hjälp hjälp..fruktansvärt hård i munnen

F

fonen

jag har inte kunnat rida på runt 2 veckor nu och lämnade därfrö över hästen till en kompis som skulle hålla igång hästen.
men nu idag när ja red för första gången då så är hästen nåt fruktansvärt stel/hård i munnen i vänster varv..går inte att böja någonting, tar inte yttertygeln överhuvudtaget i vänstervarvet.

hur kan de bli såhär på bara 2 veckor?
han är bokstavligt helt stum i i den sidan.

högervarvet går väl okej, går att böja och har en lätt kontakt på ytter..fast även i högervarv biter han sej fast i vänstertygeln.

hur ska ja rida nu för att få loss honom igen? saknar min gamla mjuka häst
såfort man släpper vänstern i högervarvet så ställer han sej utåt.

han gick lite lite bättre i slutet nu när ja red, då va de iallafall en liten tendens till att försöka böja sej i vänstervarv.

kommer hästen bli lika mjuk o fin igen? tar de långt tid att få loss sånt här?

ska aldri låta någon annan rida min lilla häst igen :cry:
 
Sv: hjälp hjälp..fruktansvärt hård i munnen

Om det inte börjar släppa om ett par dagar så skulle jag ta ut en kiropraktor för att se om det kan vara nån låsning eller spänning nånstans.
 
Sv: hjälp hjälp..fruktansvärt hård i munnen

kan de vara nåt sånt fel...har ja inte tänkt på..får verkligen hoppas de inte är.

han är väldigt känslig och är lätt att förstöra på de sättet..
ska tömmköra imorron och se om ja kan få loss honom lite bättre, då är de ju lättare och se också om de är nåt fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp hjälp..fruktansvärt hård i munnen

men hur kan man rida så att han blir mjukare i munnen?
de är främst munnen som är så stum liksom..
han vill inte ta stöd alls på höger..
 
Sv: hjälp hjälp..fruktansvärt hård i munnen

En frisk häst som är hård i munnen är inte nog aktiverad i bakbenen eller så håller ryttaren för hårt. Eller båda. Kolla att hästen är frisk och inte ha ont. Om den är okej, aktivera bakkärran.
 
Sv: hjälp hjälp..fruktansvärt hård i munnen

så om ja rider på som vanligt med mjuk hand så borde han bli normal igen?
vet när ja köpte hästen att den va väldigt hård i munnen men de försvann, och nu kom de tillbaka på bara 2 veckor :(

ska man ta någonting e den sidan som han är så stum i eller ska man låta honom ta stödet själv när han vågar liksom?
eller hur är bäst att göra?

anledningen till att ja inte rider för tränare e för att den kommer tillbaka först om några veckor..annars hade ja ju frågat den.

såfort man lättar på vänster så ställer han sej åt höger igen..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp hjälp..fruktansvärt hård i munnen

hästen är väl inte förstörd vad?
de går att fixa sånt här? usch..tänk om han aldrig liksom vill samarbeta o tycka de e kul me ridningen igen..

ja kanske överdriver lite..men känns så nu..skulle aldri lämnat bort hästen :(
 
Sv: hjälp hjälp..fruktansvärt hård i munnen

Tror att du överdriver aaaningens :angel:

Men om det nu är så att din kompis ridit honom "fel", kanske varit för hård i handen, så borde det släppa ganska fort om du rider honom i rätt form och med elastisk hand.
Du skriver att han är hård i munnen och inte går att böja...hmmm, blir lite eftertänksam eftersom det låter som två skilda problem. Man böjer inte hästen med tyglarna, såvida man inte saknar ben. Är han alltså både hård i munnen och stel i kroppen?

Nu vet ju inte jag hur du rider eller hur pass skicklig ryttare du är, men jag kan komma med lite allmänna råd:
Se till att värma upp ordentligt och låt tyglarna på gränsen till glappa...dvs. låt hästen bära upp sig själv.
Efter ca halva passet kan du börja ta mer i tyglarna, fortfarande försiktigt dock.
Träna mkt små volter, serpentinbågar, skänkelvikning...lösgörande arbete i största allmänhet.

Hästen är ju knappast förstörd, nu får du ju skärpa dig! Så kass kan väl in kompis inte varit??! Det är inte kul att ha en enmanshäst dessutom, utan det är ju en klar fördel om andra kan rida honom. Men har du sett hur det ser ut när din kompis rider honom?
 
Sv: hjälp hjälp..fruktansvärt hård i munnen

med att han inte går att böja menar ja nog mer att han vill inte ställa sej innåt i vänstervarvet..så fort man släpper på inner lite ställer han sej utåt eftersom han inte tar yttertygeln alls.

i högervarv förböjer han sej bara.

biter sej liksom fast i vänster och tar inte alls höger...
lite rörigt kanske de blev nu..inte bra på att förklara.
 
Sv: hjälp hjälp..fruktansvärt hård i munnen

ja har inte sett hur de ser ut när hon rider, har bara ridit ut nämligen men me tanke på vädret har hon ridit i manegen väldigt mycke.

de va asså meningen att hon skulle rida ut bara.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 668
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp