Hjälp, han drog loss en tand

I

inesperado

Idag när jag var i stallet drog min häst loss en tand:crazy: Jag hade honom uppbunden på gången och så stog han och pillade med grimskaftet. Plötsligt ryckte han till med huvudet och jag såg hur det blödde från munnen:cry:
Han hade lyckats fastna med en tand i grimskaftet. Tanden har jag sett varit på väg att släppa (hästen är fyra år) i ena kanten så det var väl där han fastnade. Men jag tror inte hela tanden kom ut. Såg ut som att en liten bit av tanden sitter kvar.
Har bokat tid hos tandläkare den 2:e februari sedan innan, men tror ni jag ska försöka få en tid snabbare? Verkar som att det gjorde ganska ont på honom:crazy: Eller ska jag bara ha det under uppsikt så att det inte blir inflammerat eller att han börjar äta dåligt? Vad tror ni?

Sv: Hjälp, han drog loss en tand

Det bästa du kan göra är ju att ringa till tandläkaren som du ska till den 2 februari och tala om precis vad som hänt, då får du rätt svar.

Lycka Till.

Hur har det gått med tanden???

Idag när jag var i stallet hade min unghäst lekt med sin kompis som är isabell. Den hästen var mer röd och vit färgad, pga att min häst blödde ifrån munnen. När jag tittade ikväll så har han en framtand i underkäken som är halv och som en böld nere i tandköttet snett framför den tanden som är av. Usch!!!

Ska ringa tandläkaren direkt i morgon - någon som har erfarenhet av fraktur i framtand? Vad är behandlingen?
Vad kan det vara för böld??? Tar tacksamt emot era tips och svar!

Fuxen jag tränar för tillfället är en äldre herre med flertalet lösa tänder. Förra helgen började han helt plötsligt blöda från munnen när jag skrittade av honom. Jävligt läskigt! Jag hoppade av, rev av tränset och kollade munnen: jovisst, en av framtänderna i underkäken var så lös att den nästan hängde utanför munnen. Den hade skrapat upp undersidan av överläppen. Stallägaren tillkallades, och hon drog helt sonika ut tanden med en tång. Hela tanden kom ut i ett fint stycke, och han blödde inte ens. Veterinären dök upp och kollade och sade att ja, det såg ju fint ut eftersom hela tanden var borta. Hästen fick smärtstillande och såg inte särskilt bekymrad ut. Hade en bit suttit kvar, som det gör på din häst, hade hon varit tvungen att ta bort den eftersom en avbruten tand med öppna nerver naturligtvis gör j*vligt ont och dessutom kan bli infekterad. Jag misstänker att ni måste ta bort hästens tand om den är halv. Bölden låter ju som att gommen redan är infekterad runt den trasiga tanden. Om det är en riktig infektion, kommer nog veterinären vilja ge antibiotika. Det är så klart viktigt att hålla munhålan ren och se till att krubba och vattenkopp är rena.

Fuxen är för övrigt hur fin som helst i munnen idag, åtta dagar efter tandhistorien utspelade sig, och läker fint utan stygn. Skulle tro att tänderna får raspas lite oftare i fortsättningen, så att motsvarande tand i överkäken inte växer sig för lång.

Det har gått bra med tanden. Han skulle ju som sagt tappa den och den hade ju börjat släppa i ena sidan. Dagen efter när jag kollade hade biten som satt kvar också släppt och nu har det läkt ihop jättefint:laugh:

Hoppas det går bra med din! Har du pratat med tandläkaren? Vad sa dom?

Min häst har nog fått en smäll mot framtänderna när han var yngre. Den ena tanden är helt sne och han har ett hål i tandköttet så man ser in till tandroten. Har sett att det har varit lite inflamerat till och från. Givetvis frågade vi tandläkaren om detta men han kunde inte säga vad som hade hänt. Han trodde dock att det kunde vara en gammal fraktur. Men han sa att han tyckte att hålet i tandköttet såg ut att läka ihop. Skulle man se att det började gägga sig kunde man ge antibiotika och sedan rotfylla tanden för att vara på säkra sidan.
Men om tanden på din häst är av på mitten har jag ingen aning om om det går att göra något åt det. Var det en tand hästen skulle tappa?

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 776
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
955
Senast: cassiopeja
·
C
Träning Hej! Har ett 2-årigt sto som haft svårt att bli lämnad själv i stallet och vi har därför tränat en hel del att hon ska kunna stå kvar...
Svar
16
· Visningar
2 145
Senast: faxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka