hjälp!! han tappar manen !!!

L

lotta_k87

min syster märkte för någon dag sedan att vår häst har tappat man! om man kollar under manen så syns en lång kal rand där manen har suttit förut..all man har inte försvunnit men kanske en femtedel. har någon varit med om något liknande?!! vad kan det isåfall vara.?!
Veterinären var här igår och kikade på det och han sa att det kunde vara klåda, men han har inte kliat sig på manen vad jag har sett.. han gav iallafall nån salva..
hästen fick även raspade tänder eftersom att de var så dåliga & han har gått ner ganska mkt i vikt pga det.
Kan det vara något slags vitaminbrist som gjort så att han tappat man?

min häst gick också ner mkt i vikt i samband med att jag tog hem honom för några månader sen, och han tycks också tappa ordentligt med man. Ser jäkligt trist ut. först såg det lite eksemaktigt ut, men jag satte på vanlig Helosan, och då försvann själva klådan, manen fortsätter tyvärr att göra detsamma. Är också villrådig. Ger alla vitaminer man kan ge i princip, så jag vet inte

Samma sak har hänt en häst här i närheten. Veterinärerna var förbryllade. De hade aldrig stött på det här förr. Nu har det visat sig att den hästen har någon form av tumör, därav den kala randen.

Själv tror jag att det kan orsakas av annat också, däribland vitaminbrist eller liknande.

Jag vet tyvärr inte vad du ska göra. :(

Min islänning har jättetjock man och en del vinterpäls kvar så här års, och då svettas han som en dåre... och varje år såhär års får han kala fläckar alldeles i manfästet... nu fick jag nyligen förklaringen här på forumet.. tydligen får travhästar så i ansiktet och så om man inte tvättar dem ordentligt när de har svettats, vet inte om det var någon svamp eller så, men det skulle hjälpa att tvätta ofta med vatten bara :)
Testa!

Det låter som B-vitaminbrist, hur är resten av hårremmen? Hur är hovarna? Får han tillräckligt med vitaminer och mineraler? Tillräckligt med sol (D-vitamin)?

resten av hårremmen är jättefin & glansig. Hovarna är torra(de brukar vara det såhär års för honom-torrt på marken). Vi har just köpt B-vitaminer, efter vi har haft slut det i några veckor och inte kunnat köpa det, så det kan ju vara det.
D-vitamin har vi aldrig gett(om det nu inte finns i fodret)

Du behöver oftsast inte ge D-vitamin om han får gå ute ordentligt.

Min häst tappade också manen, jag fick tipset av min vet att stryka på jodopax och manen började växa tillbaka. Jag använde också en aloe vera salva, jättebra!

jag hade samma problem me en häst jag hade.. 2 dar efter jag köpte henne började hon tappa hår från svansen.. extremt mkt från roten.. man la handen där å det bara for.. det visades sig att hon hade svansskorv och fick nått medel som man skulle tvätta svansen och svansroten med sen blev hon bra.

Kan vara så men min häst tappar svansen och pannluggen.Svansen och Panluggen var jätte tjocka förut men nu har hon knappt nånting kvar. :crazy:
Jag blir lite ledsen för hon ser inte ut som vanligt

Oj det verkar inte vara så bra.Min häst tappar också svansen men även manen.

Min tappar inte svans eller pannlugg alls. det har börjat nerifrån manken, och krypit uppåt, så nu har han bara man på halva halsen. Skitsnyggt kan jag lova. Tur att han inte tävlar dressyr...

okej.. jo han går ju ute minst 10 h/dag, så det borde ju vara tillräckligt. I sommar går han ju dygnet runt...
Vi fick nån salva från vet. som vi ska hämta ut från apoteket, så vi får ju se om det fungerar. TACK ALLA FÖR TIPSEN

våran shettlandsponny tappade en gång en stor del av sin man.(på översidan). eftersom det inte såg ut som om han hade klåda eller något likanande så väntade vi och höll koll bara. manen växte ut igen och det har inte hänt igen. jag vet fortfarande inte varför det hände men det ordnade sig!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej! Var bortrest 2,5 vecka och min cornish-rex-hona var bortlämnad till ett par som hon varit hos ett par gånger. Hon var där utan sin...
Svar
1
· Visningar
2 104
Senast: Sol
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
Hästvård Har en travare i stallet som tappar all päls. Han har inte tappat på hela kroppen utan endast där det är tunnast hud. På hela halsen...
2
Svar
20
· Visningar
5 048
Senast: Jossantt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård