är det verkligen överlägset hö! När man blöter hö så försvinner ju också mycket näring ur det. Det kan också vara värt att byta havre (om man ger det) mot pellets eller färdigfoder typ fibergi, som dammar mindre.
Nu måste jag fråga! Hur skulle näringsvärdet kunna försvinna när man blöter hö?? :crazy:

För övrigt; ett dammigt hö innehåller alltid någon form av mögel. Folk tror att det inte gör det men enligt veterinär så är det så att ett friskt hö inte dammar.

Min häst är också dammallergiker, började hosta för ett år sedan. Hon får hösilage och alger. Började ge henne rödalger under några månader och när hon blev symptomfri övergick jag till brunalger (fodertillskott). Hon får nu ca 1/2 dl/dag och håller sig hostfri.

I december förra året försökte jag sluta med algerna men det gick inte, efter ca 1 vecka så började hon hosta igen. Jag började med brunalger igen och efter två veckor var hon åter symptomfri. Helt otroligt att algerna är så effektiva. Det är dock ganska mycket jod i alger vilket, efter vad jag förstått, kan leda till förstorad sköldkörtel, Någon som vet mer om detta? :confused:

Heléne

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 223
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar