Hjälp! Hanen får inte nog av parning!?

K

kapzyliqa

Hjälp!
Har ett stort problem, vet inte vad jag ska ta mig till längre.
Min hane som är snart 1 år får inte nog av att betäcka min ena hona. Hon löper inte ens, och är absolut inte intresserad av att bli betäckt, han är väldigt stor (brittisk korthår), så han tar bara sitt stadiga grepp i nacken och kör på som han vill, och hon skriker och vill där ifrån men han han har ju sådant bra grepp i nacken så hon kommer inte loss, det har lett till han hon är jättesårig i nacken. Jag tror inte hon mår så bra av detta, och detta har skett varje dag och natt i säkert 1-2 månader..
Och inatt så var han på min andra hona som inte är okastrerad men hon är inte på löpen och har alltid fräst ifrån, men denna gång tog han sitt grepp på henne också så hon inte tog sig därifrån.

Är detta vanligt problem eller normalt på något sätt? :confused:
tacksam för svar!

Sv: Hjälp! Hanen får inte nog av parning!?

Är hannen kastrerad? Ska du avla på katterna?
Om inte så är det bästa att kastrera hankatten så han slipper ha alla hormoner i sig. Då borde även våldtäkterna upphöra.

Är hannen kastrerad? Ska du avla på katterna?
Om inte så är det bästa att kastrera hankatten så han slipper ha alla hormoner i sig. Då borde även våldtäkterna upphöra.

Nej han är inte kastrerad och jag hade tänkt avla på honom...
Finns det inget annat sätt:S

Detta måste väl ändå vara ett inte så roligt skämt?
Riktigt så naiv är det inte tillåtet att vara, kastrera hannen eller omplacera honom.
Andra alternativ saknas.

Har du tittat på det där i 1-2 månader utan att komma på tanken att sära på katterna...?

Kastrera honom, omplacera eller sära på dem. Bums. Ska du prompt avla sätt ut honom på foder eller nåt.

Du kan testa att ge honom en hormonspruta, men det lugnar ju honom bara för ett tag. Ska du ha honom i avel så sära på katterna, ge honom antingen ett eget rum tills han är kastrerad eller omplacera honom. Har inte din uppfödare några tips att ge dig? Säljer man en hane till avel så brukar man ju vara ganska noga med att personen som köper katten är väl införstådd med vad det innebär att ha fertil hane i huset.

Sära på katterna omedelbart. P-spruta kan lugna ner hanen men det är absolut ingen garanti, men om du vill kunna ha honom gåendes med honorna får du nog lov att prova p-spruta såvida du inte kastrerar honom. Första åtgärden bör dock som sagt vara att sära på katterna.

:eek: hur har du kunnat låta detta pågå?
Jag hade särat på katterna direkt, omplacera, kastrera vad som helst. Djurplåpgeri enligt mig!

Men usch! Hur kan det fått hålla på så länge?! Sära på dem eller kastrera honom.
Vår lilla hane sätter sig på vår andra och biter honom i nacken. Ärligt, är jag i närheten så sopar jag till honom. (aldrig hårt så han kan skada sig, utan bara så att han släpper och tappar balansen lätt.) Nu är ju hanen han klättrar på större så han får ju en del stryk av honom när han kommit loss. Sen händer det ytterst sällan och den stora hanen får aldrig några sår eller blir öm i nacken så det är nog mera ett maktutövande från den lilles sida. Han har efter att jag knuffat bort honom 2-3 gånger i princip slutat med det vad jag sett/hört och jag är hemma väldigt mycket. Har ju även turen att katten är väldigt intelligent och snäll i övrigt så han lär sig fort och är riktigt lugn, enligt vad jag trodde han skulle vara vid den här åldern. Han kommer dock alltid ha sin stora portion självförtroende och vilja, men jag tackar gud att han ändå beter sig så bra. Vi får se om han blir värre senare, han blir ett år på nyår.

En annan fråga är hur du vågar ha en könsmogen hane med en okastrerad hona? Det är ju inte säkert att du är den som först märker när hon börjar löpa... Sära på dem tycker jag. Låt din mamma eller nån annan ta hand om honom eller de andra katterna. Varför ska du avla på honom förresten? Är det ett måste? Jag skulle aldrig låta mina andra katter lida för att få lite pengar för parning. Så mycket ger det inte...

Lycka till i alla fall! Hoppas du sätter stopp för våldtäkterna!:bump:

Men usch! Hur kan det fått hålla på så länge?! Sära på dem eller kastrera honom.
Vår lilla hane sätter sig på vår andra och biter honom i nacken. Ärligt, är jag i närheten så sopar jag till honom. (aldrig hårt så han kan skada sig, utan bara så att han släpper och tappar balansen lätt.) Nu är ju hanen han klättrar på större så han får ju en del stryk av honom när han kommit loss. Sen händer det ytterst sällan och den stora hanen får aldrig några sår eller blir öm i nacken så det är nog mera ett maktutövande från den lilles sida. Han har efter att jag knuffat bort honom 2-3 gånger i princip slutat med det vad jag sett/hört och jag är hemma väldigt mycket. Har ju även turen att katten är väldigt intelligent och snäll i övrigt så han lär sig fort och är riktigt lugn, enligt vad jag trodde han skulle vara vid den här åldern. Han kommer dock alltid ha sin stora portion självförtroende och vilja, men jag tackar gud att han ändå beter sig så bra. Vi får se om han blir värre senare, han blir ett år på nyår.

En annan fråga är hur du vågar ha en könsmogen hane med en okastrerad hona? Det är ju inte säkert att du är den som först märker när hon börjar löpa... Sära på dem tycker jag. Låt din mamma eller nån annan ta hand om honom eller de andra katterna. Varför ska du avla på honom förresten? Är det ett måste? Jag skulle aldrig låta mina andra katter lida för att få lite pengar för parning. Så mycket ger det inte...

Lycka till i alla fall! Hoppas du sätter stopp för våldtäkterna!:bump:

tack för seriöst svar för en gång skull,

Antagligen så vet jag att det inte kan hålla på så som det har gjort, och jag har knuffat iväg honom varje gång som jag sett det pågått, men ibland så hör man inte att han är på henne förens penetrationen sker, tyvärr.
Vi har haft dem på olika rum i nån vecka men sen har dom fått träffats o det blir samma sak igen efter någon timme.
Fick tips av uppfödaren att ge p-piller.
Men varför jag håller på kastreringen är för att vi har nyligen träffat en hona som ska paras med och vi väntar bara på hennes löp, sen blir det kastrering.
Och varför jag vill avla på honom är för att han har väldigt fina linjer och verkar väldigt lovande i utställning så jag vill föra vidare hans linjer åtminstone en generation.

Men ikväll kom jag på lösningen, en kompis till mig kunde ta hand om honom så länge som det behövdes. Så nu har han åkt iväg och det har blivit lite lugnare här hemma, man får hoppas det går fort med honan vi ska para ska börja löpa igen.

Och varför jag vågar ha en okastrerad hona är för att jag ger henne p-piller, så hon löper ej.

En liten allmän (lite)OT fråga.

Är en sån här "överkåt" hane verkligen en sån som ska gå i avel, finns det inte risk att sånt går i arv ?

Amen fyfan, vad är det jag läser?!

Jag tycker att det är förjävligt. Inte hur katten beter sig (även om det är onormalt) utan hur DU har betett dig när detta har skett!!! Hur i helskotta har du kunnat låta det här pågå i en till två månader??. Jag är helt chockad :eek: . Värnar du inte om dina honkatter? Tog det dig två månader och en skadad individ att inse att detta inte får pågå?

Jag förvånad över att folk har varit så ypperligt sakliga i sina svar, jag klarar det inte. Det du håller på med är oansvarigt och INTE OKEJ.

Fyfan så arg jag blir!! :mad:

denna tråd spårar ur totalt, hela denna kattsida är full med massa besservissrar som bara ska bevisa att dom kan mer än alla andra, och kan absolut inte ge någon konstruktiv kritik.

antagligen har detta inte pågått konstant varje minut varje sekund i 1-2 månader framför våra ögon utan det är något som vi har försökt förhindra på alla sätt så fort vi har märkt det, och vi har särat på dem i olika rum.
det jag ville med denna tråd var om någon kände igen detta beteende och vad dom tog för beslut.
Och antagligen vet vi vad en fertil hane innebär, och som någon skrev att ett sånt beteende inte borde gå i arv, dom vet ju inte vad dom pratar om isf.
Sätter man en fertil hane med två honor i en lägenhet så är det självklart att han försöker para sig, när det ligger i hans natur.

Kom inte och döm oss att vi är djurplågare, när ni inte ens känner oss och vad vi har för relation till djur speciellt katter.

Hela denna diskussion är meningslös med alla okonstruktiva svar (förutom ovan nämt). Har ni inget konstruktiv att skriva så skriv inte. Ist för att ordbajsa bara för att ni vill bevisa något.

Sätter man en fertil hane med två honor i en lägenhet så är det självklart att han försöker para sig, när det ligger i hans natur.

Exakt. Och eftersom det är "SJÄLVKLART" så särar man på katterna.

Ändå var din ursprungsfråga:

Är detta vanligt problem eller normalt på något sätt?

Du har bevisat en hel del alldeles på egen hand...

Men det passar sig att skriva här trots att det bara kryllar av besserwissrar och "know it alls?". Jag kan säga dig en sak, jag kan inte ett skit om katter egentligen. Men jag vet ändå så pass mycket att man ser fan till att hålla sina djur under så pass bra uppsikt att hondjuren inte våldtas gång på gång i 1-2 månaders tid! Jag hade verkligen inte reagerat om detta hade skett någon gång. Men när du VET att det sker på regelbunden basis och låter det fortskrida så pass länge kan jag inte låta bli att fundera på om du är helt riktig eller om du driver med oss? Tyvärr gör du väl inte det.

Du har rätt, du lär inte få något konstruktivare ur den här diskussionen än det du redan fått. Jag hoppas att du ändå inser vad det är du har hållt på med och lär dig en läxa av det. Gud vad jag hade skämts om jag vore du.
Usch vad arg jag blir!!! :mad:

Och antagligen vet vi vad en fertil hane innebär, och som någon skrev att ett sånt beteende inte borde gå i arv, dom vet ju inte vad dom pratar om isf.

Men om du VET att han tänker para honorna hela tiden, varför har du inte alltid katterna särade utom när honorna är villiga och mottagliga?

denna tråd spårar ur totalt, hela denna kattsida är full med massa besservissrar som bara ska bevisa att dom kan mer än alla andra, och kan absolut inte ge någon konstruktiv kritik.

antagligen har detta inte pågått konstant varje minut varje sekund i 1-2 månader framför våra ögon utan det är något som vi har försökt förhindra på alla sätt så fort vi har märkt det, och vi har särat på dem i olika rum.
det jag ville med denna tråd var om någon kände igen detta beteende och vad dom tog för beslut.

Kom inte och döm oss att vi är djurplågare, när ni inte ens känner oss och vad vi har för relation till djur speciellt katter.

Hela denna diskussion är meningslös med alla okonstruktiva svar (förutom ovan nämt). Har ni inget konstruktiv att skriva så skriv inte. Ist för att ordbajsa bara för att ni vill bevisa något.

Ja, det ligger i hans natur att para när dom löper. Inte jämt. Då delar man på dom om hanen inte har bättre koll än så. Det finns massor av uppfödare som har hanar och honor ihop utan att dom våldtas konstant. Men å andra sidan skulle en uppfödare inte heller hålla dom ihop om hanen höll på som din. Då hade katterna bott på olika håll för länge sen.

Vi har fyra fertila hanar inne och två fertila honor (dock får de p-piller) inte en enda av våra hanar visar upp ett sånt beteendet som du beskriver att din gör, därav min fråga om det verkligen är lämpligt att avla på en katt som beter sej så, i mina ögon, onormalt.

Klart att en fertil hane försöker para honkatter NÄR de löper men inte annars tycker iaf jag.

Bra att du har flyttat på honom!

Tänkte bara tillägga att vår hane som sätter sig på vår andra hane bara har gjort det på just denna katt. När han är hemma hos mina föräldrar med hans mamma, mormor & moster som alla är fertila men äter p-piller, får han ett rejält kok stryk om han visar intresse för någon av dem eller i övrigt är jobbigt som alla katter kan vara oavsett kön. Alltså det är katttjejerna som ger honom stryk, inte vi. & han låter dem vara & fungerar som vilken annan katt som helst efter det. Anledningen till att han har gjort det på hanen är nog just för att han kan. Sedan så våldtar han inte utan han sätter sig mitt på ryggen & biter i nacken, det är allt. De gånger vi inte varit där & flyttat på honom har han fått stryk av den andra hanen till sist. Så han har ju som sagt lugnat sig rätt bra.

Det jag ville säga var bara att det låter inte så normalt att en katt är så överkåt som din, men alla är ju individer. Hoppas bara han lugnar sig sen när du kastrerar honom.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej allihop! Hur gör ni med avelshonor som inte uppskattar att åka bil? Vilka hjälpmedel fungerar och vilka bör man undvika? Kan man...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Marty
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 883
Senast: Ananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar