HJÄLP! häst vägrar äta sin medicin :'(

C

CarenSidney

heloj, min häst har blivit halt och ahr fått pulver medicin utskriven av veterinär. Pulvret skulle jag blanda med maten, problemet är att hon vägrar äta maten när medicinen är i den:cry::cry:
Just nu blandrar jag ut det med betfor och lite havre... men hon genomskådar det:crazy: vad ska ja göra?

Sv: HJÄLP! häst vägrar äta sin medicin :'(

vart får man tag på sprutor? :)

Jag skär av toppen på en gammal avmaskningsspruta, häller pulvret där i, o blandar med några droppar vatten, så det blir som en sörja, o sen är det bara att spruta in det i munnen på hästen, som en avmaskning

Fråga efter spolspruta på apoteket, den kan nog användas till att spruta in i munnen. Har de inte tillräkligt stor så kan du säkert få en av din vet.

ah jag får testa det.

Nödlösning kan vara melass, eller sirap, brukar bli tomt i krubban då.

Har en ponny som känner igen medicin i all mat, oavsett vad vi blandat med. De försök vi gjort har slutat med att hon inte äter kraftfodret överhuvudtaget. Försök att spruta i munnen har slutat illa. Numer ber vi alltid om medicin i injektionsform, både antibiotika, antiinflammatoriskt mm gå ju bra att spruta. Snabbt, effektivt och ponnyn äter sin mat som hon ska!

På grund av en hovböld blev jag tvungen att ge en fölunge finadyne och det var inte det lättaste. Så jag blandade ut det med äppelmos och gav det i spruta då svalde fölungen snällt utan att ens fösöka spotta ut det.

det där med äppelmos lät bra!

Gör ett hål i en äppelhalva och häll i pulvret där... korka sedan igen. Funkade på min envisa ponny... lurad... :D

Men se till att hålla upp huvudet så den inte spottar ut!

redan testat, funkade tyvärr inte. :crazy:

heloj, min häst har blivit halt och ahr fått pulver medicin utskriven av veterinär. Pulvret skulle jag blanda med maten, problemet är att hon vägrar äta maten när medicinen är i den:cry::cry:
Just nu blandrar jag ut det med betfor och lite havre... men hon genomskådar det:crazy: vad ska ja göra?

Det är ytterst sällan man kan blanda medesin i maten till hästar. Jag blandar alltid med vatten i en spruta och sprutar in i munnen.

Be att få en medicin som finns i sprutform. Metacamen är inga problem att ge. Tex. Inte Qadrisolen heller.

Min häst matvägrade i två dagar när jag hade sprutat medicinen direkt i munnen på honom :rofl: Vi ringde till veterinären och fick medicin som jag injecerade direkt i halsen på honom i stället.

Inte alla veterinärer vill delegera injiceringen. Om man inte känner och litar på hästägarens kompetens ska man ju heller inte delegera injicering.

Jag gör tvärsom, ger maskmedel som jag ger medicin dvs i fodret. Äppelmos och särskilt melass brukar lura de flesta.

Själv är jag strängt uppfostrad att aldrig, aldrig ge medicin i maten. Enbart rätt i munnen i spolspilta eller annat utrymme där man aldrig har lös häst.

Ren försiktighetsåtgärd p g a karens.

Har man inte tävlingshästar eller andras hästar eller hästar som inte ska gå till livsmedel spelar det ju mindre roll.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 652
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 980
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka