Hjälp han backar!

L

litenmama

Jag har fått hem hästen som jag ska ha på foder.Problemet nu är att han nu inte låter mig komma nära får knappt byta täcken eller borsta honom för då backar han,varför?in/ut från hagen är inga problem.Är det någon som kan komma med råd?Ehh va nog lite otydlig,han backar ifrån mig då leder jag honom tillbaka till samma ställe som vi stod och fortsätter men så backar han ifrån mig igenFörsöker att inte tvinga mig på honom,det verkar som om han inte alls har accepterat mig utan vill komma bort från mig.När jag ignorerar honom så blir han intresserad och kommer fram till mig och nosar när jag sen vänder mig om backar han....
Har aldrig stött på detta förut och är alldeles konfunderadHan är Ranghög och sprudlande glad i hagen!Han tycker om när jag springer brevid han och jag leker och fintar honom och han blir uppspelt hoppar rakt upp med ryggen i en båge,springer i full bavur till hagen slut med ett tvärnit för att sedan sparka rakt ut och byta håll .
Han kommer glatt fram till mig i hagen och han följer gärna med ut.
Hans förra ägare hade inte tid för honom,de hanterade han inte så mycket.Han har varit på många ställen tidigare,så jag vet inte säkert vad han har varit med om.Men tiden har jag så det är väl bara att kämpa vidare.De säger också att han är en enmanshäst.
Har postat denna tråd lite överallt men vill fortfarande ha verkliga råd:confused:

Sv: Hjälp han backar!

om han kommer fram till dig i hagen så verkar det ju som om han accepterar dig. kanske testar han dig bara? annars har jag en liten övning du kan prova. ställ dig med hästen mittemot dig med grimma och grimskaft. skaka på grimskaftet tills han backar. bakcar han inte så visa ordentligt att han ska backa genom att tex höja handen och ta ett steg framåt. så fort han backar så slutar du skaka på grimskaftet. när du gjort detta så är det dags att få honom till dig. titta inte på hästen när han ska komma till dig för det betyder "backa". titta ist på det som ni har emellan er. dvs grimskaftet. dra inte i grimskaftet utan dra det "mellan" händerna. funkar inte detta så dra lite försiktigt, o sluta genast när han kommer fram mot dig. var också noga med att han inte blir bufflig i hagen när ni busar. hoppas de hjälper något. :)

Jag har träffat på ett antal ridskolehästar som, i stället för att bitas eller dylikt, just backar undan. När man ska sadla, sitta upp, tränsa, borsta... vad som helst som kan vara obehagligt. Det handlar väl om att hästen har hittat ett "kryphål" ett sätt att slippa bli "pysslad med" om du förstår vad jag menar. Det behöver inte alls handla om att hästen inte accepterar/respekterar sin ägare, utan kan bara vara en ful ovana. Hästar är ju som bekant som vi människor och alla andra djur slöa och vill slippa undan så mycket som möjligt...
Är din häst en sk enmanshäst men ändå har haft ett flertal olika ägare, vore det ju inte helt otänkbart att han utvecklat ett sånt här beteende... Men vad du kan göra åt det vet jag inte riktigt. Ställa tillbaka honom varje gång han backar tills det att han står still och inte bara hantera honom framifrån. Kanske kolla upp så att han inte har ont någonstans?
Lycka till (:

:bow: :bow: :bow:
Tack för svaren!Igår gick det mycket bättre.Jag och en vännina tog in han från hagen och band upp han i boxen och medans jag höll i så borstade vänninan,efter en stund behövdes det inte att hålla i han utan han stod lugnt.

:cry: :devil: :mad:

Fyyy vad tråkigt!!
När vi skulle longera igår så märkte vi att han är LIVRÄDD för longerpiskan,vi va tvungna att släppa den på plats!Han är också Väldigt rädd om huvudet,min vännina och jag tror stenhårt på att han måste fått stryk!Tråkigt att man nu måste övertyga hästen att det inte kommer några slag oavsett vad han gör.Det kommer nog att ta väldigt lång tid nu bara för att han skall få förtroende för mig och han kommer säkert testa väldigt mycket.
Blir bara så ledsen!!
Han har haft många andra ägare flyttat från ställe till ställe,så att han är ganska lugn och harmonisk är nog en ganska stor bedrift

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 867
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar