Hjälp, han har börjat dia igen!

Gogo

Trådstartare
11 månader och har börjat dia igen! Finns det något man kan smörja på som smakar illa för att få honom sluta. Eller något annat knep. Jag har ingen möjlighet att dela på dem för stunden.
Han har varit ivägskickad men kom tillbaka nu för han fick inte stanna längre. Första dagarna höll stoet bort honom men nu är det kört igen. Hon har inte direkt någon mjölk men låter sonen hållas.
Jag blir tokig!:eek:

Sv: Hjälp, han har börjat dia igen!

Är stoet dräktigt ?
Om inte så skilj dem åt direkt, du får hitta på en lösning.

Nej, hon är inte dräktig. Som jag skrev så ville jag höra om något annat kan fungera än delade hagar (vilket jag för stunden inte kan ordna).

Nej, hon är inte dräktig. Som jag skrev så ville jag höra om något annat kan fungera än delade hagar (vilket jag för stunden inte kan ordna).

Vad gör det att han tuttar ? Är han kastrerad ? annars skulle jag vara mer rädd för att han kan bli pappa till sin egen mors son/dotter/syskon .....

Mia

Förstår inte denna hysteri... Min 11 går med sin mamma fortf och kommer göra det ända tills att det blir sommarbete! Och hon är dessutom dräktig. Däremot har det gått exakt 16 dagar sen han kastrerades då jag VERKLIGEN inte vågar riskera att han lyckas betäcka någon utav damerna i flocken!

Exakt !

Jag hade inte vart bekymrad om stoet varit dräktigt eller ungen var kastrerad.

Alla: Det är helt onödigt att han diar när han är så gammal. Han äter ordentlig mat så han behöver det verkligen inte. Stoet däremot har börjat magra trots stora mängder mat. Det var därför försökte avvänja honom och det är trist att han börjar om.
Min fundering var om något testat att smörja på något med bra resultat för att höra om det fanns någon finurlig lösning som kunde fungera.

Alla: Det är helt onödigt att han diar när han är så gammal. Han äter ordentlig mat så han behöver det verkligen inte. Stoet däremot har börjat magra trots stora mängder mat. Det var därför försökte avvänja honom och det är trist att han börjar om.
Min fundering var om något testat att smörja på något med bra resultat för att höra om det fanns någon finurlig lösning som kunde fungera.

Visst kan du prova med att smörja på med något som inte är farligt för varken sto eller hingstungen (?)... men jag hade också varit mer oroad över att han betäcker sin mamma - om det nu är så att han är hingst fortfarande.

Jag frstår at du inte vill att han diar om mamman faller ur, men funkar det inte så är nog den enklaste lösningen att dela på dem eller att ge mamman en massa mer mat helt enkelt.

Om du inte har möjlighet att dela av hagen kanske de kan vara ute halva dagen vardera?

Hade samma problem med mitt ena sto som lät sitt stoföl dia efter ett halvårs avvänjning. Smorde en period med sån där bitrex som man kletar på boxkanter och det var inte så poppis för hon slutade ganska snabbt att dia efter det.

Förstår inte denna hysteri... Min 11 går med sin mamma fortf och kommer göra det ända tills att det blir sommarbete! Och hon är dessutom dräktig. Däremot har det gått exakt 16 dagar sen han kastrerades då jag VERKLIGEN inte vågar riskera att han lyckas betäcka någon utav damerna i flocken!

Jag hoppas verkligen att du är helt säker på att din fölunge inte diar längre ?
Håller han på och snuttar förstör han råmjölken .
Dom ska inte dia sista 1.2 månader innan beräknad fölning .

Mia

Åh, kul att höra om ett lyckat försök. Jag har inhandlat någon smörja som, enligt säljare, är helt ofarlig att få i sig och inte skulle skada juver men smakar vidrigt. Hoppas att det kan få honom att tappa lusten att fortsätta.

Ja, mamma började falla ur rejält så det var däför ungen fick åka bort ett tag och hon har börjat se bättre ut snabbt. Därför vill jag verkligen inte att han diar mer även om jag inte tror hon ger något särkilt med mjölk nu. Startar hon om att producera mer mjölk igen om han är envis?
Hon har fri tillgång på hö och så mycket kraftfoder hon vill äta för stunden. Ger jag mer så lämnar hon bara. Hon får ransonen uppdelad på fyra gånger för att orka äta upp.

Om stoet inte mår bra (viktminskning trots mkt mat) måste de säras på, eller det behövs ändå eftersom stoet inte är dräktigt, risken är stor att han betäcker henne. Skicka iväg åringen på hingstbete eller vad 17 som helst om du inte kan sära på dom på hemmaplan.

Jag hade ett liknande problem och jag löste det med att kleta in juvret med tjärsalva (skillingarydssalva tror jag det egentligen heter?). Kan användas till juver så skadar inte men smakar och luktar riktigt illa. Unghästen tog lite smakprov men sedan drog hon illa kvickt ut huvudet varenda gång hon skulle dia. Nackdelen är ju dock att man måste smörja varje dag.

Det verkar som denna unge inte riktigt har ordning på smaklökarna... :) han tycker det mesta går att äta. Tjärsalva provade jag men det bekom honom inte det minsta, han smakar gärna på den om han får burken. Han tycker dessutom att avmaskningsmedel är helt okej att få.
Dock verkar det som att smörjan jag köpte nu kanske hjälper något. Jag har sett honom backa några gånger men ibland ser det ut på juvret som han varit där ändå.

Min smakade också lite, men om man är noga med o ha på nytt hela tiden och ganska tjockt lager så de liksom får in klumpar i munnen vid första 'tutten' så verkade det i mitt fall som att det rätt snabbt blev oattraktivt :p

Jag känner en som satte fast granris på nosen på grimman. På så vis motade stoet självmant bort fölis för den stack henne på juvret - det kanske funkar om inte tjärsalva gör det.
Skadar ingen av dom men får stoet att vilja mota bort fölis.

Jag känner en som satte fast granris på nosen på grimman. På så vis motade stoet självmant bort fölis för den stack henne på juvret - det kanske funkar om inte tjärsalva gör det.
Skadar ingen av dom men får stoet att vilja mota bort fölis.

Kan inte vara skönt för fölis heller att ha stickande granris på sin känsliga mule ....

Kan inte vara skönt för fölis heller att ha stickande granris på sin känsliga mule ....

Nej, så därför såg sägert hennes bekant nåt annat, tex ludd, mot mulen på fölet.
Varför hela tiden tro det värsta om folk?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård