Hjälp! halt häst eller stel häst??

Sv: Hjälp! halt häst eller stel häst??

var det också bara på höger framben?
Om hästen är öm för att den går på sulan, menar du att den ömmar i sulan? Har hästen inte skor på sig? Är den sulöm kan du sko den med hela sulor+skor.

Kan du inte lägga ut bilder på hovarna från sidan och underifrån?

Senast ändrad:

en ledinflammation kommer ju när som helst, beroende på situation, så att den gått ohalt i några månader är ju inte bevis för att den för den skull inte kan få ledinflammation : )

hur bedömde veterinären att det var en vrickning? nyfiken.

han tittade mest bara hur hon rörde sig och kände igenom benet. Inget mer, så har mejlat och rådfrågat en annan veterinär för att höra vad denna har att säga, och kanske eventuellt få hit en annan för att utesluta inflammation.

Nej, det är inte fång.

Jag kan försöka få en hyfsat bra bild på hoven imr, underifrån och från sidan, så får ni se hur det ser ut. För strålen ska vara rak, inte sned...

Men nu har hältan så gott som försvunnit, på 2 dagar. Hade henne i lina ikväll. i höger varv på volt i skritt och lite trav visade hon inte alls någon hälta. Men på vänster visade hon i trav. Annars skulle hon bara busa och bocka, och om hon har ont vill hon inte röra sig, men nu är det sprutt i henne igen, men ser till så hon inte blir för vild heller. Men en till vet ska jag försöka få hit iallafall.

I somras hade hon inga skor, och då gick hon på sulan. men hon skoddes sen och har skor nu, så det är inte det den här gången

Men hur i hela friden ska de kunna utesluta en ledinflammation ute på plats? Jag hade ju velat se röntgenplåtar och ev. kolla ledvätskan, men det är väl knappast något man gör ut i stallet?

han tittade mest bara hur hon rörde sig och kände igenom benet. Inget mer, så har mejlat och rådfrågat en annan veterinär för att höra vad denna har att säga, och kanske eventuellt få hit en annan för att utesluta inflammation.

Nej, det är inte fång.

Jag kan försöka få en hyfsat bra bild på hoven imr, underifrån och från sidan, så får ni se hur det ser ut. För strålen ska vara rak, inte sned...

Men nu har hältan så gott som försvunnit, på 2 dagar. Hade henne i lina ikväll. i höger varv på volt i skritt och lite trav visade hon inte alls någon hälta. Men på vänster visade hon i trav. Annars skulle hon bara busa och bocka, och om hon har ont vill hon inte röra sig, men nu är det sprutt i henne igen, men ser till så hon inte blir för vild heller. Men en till vet ska jag försöka få hit iallafall.

Men alltså. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Är du fullt allvarlig? Du har alltså tagit ut en vet som du säger uteslutit ledinflammation och diagnosticerat vrickning, men nu ska du ta ut en till? Vad ska den veterinären göra? Hur ska denne bedömma på hemmaplan huruvida det är en ledinflammation? Med tanke på hur svårt och trixigt det är där du bor att få ut veterinär låter allt väldigt omständigt.
och det där att hästar inte springer eller lever och far om de har ont, är en ren påhitt. De lever och far oavsett om de är skadade eller ej, såvida de inte har otrolig smärta. Det innebär alltså att om din häst skulle ha ledinflammation så kommer den inte läka ihop om den tillåts gå obehandlad och leva runt i hagen varje dag som den vill.

... eller för den delen blir longerad några dagar efter att veterinären konstaterat vrickning.

Det finns ingen veterinär som har en portabel röntgen eller så som du kan få dit? Om det nu är för krångligt att ta hästen till klinik?

I min erfarenhet (islandshästar) så ska det mycket till för att en häst ska visa att den har ont, så jag hade inte känt mig så säker på att den var smärtfri. Sen finns det självklart undantag, men i min erfarenhet gör hästar sitt bästa för att 'hänga med flocken' och inte visa svaghet.

Jag hoppas att din häst snart slipper ha ont och att allt går bra för er :)

Senast ändrad:

Jag longerade henne inte för att träna henne. Utan bara hade henne att skritta och trava ett halvt varv så jag skulle se hur pass halt hon e. Men idag haltar hon inte alls och är inte alls svullen eller varm i lederna. Ska låta henne vila ännu några veckor. Inte ens någon stelhet syns. Och detta har blivit bra på 3 dagar, när klottet i hagen försvann...

Visst finns det kliniker, men här åker man inte till en klinik så lätt. Det är 600km till någon och har man inte körkort e det ganska svårt. Men en veterinär kommer som sagt imr, för att titta på benet, som nu har blivit betydligt bättre.

Nä nu måste jag försvara finländare. Nu pratar du strunt! Visst finns det klinik (minst 20 st) och dejourerande veterinärer också här. Och klart som fan tar vi våra hästar till klinik också i Finland.

Innan man skaffar häst ser man väl till att man har råd med den också! Dessutom finns det alldeles utmärkta hästförsäkringar också här.

Och har ni så leriga hagar borde ni se till att det finns andra hagar att varva med...

Senast ändrad:

Känns inte som att du lyssnar på någon i tråden, du har helt enkelt bestämt dig för att din häst blir bra med lite vila
Synd för hästen som inte får en ordentlig koll bara.. :crazy:

Inte här iallafall finns någon klinik. Beror på var man bor helt enkelt. Vi har iallafall inte fått våra hästar försäkrade. Har försökt med Pohjola och IF.

Jag ringde veterinär men fick inte hit nån. Men så kanske du kan ge tips på någon veterinär och klinik? :) Har ju redan haft hit en.

Vi har inte möjlighet att varva med någon hage. Och jag har aldrig skaffat häst. Har aldrig köpt häst, vilket betyder att vi har haft häst i alla år :) Men var har du din häst försäkrad och vilken klinik brukar du söka upp, du kan ju tipsa mig eftersom vi båda e finländare :)

Vi har hästarna hemma och har tyvärr inte möjlighet till flera hagar, men vi har spärrat de lerigaste områdena och i samband med det blev hältan bättre, som idag så syns den inte alls. Men hoppas du kan ge mig tips om veterinärer då :)

märkte att det lät lite fel... Menade att jag inte fick hit någon först, men nu har jag fått hit en...

http://www.hippolis.fi/?pageid=54

Där finns namn på kliniker och kommun- och länsvet. Där finns en del annat att läsa också, bla länkar till försäkringar.

Jag har använt mig av Ypäjä eller Åbo. Det blir några hundra km. Varför har ni inte fått era hästar försäkrade? Jag har haft Tapiola och Lokalförsäkring. Inga problem alls.

De hade lovat oss att de ska ringa upp, för vi behöver det på svenska. men vi har ringt dem hela tiden, men får ingenting än så länge...

Tack ska du ha :) skulle vara bra om de kunde få en klinik hit upp till Österbotten också... finns bara smådjurskliniker :/ En veterinär skulle ringa när han kommer, han tyckte inte det lät så allvarligt när hältan blivit så bra att den inte märks längre, och det tackvare att jag hade henne i rörelse igår menade han. Men jag hoppas på att jag får utredd den exakta orsaken, men har fått diagnosen vrickning...

Tirkkonen brukar vara ivrig på hästar. Du har ingen vidare koll på klinker va... Seinäjoki: 06 414 2299

Har läst lite om inflammationer i lederna, och på de flesta ställena stod det att symtomerna är: Hudrodnad, Värme, Svullnad, Smärta, Nedsatt funktion. Och att man ska kolla upp det om svullnaden inte ger med sig.

Men kan svullnad och värme försvinna vid en inflammation samt hältan vara helt borta efter att man haft hästen i rörelse? Det är nu efter att jag longerade henne LITE igår (travade en halv volt samt skrittade) som hältan, svullnaden och värmen försvunnit...

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 636
Senast: bellala
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 264
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 088
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka