Hjälp...har jag förlorat min hund??

B

Blå Bergen

Kan någon hjälpa mig? Vilka lagar gäller för detta? Alltså kortfattat: För 1.5 år sedan lät jag en fodervärd ta hand om min hund på obestämd tid. Vi hade enbart ett muntligt avtal och inget skrevs.

Det dummaste jag gjorde var att skicka med orginalet av hundens registreringsbevis!!

Jag har dock betalat hundens försäkring hela tiden och står som ägare i Jordbruksverkets hundregister.

Nu visade det sig att fodervärden har använt min hund som avelstik x antal gånger, utan att fråga mig om det är ok.

Jag blev fruktansvärt ledsen och arg. Men det allra värsta är att jag kanske aldrig kan få tillbaka henne.:cry:

Denna människa håller alltså på att avlar på MIN hund och tjänar pengar på att säjla valparna!

Nån som varit med om något liknande eller kan lagen?

Sv: Hjälp...har jag förlorat min hund??

Jag vet inte hur det funkar med utan att ha ett riktigt fodervärdsavtal och så, men om du står som ägare i registret så ska du väl bara kunna åka och hämta den. Det är ju din hund...

vet inte om "besittningsrätten" gäller för djur... om så är fallet och du inte har ett kontrakt så kan det bli svårt.... hoppas att det löser sig!/C

Om det hade varit min hudn hadfe jag åkt och hämtat den direkt.

Hade en häst ute på foder och fick dagen efter förlossningen veta att hon höll på att sälja MIN häst.

Åkte dit nästa dag och hämtade henne.

Vad menas med besittningsrätten?

Det är som så att hundens ägare kan INTE fara och hämta sin hund hur som helst..Däremot kan fodrevärden när som helst utan att behöva ange skäl, lämna tillbaka hunden.

Mitt råd är att ringa SKK och be dom skicka en dublett på stamtavlan till dig och när du fått den, så avelsspärrar du hunden. Då kan fodervärden inte registrera valpar efter din tik. Det fina med det är att det är endast DU som kan häva den spärren på tiken..
När du ringer, så be att få prata med den juridiska avdelningen också och du kan ju även anmäla fodervärden till skk´s jur. avd.
Det skulle jag ha gjort.

Åhh tack för svaret, på månd är det jag som ringer skk. Hoppas det funkar, annars kommer jag att grina ihjäl mig. Och fodervärden fortsätter att pressa ur min tik 2 kullar per år...!

Men finns det inga rättigheter för ägaren i ett fodervärdsavtal?

I regel, så "byter" ju ägaren bort hunden mot max 2 valpkullar på tik och max 5 parningar på hane.
Det är viktigt att skriva ett kontrakt (förslagsvis SKK`s) på hur man tänkt sig det hela. Som jag förstår det på trådskaparen, så är det i detta fallet inte uppgjort att hon ska ha någon/några kullar utan mer att fodervärden lånar hunden och att hunden så småningom ska tillbaka till ägaren.
I en sådan situation är det Ännu viktigare som ägare att ha ett skrivet kontrakt som specifierar vilka villkor som gäller. Tyvärr verkar det som att det inte finns något skriftligt i det här fallet, vilket gör det lite besvärligare för ägaren. men på Skk´s juridiska är dom mkt duktiga på att hjälpa till när sådana här situationer uppstår.

Det är dessutom Inte förenligt medd SKK´s regler att ta 2 valpkullar/år och det i sig är anmälningsbart till juridiska, som brott mot SKK`s grundregler.

Är inte 100% säker på hur det fungerar men vet att vid en viss ålder på hunden så övergår hunden i fodervärdens ägo, och har man inte skrivigt kontrakt och då använt skk kontrakt så så kan det hela bli väldigt svårt.

Sen MÅSTE man lämna med hundens registrerings handlingar, så även om det känns fel så gjorde du rätt.

Tror tyvärr du får svårt att få hunden åter men ring som sagt skk på måndag.
Lycka till!!!

Gnist skrev:
Det är dessutom Inte förenligt medd SKK´s regler att ta 2 valpkullar/år och det i sig är anmälningsbart till juridiska, som brott mot SKK`s grundregler.

Jag vet vad själva begreppet fodervärd innebär, det var mer sådana här grejer jag tänkte på. Och om hunden uppenbart missköts, tex, regleras det i avtalet så att ägaren kan hämta hem hunden?

Helt korrekat att det när man skrivit fodervärdskontrakt är att tiken övergår i fodervärdens ägon när hon fyller 5 år. När hanen övergår i fv:s ägo är jag inte 100% säker på, men har för mig att jag hört 6 år.

Men det är ju inte viktigt i detta fallet, iom att det inte finnns något kontrakt + att fodervärden har ju redan tagit valpkullar på tiken..

Trissa skrev:
Jag vet vad själva begreppet fodervärd innebär, det var mer sådana här grejer jag tänkte på. Och om hunden uppenbart missköts, tex, regleras det i avtalet så att ägaren kan hämta hem hunden?

Nej, det finns inte inskrivet någon sådan punkt och ägaren får under inga omständigheter hämta sin hund från fodervärden.

Inte om man följer reglerna iaf... Vet om de som plockar hem foderhundar om de blir tillräckligt framgångsrika :mad: Inte kul att som fodervärd, träna och meritera upp en hund för att få den hämtad för att säljas till annan.

Hundägaren har väldigt få rättigheter till sin hund. I princip inga förutom de valpkullar/parningar som kontraktet reglerar.

Var det inte hos jordbruksverket hunden var reggad? Det står så i första inlägget.

Hejsan, nu är det så att min ras har en egen klubb... jag kan inte be om hjälp hos skk. Men jag har kontaktat rätt person i "min" klubb, och det ser ljust ut. Hör av mig när jag vet mer. Tack alla ni som skriver.

Neeeej nu har hon tagit en tredje kull till på min tik. Nu har hon tvingats valpa tre kullar på 13 månader!!! Är det inte nära på djurplågeri, det är INTE förenligt med skk´s regler, men vad hjälper det mig, hon är inte reggad i skk. Tiken är fyra år gammal och har fått fyra kullar redan!

Jag har varit sjuk och inte kontaktat "fodervärden" än men jag ska.
Fy vad pengar hon tjänat på detta 10 st valpar á 8.000 kr st, (minus vissa kostnader jag vet.) Hon äger hanhunden, och detta är en liten ras som är billig i drift, särskilt när jag har betalat hennes försäkring hela tiden.

Och hör på detta hon säljer valparna enligt sveraks regler, men vad f*n...! Det är ju en KATT klubb!:eek:
Jag börjar tro att det är en psykiskt sjuk människa detta, helt virrig.
Hon försöker iallafall dryga ut sjukpensionen, undra om hon skattar för pengarna?

Eftersom det är fråga om en oreggad hund som DU äger, så är det väl bara att åka dit och hämta hunden snarast..?

Ja men hon är ju reggad i en egen rasklubb och har stamtavla, som desvärre fodervärden har. Åker jag inte dit för stöld då? Men jag bryr mig inte mycket om stamtavlan bara jag får min hund någon gång. Och valparna då, som är fem veckor nu?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 037
Senast: Milosari
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 778
Senast: Imna
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 478
Senast: Nebraska
·
Övr. Hund Ska försöka göra en lång historia kort. För fem år sedan köpte min syster en valp, blandning mellan schäfer/dobermann. Jättesnäll och...
Svar
16
· Visningar
2 099
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka