Hjälp! Hon bockar och har sig hela tiden!

D

_DiseL

Hej.
Har ett fullblod på foder ja rider och tränar och ska börja tävla så småningom när hon e redo.
Men nu är det såhär...
Jämt när vi ska börja galoppera,om det så är ute eller inne i ridhuset så börjar hon kicka bakut,små bocka(inga stora,allvarliga) och det kan va väldigt drygt för man får henne knappt framåt! Det är inte så kul heller när ja ska snart ha min första privata dressyr träning och om hon ska bocka sig runt i galoppen ..
Samma sak om vi ska tävla(hoppning),men då tror ja faktiskt inte hon gör det pgr av att hon måste konsentrera sig på hindrerna!.
Ibland har hon lyckats att inte alls bocka/sparka bakut och hålla på.
Och det har gett mig frågorna om hon tycker det är kul? om hon vill slippa arbeta? eller om hon har ont?(har sadel som formar sig efter hästens rygg efter 1 ritt,samt att ja har pad under) Eller är det så att hon har så mkt energi kvar och vet inte vad hon ska göra av sig med den? (riden max en gång i veckan innan ja tog henne på foder,och ibland stog hon helt)
Va ska ja göra för att få henne att sluta? eller iaf minska.
Tacksam för alla svar som man kan prova!:crazy:

Sv: Hjälp! Hon bockar och har sig hela tiden!

jadu...jag skulle tolka det på två olika sätt. Antingen tycker hon att det är så roligt att få springa av sig eftersom hon bara verkar ha stått, eller också är det så att hon är trött när väl galoppen kommer och att hon försöker "fly undan" på detta sätt. Lättast är det ju när man väl ser hästen i fråga. Gör hon samma sak om du rider barbacka? Det kan ju faktiskt vara ett utrustningsfel också, fast du har denna sadel som formar sig fort som du säger. Hon kanske inte gillar den helt enkelt! Hur mycket mat får hon?Överskottsenergi?:) Longera henne först isf..bockar hon då i galoppen? Det är bara och prova allt du kommer på..bara fantasin sätter gränser.

Sv: Hjälp! Hon bockar och har sig hela tiden!

Ja hon brukar bocka till när man rider barbacka också!
Men inte lika mkt eftersom man har mera koll på henne och ja brukar inte våga galoppera då eftersom ja vet att hon brukar bocka och då är ja rädd för att flyga av.
Hon äter bara konkross,betfor,vitlök och mineraler och hö.
Jo smart tips med longering! Och de kanske är också för att hon precis börjat komma igång så mkt som hon tar ut all sin energi? hon stog jue helt innan. och hennes ägare sa att hon bockade med henne också när hon red! Så man vet jue inte. Allt kanske hänger på energi? och hon är jue fullblod också,dom blir väl aldrig av med den :D haha.
Tack för tipsen iaf !

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 665
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar