HJÄLP Hönraser ?

L

Lantlolla

Hejsan, det är såhär, att jag bor på bondgård då, och vi har gamla hönor, (mamma fick dem när hon fyllde 25(hon är 37 iår, o vissa hönor är från när hon fick dem från början), när hon bodde här), nu är det så att vi har ingen tupp, och eftersom hönorna är så gamla, så har jag lagt som förslag till min far att vi ska avliva dem, och skaffa nya.
Grejen är att, jag vet inte vad det finns för raser och så vidare. Jag letar efter ganska stor och fina hönor, och tupp, men behöver verkligen hjälp.
Vet ni vad det finns för raser ? Har ni några bilder ?
Vore underbart om ni kunde svara, och hjälpa mig. Mvh Marica

Sv: HJÄLP Hönraser ?

Jag gillar Maranhöns, ffa gökfärgade. Det är en ganska stor hönsras som ger stora mörkbruna ägg.

Jag gillar Maranhöns, ffa gökfärgade. Det är en ganska stor hönsras som ger stora mörkbruna ägg.

Jag har sådana och Sussex höns (klara kluck höns)
Har en tupp av varje och skulle frun bestämma så skulle Birger (marantuppen) åka någon annastans, någon som vill ha honom? han är snäll mot mig, men BARA mig.

Jag skulle vilja komma med lite tips.
1. skaffa boken HÖNS!
2. Låna boken hönsraser. sätt er och läs, kolla runt tills ni hittar något ni gillar.

jo, lite bilder.
en av mina kopparfärgade maranhöns:
maran1.jpg

och Sussextuppen
sussex1.jpg

sedan är den här siten bra om man vill ställa frågor om höns

Hejsan, jag gilalr den svarta tuppen och den vita tuppen ?, har försökt söka lite på google, men hittar inga bra bilder på hönor. Hjälp någon ?, vet ni vart man kan få tag på dem ?
Mvh Marica

Vill du ha rasrena höns kan du söka efter rasfjäderfäföreningar, där brukar de stå lite uppfödare till diverse olika raser..

Och hittar du inte just den speciella ras du letar efter så kan du ändå kontakta någon i nån förening nära dig som kanske kan hjälpa dig hitta en person som har de hönor du är ute efter.

Lycka till !

(Själv gillar jag New Hampshire. Även fast jag inte har just den rasen för tillfället)

Vi hade bl.a. både silkeshöns och sussex. Silkeshönorna var otroligt trevliga, och blev mycket tama, och så även vår sussextupp. 2 utav silkeshönsen var mycket speciella damer som älskade att följa med på små cykelturer i sakta mak, på pakethållaren. :D

Haha nej vilka koola hönor !!!
Jag gillar sussex, de är ganska stora va ? man ser ju inte direkt storleken på bilder, men de ser himla fina ut.
Annan ras jag gillar är väl skånsk blommehöns och Leghorn.
Men vet inte så mycket om dem.

Hm.. Är inte så jättehemma på hönsraser, men sussexhönsen bör väl i alla fall räknas som medelstora - stora, tycker jag.. De är ju inte små, i vilket fall. Haha! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar