Hjälp! halt häst eller stel häst??

Sv: Hjälp! halt häst eller stel häst??

har inte hört om den, sant, det har jag inte... har pratat med folk här men ingen har nämnt den? Tack!

Mackan: Joo, jag har haft ut vet, skrev ju de

Jag har aldrig haft en ledinflammation med andra indikationer än hälta. Och är det dubbelsidigt fram, märks inte ens hälta utan bara markbundenhet och viss seghet.

Som lovisaleonora_ säger är det svårt att se hältan om den skulle vara dubbelsidigt framhalt. Man kan bedöva bort ett ben för att se om ev. hälta finns på det andra frambenet.

Att vi är många som ifrågasätter här är inte för att klanka ner på dej eller din hästvård, utan för att upplysa och få dej att tänka lite längre och söka svar hos veterinär vad som är fel. Vad bra att du verkar vilja ta ut en ny veterinär för att kolla upp hästen igen, fortsätt tills du fått den friskförklarad eller fått en mer precis diagnos med ordentlig undersökning som grund.

Det är inte alltid så lätt om man inte har så stor erfarenhet av hältor och inte har så stort kunnande om veterinärer och vilka metoder och undersökningar man brukar göra eller vad man borde fråga om för undersökningar för att få hästen undersökt som man vill.

Ge dej inte utan förtsätt försöka få hästen ordentligt undersökt av en annan veterinär. Alla veterinärer är ju inte lika bra och engagerade som man kan önska.

ledinflammation ger varken svullnad eller värme. så vart du läst om det får du gärna delge! som Lovisa säger ger det inte ens synlig hälta hälften av tiden, då det ofta blir så att fler ben blir involverade som sekundär reaktion och då syns ingen hälta för hästen är halt runt om.

rodnad i huden pga ledinflammation lär du aldrig se på häst, de har ju päls.

Så det kan vara en inflammation även fast hältan avtagit och nu så gott som försvunnit? Ska verkligen ta och kolla upp det ordentligt nu när jag vet mer. Tack allihopa!

Jag har ännu en fråga. Om hästen har en inflammation, brukar hältan, värmen och stelheten då försvinna om man har haft hästen i rörelse? I mitt fall försvann hältan när jag hade henne att röra på sig lite.

hon är haltfri nu och har inte visat stelhet eller hälta sedan jag longerade henne. Vilket betyder att hon varit hältfri i 4 dagar nu. Vet. har inte sett några problem med det så 1 veckas vila ännu så får hon smått komma igång igen så ska vi se om det hålls borta

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 636
Senast: bellala
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 264
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 088
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka