Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Elma_vip

Trådstartare
Vad ska jag göra? Min häst stegrar sig för att hon inte tycker om att jobba. Hon har stegrat sig och gått runt med min kompis så att hon fick ligga på sjukhus. Nu idag när jag red och vi skulle klättra, så stegrar hon sig i början av backen, det är väldigt högt hon reser sig också. :S

Till sist så ställde hon sig och då sa kompisen att hon stog rakt upp. Jag lyckades dock få henne så att hon ramlar åt sidan, så att jag inte blir mosad. :P:S Vad gör man? Hur får jag henne att sluta stegra sig?

Mvh Diana

Sv: Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Är det bara i vissa situationer som hon stegrar sig? Är hon "hel och frisk"? Har tidigare ägare kanske slarvat med uppfostran? Hon kanske testar?

Lite frågor som dök upp bara, hur man får en häst att sluta stegra sig vet jag däremot inte. Det får andra svara på :)

Gör en ordentlig genomgång av henne kolla tänderna noga och gör gärna en vet. besiktning...har hon gjort så förut? eler har hon börjat med det på sista tiden?

//Krizz

som föregående talare sa..hästen kanske har en dålig uppfostran=fått komma undan arbete med "lite" protester kanske.
Men det kan även vara ett tecken på smärta hon visar..sadeln kanske klämmer när hon börjar arbeta bra med ryggen kanske..? (tänkte på att hon stegrade sig när ni red upp för backen,då använder hästen rygget=höjer den och då kanske sadeln klämmer/sitter fel...

bara en teori..kan även vara ngt annat som gör ont I själva hästen...

hur man får bort beteendet ja..ta först och främst reda på VARFÖR hon gör det..ta och gör en hel undersökning av hästen,kolla munnen/tänderna och kolla sadeln..kan bli sluta Väldigt illa ifall hon reser sig! kan sluta upp som det gjorde för "stålmannen" han bröt nacken när hästen stegrade sig...kan hända även den bästa..

Poetry_princess skrev:
Är det bara i vissa situationer som hon stegrar sig? Är hon "hel och frisk"? Har tidigare ägare kanske slarvat med uppfostran? Hon kanske testar?

Lite frågor som dök upp bara, hur man får en häst att sluta stegra sig vet jag däremot inte. Det får andra svara på :)

Hon gör det när hon tycker att det blir jobbigt, (när man försöker jobba henne i t.ex backar. inte på plan mark) Även mär hon blir stressad, innan galopp. Hade ute en veterinär som kollat igenom henne. Tidigare ägare har inte brytt sog speciellt mkt. Pga att hon alltid har vart en problemhäst så har ingen velat rida henne (förutom en dum tjej vid namn Diana som utmanar ödet varje gång hon rider. :P ) Hon testar säkert men hon har gjort det ett bra tag nu i så fall.

Mvh Diana

Krizz skrev:
Gör en ordentlig genomgång av henne kolla tänderna noga och gör gärna en vet. besiktning...har hon gjort så förut? eler har hon börjat med det på sista tiden?

//Krizz

Hon har gjort så till och från (nästan varje ridtur i ett år nu) Hon är genomkollad av vet. och tänderna kollade jag också ganska nyss.

Mvh Diana

Det är bra att hästen är kollad av vet men det behöver troligen kompletteras av en ET eller massör.

Det jag läser ut av din hästs beteende är att den inte är stark nog än. Det blir för övermäktigt för den att klättra och galoppen är lika krävande. Skritt jobba mer, lägg in korta övergångar i trav, jobba sidorörelser, volt och förvänd sådan i skritt senare i trav. Begär inte mer förrän det funkar felfritt;)

Elma_vip skrev:
Hon har gjort så till och från (nästan varje ridtur i ett år nu) Hon är genomkollad av vet. och tänderna kollade jag också ganska nyss.

Mvh Diana

Då kanske det bordes göra nått åt sitavsionen, gör hon likdant utan sadel ?

Kanske lämna in til nått proffs =)

Appetax skrev:
Då kanske det bordes göra nått åt sitavsionen, gör hon likdant utan sadel ?

Kanske lämna in til nått proffs =)

ja det gör hon innan galoppen där också. :S

vi hade en häst som stegrade sig eller hoppade rakt upp i luften så fort det blev jobbigt och vi höll på med allt möjligt men ingen fick nån ordning på det.

det visade sig sen att hon hade en spricka i bäckenbenet, hon hade gått igenom flera vet bes utan att de märkte något. det visade hon bara vid håst arbete då det givetvis gjorde ont.

vet sa att hon skulle jobbas mycket men lätt så hon höll bra muskler.
men det satt kvar i huvet på henne, (det hade gått för långt inna vi kom på vad det var) så hon var farlig! så vi fick avliva henne...

Inka-90 skrev:
vi hade en häst som stegrade sig eller hoppade rakt upp i luften så fort det blev jobbigt och vi höll på med allt möjligt men ingen fick nån ordning på det.

det visade sig sen att hon hade en spricka i bäckenbenet, hon hade gått igenom flera vet bes utan att de märkte något. det visade hon bara vid håst arbete då det givetvis gjorde ont.

men det satt kvar i huvet på henne, (det hade gått för långt inna vi kom på vad det var) så hon var farlig! så vi fick avliva henne...

Gud så hemskt:eek:
Börja ju gråta :cry:

Inka-90 skrev:

:cry: Snyft, snyft...! Påminner mig om min älskade skötponny som stod på ridskolan när jag var liten. Hon stannade alltid i hörnen och backade, sparkade bakut och blev sur... Alla trodde att hon var lat och piskade på henne... Men sen såldes hon, och den nya ägaren insåg att hon hade ont i bäckenet hon med... Vad som hände med henne sen fick jag inte veta, de sålde henne vidare...:cry:

Då kan man dra en slutstats: better safe than sorry. Det skadar ALDRIG att kolla en extra gång med veterinär/massör/ET/kiropraktor, ja vad det nu kan vara :)

Hej!
Det är jobbigt med hästar som reser sig. Jag fick lära mig att slå spöt i huvudet på min häst när han va liten och reste sig. Innan man gör det är det bra att utesluta ev skador. Du säger att du har kollat din häst med vet osv, jag rekomenderar en röntgen av ryggen! Det är det snabbaste sättet att få reda på om det sitter där. En massör kan inte känna om kotor ligger fel endast spänningar och ömhet. Min häst slutade resA sig efter ett par gånger. Det va min tränare som har jobbat på Flyinge som hjälpte mmig med min häst.
Jag hade kollat honom och visste att han va frisk innan jag red in honom. Därför testade vi detta.
Lycka till!:bump:

När hon stegrar jag du luta dig fram på halsen och ta tag om halsen, då hamnar din tyngd på hennes framdel och de blir jobbigt för henne att stå kvar. Då går dom ofta ner.

Ehum... "Stålmannen" ramlade av sin häst när han kraschade in i ett fälttävlanshinder under tävling. Det sa han i alla fall själv i dokumentären som gjordes något år innan han dog.

Håller för övrigt med alla som sagt att man först måste kolla varför hästen gör som den gör, och det låter litegrann som att det är smärtbaserat, tycker jag. En ordentligt veterinärundersökning kanske?

En kompis till mig hade en häst på prov och han stegrade alltid sig när hon skulle fatta galopp. Hon krävde en rygg-röntgen på besikningen och det var tur det... Han hade ganska allvarliga fel i sin rygg (kommer inte ihåg vad det var) och hon lämnade tillbaks hästen som senare avlivades efter veterinärens rekommendation.

Min tränare sa åt mig en gång att inte riskera livet för att få rida. Det finns andra hästar!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter