HJÄLP! Hästars utevistelse

J

jolinecascada

Jag är medryttare på en hingst sedan maj i år och har haft honom praktiskt taget som min egen hela sommaren.
Under sommaren då så har alla stona som står i stallet varit på bete och bara ''min'' häst och en till valack har varit hemma, så allting har funkar fint, bara att jag har tyckt att det är synd att de har fått gå själva...
Men nu när alla hästarna är hemma så får ''min'' häst knappt gå ut! Gubben som äger honom (och alla andra för den delen) kan inte hantera honom och därför får han bara komma ut någon enstaka timme inte ens varje dag då inte alla i stallet vågar hantera honom. Jag går i skolan och hinner inte ta mig ut på morgonen/lunchen då bussarna gå så sällan och det ligger så långt bort.
Min undran är då vad jag ska göra? Borde jag anmäla detta? vad är lagarna för hästars utevistelse?
Det krossar mitt hjärta att se en så vacker häst stå inne hela dagarna och väva av leda, kan inte vara kvar där då jag mår så dåligt över detta men kan inte bara lämna honom - vad kan man göra?
 
Sv: HJÄLP! Hästars utevistelse

Enligt reglerna som finns att läsa på jordbruksverkets hemsida ska hästen ha möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter varje dag. Finns inte specificerat någon tid den måste få röra på sig, därför torde det vara helt okej enligt lag att släppa hästen i paddocken/ridhuset så den får springa av sig i 10-20 min och sen sätta in den på box igen och göra samma sak nästa dag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 212
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp